Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9
  1. #1

    Ronde/ovale rand frezen of buigen?

    Ik ben bezig met het bedenken en uittekenen van een nieuwe eetkamertafel.
    Nu vroeg ik me af hoe onderstaand voorbeeld gemaakt kan worden:
    Ik dan bedoel ik de opstaande rand onder het blad.
    De tafel wordt van eiken gemaakt. (van circa 2.2 cm dik)
    Is dit in de vorm te buigen?
    Of verschillende lagen frezen en verlijmen tot de juiste dikte? Dan zie je wel de kopse kant maar dat is niet perse een probleem.

    Hoor graag tips en tricks.
    Alvast bedankt
    Groeten
    Dave

    ovaal240120__1089_foto1.jpg

  2. #2
    Een mal maken met de juiste vorm en de dunne stroken eiken van 2,2 cm maal 5 mm zagen en in de mal laag voor laag verlijmen.

    groetjes Marc

  3. #3
    Ik zou gaan voor een een x-aantal massieve delen, deze in verstek met elkaar verbinden en daar vervolgens een ovaal uit zagen en/of frezen.

    'k Zal eens kijken of ik daar een verklarende afbeelding bij kan vinden...
    Groeten, Ekko

    "In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

  4. #4
    'k Zal eens kijken of ik daar een verklarende afbeelding bij kan vinden...
    Niet 1, 2, 3 te vinden... dus maar even in Sketchup een voorbeeld gemaakt. Deze is rond, maar het idee voor ovaal is hetzelfde....

    Cirkel uit massieve delen.jpg
    .
    en een voorbeeld waarbij deze wijze van constructie in het zicht zit...
    .
    Ovaal.jpg
    .
    Succes !
    Laatst gewijzigd door Oceans'11; 18-03-14 om 15:13.
    Groeten, Ekko

    "In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

  5. #5
    Athanor
    Guest
    Hmmm, ik denk niet dat hij dit bedoeld en dan kan dit beter natuurlijk, zie mijn topic over het blokrooster

    Fons
    image.jpg

  6. #6
    dan kan dit beter natuurlijk
    Oempf... hoe kon ik dit juweeltje vergeten...
    Groeten, Ekko

    "In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

  7. #7
    Lamineren is hier de beste oplossing, verschillende dunne stroken hout samenlijmen rond een mal. Sectie van de stroken 60 à 70mm hoog x 3 à 5mm dik.

    Voor dergelijke tafel is een blad van 22mm optisch te dun, 28 à 30mm dik gaat een stuk beter ogen.

  8. #8
    Bedankt voor de reacties! Lamineren zal het moeten worden..

    De maten, dat een blad van 22 optisch wat aan de dunne kant is kan ik me iets bij voorstellen. Ben ook nog zoekende naar het juiste ontwerp.
    Mijn vriendin vond deze mooi vandaar de vraag..

    Nadeel is dat ik niet naar 28 of 30 mm kan gaan, heb een partij liggen van 22 dik... Randen van het blad opdikken naar 2 maal 22mm zou ook nog kunnen, maar dan wordt het weer misschien te dik!
    Moet ook geen lompe tafel worden, gezien de kleine afmeting en kamer (circa 85 bij 180)

  9. #9
    Als je de 22mm dikte halveert dan kom je al een eind in de buurt. De zaagsnede kost je een millimeter of 3 en met opnieuw vlakken ben je per nieuw deel ook nog ergens tussen de 1 en 3mm kwijt, afhankelijk van hoe netjes de zaagsnede is en hoe erg de plankjes gaan schotelen. Laat ze na het zagen wel even een paar dagen liggen voor je ze opnieuw vlakt. Maar dan kun je dus opdikken met een millimeter of 6 tot 8.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top