Snij/presentatieplank

Pieter30

Nieuw lid
17 jan 2014
21
0
Ik ben bezig om een snijplank te maken van mahonie en esdoorn. De bedoeling is om de plank vooral als presentatieplank te gebruiken voor sushi ,
hapjes enz.
Nu heb ik al eerder een snijplank gemaakt en behandeld met een minerale olie van IKA, alleen vindt ik dat het er erg dof van uit gaat zien en
de esdoorn wordt geelachtig.
Ik wil graag een plank met een zo hoog mogelijke glans en geen geelverkleuring van de esdoorn
Nu heb ik nog een blikje met bootlak staan zou ik de plank daar mee kunnen behandelen? of heeft dit ook weer zijn nadelen?
Aangezien ik een volkomen amateur ben in het werken met hout zou ik ook graag willen vernemen hoe ik dat het beste kan doen
het schuren,welk schuurpapier, welke korrel,hoeveel lagen enz.

Pieter30
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Pieter,
ES en beuk zijn ideale houtsoorten voor eten te presenteren of te snijden. Deze 2 houtsoorten geven geen smaak noch geur af. Olijfolie is goed om het in te smeren. Je mag dan wel de planken niet in het volle water steken om af te wassen. Enkel afkuisen met een vochtige doek en afdrogen volstaat dan.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.552
Gaanderen
Ik ben veel meer voorstander van walnootolie of druivenpitolie. Olijfolie plakt veel langer en kan ranzig worden. En ik was mijn plank van zes cm dit onder water af. Een paar keer per jaar gaat er wat olie op. Ter info hij is van kops beukenhout en er ging meer dan driekwart liter walnootolie in.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ook ik ben een voorstander van druivenpitolie. Heb eventjes geexperimenteerd met parafine-olie maar blijf toch bij mijn druivenpitolie... Lak zou ik persoonlijk niet doen. Gaat er ook gesneden worden op deze plank ?
 

Pieter30

Nieuw lid
17 jan 2014
21
0
Rick waarom geen lak?
waarom druivenpitolie i.p.v. parafine-olie? ik wil er een zo hoog mogelijke glans op krijgen!
Er zal misschien wel eens een keer op gesneden worden maar dat is eigenlijk niet de bedoeling.
vr.gr.
Pieter
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Lak is niet handig. Dit vormt een afsluitende laag op het hout, wat direct weer beschadigd wordt als je er een keer met een mes op gesneden hebt. Waarna de sappen van de etenswaren/ water van het schoonmaken alsnog door kunnen dringen in het hout.
Olie dringt diep door in het hout, waardoor het niet uitmaakt als er in de plank gesneden gaat worden. De plank is dan immers ook van binnen beschermd.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Maar dan blijft de vraag staan van waarom jij dan kiesr voor druivenpitolie ipv parafine olie? Daar ben ik ook wel nieuwgierig naar..
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Omdat druivenpitolie (en walnootolie) a] spijsoliën zijn - die je dus gewoon kunt eten, en b] (semi)drogende oliën zijn, die dus langzaam polymeriseren (net als lijnolie, maar dan langzamer). Je krijgt dus een afwerking die a] in het hout zit, b] uithard en dus weinig uitspoelt - duurzaam is, en c] voedselveilig is. Paraffineolie hardt niet uit, zal dus altijd uitspoelen, moet dus vaker opnieuw aangebracht worden en komt met zekerheid in je eten terecht, en is weliswaar niet (althans heel weinig) toxisch (niets is niet-toxisch, maak de dosis maar hoog genoeg en zelfs water is toxisch...) toxisch, maar toch ook geen voedingsmiddelencomponent.

Mijn voorkeur gaat dus ook uit naar drogende plantaardige oliën. Ik ben niet zo van de paraffine voor food contact. Ik gebruik daarvoor zelfs nog liever lak of lijnolie - als het maar polymeriseert...
 

Pieter30

Nieuw lid
17 jan 2014
21
0
Bedankt voor de reacties ik denk dat ik Henk zijn advies maar volg dus druivenpitolie.
Nu heb ik alleen nog een vraag, ik was gisteren bij IKEA en heb ik een blik behandla voor keukenbladen en snijplanken gekocht.
Heeft iemand ervaring met dit product? en ik kan ook nergens een gebruiksaanwijzing vinden, niet op het blik en ook niet op de site van IKEA.
Allemaal een prettig weekend,
Pieter30
p.s.
Henk als ik druivenpitolie gaat gebruiken hoeveel lagen,hoelang wachten tussen het aanbrengen en weer opschuren?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.