Ronde/ovale rand frezen of buigen?

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Ik ben bezig met het bedenken en uittekenen van een nieuwe eetkamertafel.
Nu vroeg ik me af hoe onderstaand voorbeeld gemaakt kan worden:
Ik dan bedoel ik de opstaande rand onder het blad.
De tafel wordt van eiken gemaakt. (van circa 2.2 cm dik)
Is dit in de vorm te buigen?
Of verschillende lagen frezen en verlijmen tot de juiste dikte? Dan zie je wel de kopse kant maar dat is niet perse een probleem.

Hoor graag tips en tricks.
Alvast bedankt
Groeten
Dave

ovaal240120__1089_foto1.jpg
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Een mal maken met de juiste vorm en de dunne stroken eiken van 2,2 cm maal 5 mm zagen en in de mal laag voor laag verlijmen.

groetjes Marc
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik zou gaan voor een een x-aantal massieve delen, deze in verstek met elkaar verbinden en daar vervolgens een ovaal uit zagen en/of frezen.

'k Zal eens kijken of ik daar een verklarende afbeelding bij kan vinden...
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
'k Zal eens kijken of ik daar een verklarende afbeelding bij kan vinden...

Niet 1, 2, 3 te vinden... dus maar even in Sketchup een voorbeeld gemaakt. Deze is rond, maar het idee voor ovaal is hetzelfde....

Cirkel uit massieve delen.jpg
.
en een voorbeeld waarbij deze wijze van constructie in het zicht zit...
.
Ovaal.jpg
.
Succes !
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Hmmm, ik denk niet dat hij dit bedoeld en dan kan dit beter natuurlijk, zie mijn topic over het blokrooster;)

Fons
image.jpg
 

tuoh

Oud hout
Lamineren is hier de beste oplossing, verschillende dunne stroken hout samenlijmen rond een mal. Sectie van de stroken 60 à 70mm hoog x 3 à 5mm dik.

Voor dergelijke tafel is een blad van 22mm optisch te dun, 28 à 30mm dik gaat een stuk beter ogen.
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Bedankt voor de reacties! Lamineren zal het moeten worden..

De maten, dat een blad van 22 optisch wat aan de dunne kant is kan ik me iets bij voorstellen. Ben ook nog zoekende naar het juiste ontwerp.
Mijn vriendin vond deze mooi vandaar de vraag..

Nadeel is dat ik niet naar 28 of 30 mm kan gaan, heb een partij liggen van 22 dik... Randen van het blad opdikken naar 2 maal 22mm zou ook nog kunnen, maar dan wordt het weer misschien te dik!
Moet ook geen lompe tafel worden, gezien de kleine afmeting en kamer (circa 85 bij 180)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Als je de 22mm dikte halveert dan kom je al een eind in de buurt. De zaagsnede kost je een millimeter of 3 en met opnieuw vlakken ben je per nieuw deel ook nog ergens tussen de 1 en 3mm kwijt, afhankelijk van hoe netjes de zaagsnede is en hoe erg de plankjes gaan schotelen. Laat ze na het zagen wel even een paar dagen liggen voor je ze opnieuw vlakt. Maar dan kun je dus opdikken met een millimeter of 6 tot 8.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.