vraagje over kromtrekking van hout.

justin-de-klusser

Nieuw lid
18 mrt 2014
3
0
hai.

ik moet over enkele weken beginnen aan mijn examen werkstuk op school.
ik ga een salontafel maken, met 1grote lade.
de tafel word 800 x 800 x 40. en ik ga het blad en de zijkanten uit een verbreding maken van 10cm brede latten.
nu zit ik met 1vraagje; aan de zijkanten wil ik namelijk de vlam in het hout verticaal, en daar dan randjes uitfrezen, zodat je goed ziet dat het structuur van het hout omhoog gaat. (zie foto). maar als je de randen gaat frezen op de lijmnaad, dus steeds 10cm uit elkaar, gaat het hout dan sneller krom trekken? omdat je lijmnaad dan kleiner word?

en als je een vierkante stalen koker aan de binnekant op het bovenblad en zijkant schroeft, helpt dat tegen het kromtrekken?

hoop snel op een antwoord, want examen begint al over 3weken;)


image-2.jpg
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Hm, vervelend dat je maar drie weken hiervoor krijgt. Wat een onnodige tijdsdruk he?. Nou ja anderzijds is het voordeel dat het dan ook niet veel tijd zal gaan kosten moet je maar denken.

succes

klaas
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ho, krom trekken komt meestal door vochtigheid en tempratuur invloeden en de keuze van de hout soort. Vers hout moet een aanzienlijke tijd drogen.. dus zorg dat je gedroogd meubelmakers hout hebt.
en met een metalen frame kunnen er spanningen onstaan..
succes
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Justin,

Als je de constructie als op foto toepast gaat dit sowieso kromtrekken, niet veel maar toch.
Je mag zelf droog hout gebruiken en je jaarringen " om en om " leggen, dergelijke panelen moeten vergaard worden in kader die ook het vlak blijven van je panelen verzekerd.

Er is wel een oplossing voor dergelijke constructies, bijvoorbeeld systeem ARO ( gepatenteerd ).
Bij dit systeem wordt over de volledige lengte een achthoeken profiel ingefreesd die de panelen vlak moet houden. Koppen van de freesgroef wordt afgewerkt met een prop.

Een metalen koker is naar mijn mening niet echt een optie omdat dit toch zichtbaar is bij het openen van je lade.
Wil je dit toch gebruiken, gebruik dan zeker 20 op 20 en voorzie lange gaten met schroeven op vloot die je op gevoel aanspant.

Ik hoop dat dit een antwoord op je vraag is.

Bert
 

justin-de-klusser

Nieuw lid
18 mrt 2014
3
0
Ho, krom trekken komt meestal door vochtigheid en tempratuur invloeden en de keuze van de hout soort. Vers hout moet een aanzienlijke tijd drogen.. dus zorg dat je gedroogd meubelmakers hout hebt.
en met een metalen frame kunnen er spanningen onstaan..
succes

hai,
het klopt inderdaad dat kromtrekken door vochtigheid en de temperatuur. maar de vraag was dat als je er groefjes inmaakt, dat het dan sneller krom gaat trekken?
want wat ik dan denk ik dat het hout dan meer ruimte heeft om krom te trekken? of zie ik dat verkeerd?

en je zegt dat er spanning op kan staan, maar is dat heel erg? en waarom dan, wat kan er dan gebeuren?.
 

justin-de-klusser

Nieuw lid
18 mrt 2014
3
0
Justin,

Als je de constructie als op foto toepast gaat dit sowieso kromtrekken, niet veel maar toch.
Je mag zelf droog hout gebruiken en je jaarringen " om en om " leggen, dergelijke panelen moeten vergaard worden in kader die ook het vlak blijven van je panelen verzekerd.

Er is wel een oplossing voor dergelijke constructies, bijvoorbeeld systeem ARO ( gepatenteerd ).
Bij dit systeem wordt over de volledige lengte een achthoeken profiel ingefreesd die de panelen vlak moet houden. Koppen van de freesgroef wordt afgewerkt met een prop.

Een metalen koker is naar mijn mening niet echt een optie omdat dit toch zichtbaar is bij het openen van je lade.
Wil je dit toch gebruiken, gebruik dan zeker 20 op 20 en voorzie lange gaten met schroeven op vloot die je op gevoel aanspant.

Ik hoop dat dit een antwoord op je vraag is.

Bert


hai bert,

aan de onderkant van het blad waar je de lade opendoet, daar komt nog een aanslag lat, zodat je niet zo erg de binnenkant van de tafel ziet, dus dan zou de koker de makkelijkste optie zijn. en jij zegt 20x20 kokertjes en die voorzien van lange gaten. maar wat bedoel je precies met lange gaten?
want ik wilde zeg maar in het 1e stukje metaal waar de groef doorheen gaat een gat boren van 10mm, en in het 2e stukje metaal een gat van 3mm? en daar dan een schroef in doen van 3,5x16.

hoop dat ik nog een reactie van je krijg:)
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Justin,

als ik het goed begrijp wil jij dus een plank maken , die totaal 20 cm hoog zal zijn, en 80 cm lang, met allemaal stukjes van 20 cm die verticaal tegen mekaar staan.

Op de raakvlakkenvan elk plankje wil je dan verticaal een gleufje frezen.

Stel dat het hout 18 dik is, en je freest een groefje van 2, dan hou je maar 16 over als raak oppervlak.

Dat hout gaat inderdaad wat trekken, dus zorg ervoor dat je hout mooi droog is, lijmen en vlakken.

Kan je bvb aan achterzijde twee groeven infrezen van bvb 10*10, en in die groef een lat van 80 cm, 10*10 inlijmen.

Gebruik maken van serieus hard hout?

OF, als het mag, zou je beter een plank fineren.

Je gebruikt dan plankjes van bvb 3 of 4 mm dik, zodat je nog je geluf kan frezen avn 2 diep.

Die plankjes lijm je eerst op een ander volle plaat?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.