Beste manier om dressing/inbouwkast te maken

bape

Nieuw lid
12 nov 2009
11
0
Beste houtbewerkers,

Daar ik nog niet zolang de houtmicrobe te pakken heb, had ik advies voor het maken van een dressing of inbouwkast.
Wat is de beste manier van opbouw? Apparte kasten maken en die dan tegeneen schroeven?
Dan heb je wel dubbele panelen tussenin. Wel makkelijk als je werkt met lamellen. Kan je de kasten apart monteren, en terplaatsen aaneen schroeven.
Een andere optie is met enkel tussenpanelen werken, als het ware een grote kast. (geen dubbele tussen panelen)
Maar dan moet je werken met duvels veronderstel ik, anders krijg je die kast moeilijk in elkaar, niet?
Is het duidelijk wat ik bedoel?

Mvg
Bart
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Zeer duidelijk maar ik zou alleen werken met enkele tussenpanelen en leggers en wat verder je als inrichting erin wil hebben.

Ik zou niet duvelen want dat krijg je niet in elkaar tussen 2 muren. Maar werken met een pen-slot systeem. De pennen zet je in de staanders en de sloten boor je in de niet verstelbare planken (bodem en bovenkant). Dan kan je zo het corpus tussen twee muren in elkaar klikken. Een nadeel een corpus van vloer tot plafond is niet mogelijk omdat je dan nooit de bovenplank in kan klikken. Daarom kan je beter minimaal 30 cm onder het plafond blijven dan kan je ook nog wat op de kast zelf opslaan (de staanders kan je op zich nog wel tot het plafond laten doorlopen).

Verder gewoon werken met het 32mm gatenrijsysteem zodat je allerlei accesoires zoals lades, verstelbare legplanken, roedes etc. makkelijk kan installeren en wijzigen.
 

bape

Nieuw lid
12 nov 2009
11
0
Bedankt voor het antwoord.
Je bedoeld eigenlijk zo'n minifix (excenter verbinding)

Wat is het nadeel als ik lamellen en lijm zou gebruiken? Buiten het feit dat ze dat niet demonteerbaar is?
 

Sanny

Actieve deelnemer
Hoi Bart,

Ik ken de afmetingen van de kast en de kamer niet, maar een snelle en goedkope manier van werken is de volgende. Stel een muur van 250cm breed. maak een kast 20mm smaller en 100 mm lager.
koop stelvoeten (keukenkaststellers) en schroef deze op een restplaat recht onder waar de staanders komen. deze stelvloer kun je stellen op zeg 90 mm hoog (waterpas) zodat als de kast erop staat je nog 10mm overhoud naar het plaffond ( net als de zijden). schroef de hele kast ter plekke in elkaar zodanig dat als je hem omhoog kanteld hij meteen met de achterkant op de stelvloer terecht komt. dan kun je hem naar achter schuiven zodat hij volledig op de stelvloer staat en als laatste de drie paslijsten tussen de muur/plaffond en kast passchaven. je kunt de paslijsten in dezelfde kleur als de kast uitvoeren maar zelf vind ik het mooier om deze zwart te maken zodat je voor het zicht een schaduwrand krijgt.
Die stelvloer is nodig om de kast te kunnen kantelen want de diagonaal van de kast is langer dan de lengte van de kast.

Succes

Sander
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
Aangezien ik het maken van rompen niet zo heel erg leuk vind en ik het in de regel ook vij druk heb, heb ik destijds een grote inbouwkast gebouwd op basis van "kale" ikea linnenkastrompen. Deze heb ik voorzien van stijlen en regels en paneeldeuren. Het functioneerd uitstekend en ziet er nog steeds prima uit. Achteraf heb ik nog even een kleine berekening gemaakt. Mijn conclusie was toen dat er tegen ikea niet te werken valt. Hoe leuk ik het vak ook vind!
 

bape

Nieuw lid
12 nov 2009
11
0
Beste sjalling,

Wat bedoel je met lijsten en regels? Je heb een kader gemaakt die je dan als front gebruikt?
Die je dan verlijmt op de voorkant van je rompen?
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Bart,

De kast in elkaar zetten met alleen maar excenters zonder deuvels of domino's is niet zo verstandig. De excenters zijn namelijk hoofdzakelijk bedoeld om panelen tegen elkaar te trekken en niet om veel zijdelingse krachten op te vangen. Een kast wordt in de regel zo opgebouwd dat het bodempaneel tussen de twee zijpanelen zit. Als je alleen excenters zou gebruiken betekend dat, dat het gewicht van de hele kast inclusief legplanken en inhoud op de excenters rust. Dit gaat gegarandeerd op den duur uitbreken.

Ed
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
beste bape,

Ik bedoel dat ik vier rompem heb gekocht en deze twee aan twee gekoppeld heb. Tussen detwee zo ontstane rompen heb ik een stijl gemonteerd. Dit door in de achterkant een groef te zagen waareen strook plex in gelijmd is. Deze strook steekt dus tussen de rompen en dekt de diktekanten van de kastrompzijden af. Langs onder en bovenzijden een soortgelijke constructie en op de zijkant die in zicht komt heb ik een raamwerkpaneel gefaked. De deuren hangen aan gefreest messing scharnieren aan de stijlen.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
borre zei:
Bart,

De kast in elkaar zetten met alleen maar excenters zonder deuvels of domino's is niet zo verstandig. De excenters zijn namelijk hoofdzakelijk bedoeld om panelen tegen elkaar te trekken en niet om veel zijdelingse krachten op te vangen. Een kast wordt in de regel zo opgebouwd dat het bodempaneel tussen de twee zijpanelen zit. Als je alleen excenters zou gebruiken betekend dat, dat het gewicht van de hele kast inclusief legplanken en inhoud op de excenters rust. Dit gaat gegarandeerd op den duur uitbreken.

Ed

Rastex excenters gaat ook niet echt goed werken bij een hoge inbouwkast tussen twee muren. Je moet dan de kast buiten de nis opbouwen en vervolgens er in schuiven.

Veel simpeler is een systeem waarbij je de staanders in de nis plaatst en tussen de staanders de bodems, bovenste planken en legplanken in legt. Dat kan al heel simpel met alleen legplank dragers, zeer eenvoudig bij een inbouwkast met slechts 2 staanders tegen de zijmuren van de nis.

Bij meerdere staanders kan je een combinatie van legplankdragers en excentrisch verbindingsbeslag toepassen. Zie bijvoorbeeld:
http://www.gerritse.nl/hettich/verbindi ... ngsbeslag/

De draagkracht van dit verbindingsbeslag is prima in orde.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.