compressor lidl

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
http://www.lidl-pageflip.com/nl.html?kid=rQQJ8z

pagina 14

is het wat?
ik wil hem voornamelijk gebruiken om mijn gereedschap schoon te blazen en om er een (ecotools) tacker aan te hangen, ook een luchttol zal ik heel af en toe gebruiken

het gaat niet om dagelijks gebruik maar een aantal x in de maand.

technische specificaties:
Vermogen: ca.2,4 kW
Ketelinhoud: 50L
Aanzuigvermogen: ca. 360 L/min
Gewicht: ca. 39.5 Kg

heb zelf nog nooit een compressor gehad of gebruikt maar het lijkt mij erg handig.
sluit ik deze gewoon aan op mijn 220v stopcontact?
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
ik zie nu net dat er bij de lidl in Delft een compressor in de aanbieding is voor 99 euro ipv van de 199 hier in pijnacker.

Deze compresoor heeft:
Vermogen: ca.1,8 kW
Ketelinhoud: 24L
Aanzuigvermogen: ca. 270 L/min
Gewicht: ca. 26 Kg

wat is hiertussen dan de beste keuze voor de handelingen die ik ermee ga verrichten?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Die zijn van een verrassend goede kwaliteit! Ik heb de 24 Liter versie sinds een jaar of twee, gebruik hem erg veel en het ding geeft geen krimp! Die 24 liter zijn krap voor een aantal toepassingen. Gereedschap schoonspuiten en een tackertje, geen probleem, maar een slijptol heeft al snel de ketel leeg, verfspuiten of zandstralen lukt ook niet best. 50 liter is dan beter, maar nog steeds aan de krappe kant. Kies je voor de 24 liter, dan is een elektrisch tolletje een betere keus.

Ze werken gewoon keurig op 230V. Zorg er voor dat je na een paar weken draaien even de olie ververst en doe dat minimaal eens per jaar. Wat ik ook heb gedaan is een stoffiltertje op de luchtinlaat zetten en een gecombineerde olievernevelaar/vochtafscheider plaatsen. Dit houdt je spullen langer in goede conditie. Check ook regelmatig de ketel op vocht, hoe en wat staat in de handleiding beschreven.

Succes met de keuze!

Groet, Rob.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste Paulo,

Dit zijn beide, maar de tweede zeker, wel erg kleine compressoren. Let wel dat het gaat om het aanzuigvolume van 270 l/min. Daar blijft bij een paar bar druk al weinig opbrengst van over. In combinatie met een machine die wel wat lucht verbruikt, zoals een luchttol, draait je compressor continue en dan is 'ie snel op. Ik zou dan voor meer vermogen en een grotere tank (minstens 50 l.) gaan.

Groeten,
Hans
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
Het gebruik van de luchttol zal hoogstens 10x per jaar zijn. Dus ik ben geneigd om naar de 24 liter te gaan ook omdat deze wat makkelijker verplaatsbaar is.

@heckeman. Bedankt voor je reactie, ik heb een aantal vraagjes:
Wat voor olie gaat erin? En waar heb je de nevelaar en het filtergekocht en wat zijn daar ongeveer de kosten van?
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
ik zie nu net dat er bij de lidl in Delft een compressor in de aanbieding is voor 99 euro ipv van de 199 hier in pijnacker.

Deze compresoor heeft:
Vermogen: ca.1,8 kW
Ketelinhoud: 24L
Aanzuigvermogen: ca. 270 L/min
Gewicht: ca. 26 Kg

wat is hiertussen dan de beste keuze voor de handelingen die ik ermee ga verrichten?

Werk zelf ook met deze compressor en een prima kwaliteit prijsverhouding. Sluit me aan bij Rob zijn bevindingen en onderhoud.
 

PT Cruiser

Actieve deelnemer
8 mei 2013
56
0
Als je een beetje comfortabel wil werken met luchtgereedschap dan zal je een compressor moeten kiezen met een aanzuigcapaciteit van minstens 400l/min. Daar gaat ongeveer 1/3e verlies van af. Dus 400*0.66=264. Dat heb je dan aan bruikbaar debiet over. Dat is zeker en vast niet veel. Schoonblazen en een luchtdrukpistool mag echter geen probleem zijn. Ook de druk speelt daar niet echt een rol. Een tacker werkt op ongeveer 6 bar. Elke compressor haalt 8 bar.
Tankcapaciteit is niet zo belangrijk. Als je motor voldoende zwaar is kan je altijd blijven werken, anders moet je wachten tot er weer wat in de tank zit.

Wil je gaan zandstralen of een slagmoersleutel gaan gebruiken, of schuren met luchtdruk, dan heb je minstens 400l/min effectief debiet nodig om een beetje door te kunnen werken. Zandstralen met minder dan 400l/min capaciteit is behelpen. Tenzij je alleen kleine delen wil doen en dus toch maar een korte tijd moet spuiten. Dan kan de motor steeds bijbenen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Wat voor olie gaat erin? En waar heb je de nevelaar en het filtergekocht en wat zijn daar ongeveer de kosten van?

Speciale compressorolie, de meeste automateriaalwinkels hebben het wel (behalve Halfords;) ) De nevelaar/vochtafscheider komt van HBM, kost nu € 30,-. De olie in de nevelaar is paraffineolie, werkt prima. Het filter had ik nog liggen, kwam van een oude compressor. Stelt niet veel voor, je kan er zelf een knutselen met een paar laagjes fiberfill. Er moet wel voldoende lucht door kunnen stromen natuurlijk.

Je gaat geen spijt krijgen van deze aanschaf, voor hobbygebruik zijn dit echt prima dingen die je vrij lang continue kan laten draaien.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
De nevelaar/vochtafscheider komt van HBM, kost nu € 30,-. De olie in de nevelaar is paraffineolie, werkt prima.
Hi Rob,
Ik heb ook zo'n compressor staan, inmiddels een paar jaar oud, maar zonder vochtafscheider. Hoe en waar sluit je zo'n ding aan. Vernevelaar hoef ik niet.
 

houtmans

Actieve deelnemer
14 jul 2012
49
1
Prachtig ding met twee drukmeters, ik zou gaan voor de 50 litertank, qua prijs zeer interessant van dit aanbod zal je zeker geen spijt hebben, heb zelf ook zo een exemplaar, ECHT SUPER.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Beste, deze week speciale compressor olie gekocht bij HBM en de olie ververst. Nu heeft hij 's ochtends moeite met opstarten. Geeft een pruttel en stop na een paar pogingen met tussenpauze slaat de compressor wel aan. Iemand een idee hoe dat nu kan? Met de olie die er inzat bij aankoop geen enkel probleem. Heb is de 24 liter uitvoering.
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hi Rob,
Ik heb ook zo'n compressor staan, inmiddels een paar jaar oud, maar zonder vochtafscheider. Hoe en waar sluit je zo'n ding aan. Vernevelaar hoef ik niet.

Bijna alle vochtafscheiders zijn tegelijkertijd ook drukmeters. Je kan hem dus in plaats van de drukmeter plaatsen maar ook er achter, hoewel dat laatste weinig toegevoegde waarde heeft.

Groet, Rob.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
Beste, deze week speciale compressor olie gekocht bij HBM en de olie ververst. Nu heeft hij 's ochtends moeite met opstarten. Geeft een pruttel en stop na een paar pogingen met tussenpauze slaat de compressor wel aan. Iemand een idee hoe dat nu kan? Met de olie die er inzat bij aankoop geen enkel probleem. Heb is de 24 liter uitvoering.
heeft het wel de goede viscositeit.
Knipsel.jpg
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
heeft het wel de goede viscositeit.
Bekijk bijlage 14910

Er staat alleen compressieolie op en DIN 51506 en DIN 51352,2.

De norm staat voor;
Compressoroil H 150Compressorolie voor smering van zuigercompressoren en voor druppelsmering van schottencompressoren.

bij meer info
Compressoroil H 150


Beschrijving

Deze compressorolie is gebaseerd op zeer hoog doorgeraffineerde basisolie, met van nature een hoge weerstand tegen veroudering. Door toevoeging van zeer effectieve dopes worden de volgende eigenschappen verkregen:
- geringe neiging tot koolvorming
- goede oxidatiestabiliteit
- goede corrosiewering
- goede anti-slijtage werking
- geringe vluchtigheid

Toepassing

Deze compressorolie wordt aanbevolen voor de smering van zuigercompressoren en voor de druppelsmering van schottencompressoren. Deze compressorolie heeft een geringe neiging tot koolvorming, waardoor de vorming van afzettingen in de uitloop bij het temperatuurbereik van de compressor wordt geminimaliseerd. Door de hoge kwaliteit kan veelal overgegaan worden op langere verversingstermijnen.

Prestatieniveau

DIN 51506 VDL
DIN 51352, 2

Productveiligheid

Voor informatie over productveiligheid zie Veiligheidsinformatieblad.

Typische standaardanalyses

Dichtheid bij 15 °C, kg/l 0,884
Viscositeit 40 °C, mm²/s 150,00
Viscositeit 100 °C, mm²/s 14,60
Viscositeitindex 96
Vlampunt COC, °C 258
Vloeipunt, °C -27
Zuurgetal, mgKOH/g 0,45
Conradson Carbonresidu, % 0,03



Nu ben ik zelf wel eens in de olie geweest maar van deze olie heb ik geen verstand. Misschien een olie die vooral tegen hoge temperaturen beschermt en daardoor iets dikker is dan de olie de er standaard inzat tijdens vanaf fabriek.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.