Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 3 van de 3

Vraag: hulp bij verbinding

Ik ben van plan om een zogeheten bankknecht te maken, maar wil dat graag doen zonder schroeven. Het kruis snap is gewoon een halfhoutverbinding, maar ik ben nog op zoek naar de juiste manier om de staander op het kruis te plaatsen. Mijn gedachte was om in het kruis een gat te maken wat plm 1 cm kleiner is dan de staander en deze dan met een wig of zo vast te maken. Ik vrees echter dat dit niet zo stabiel is. Maar dat kan ik dan wel compenseren met twee of vier driehoekjes om de hoek tussen staander en kruis op 90 graden te houden.

Dan krijg je ongeveer zoiets: bankknecht.jpg

Maar eigenlijk vind ik die driehoekjes onderaan niet zo fraai. Dat moet vast beter kunnen. Wie helpt me verder?

gr
    Mike

Ahhh, heb nu een hele mooie oplossing gevonden. Voor de liefhebbers: http://www.woodcentral.com/woodworki...ve-or-deadman/

Dat is wel een mooi iets, maar een sterke verbinding kan je dat niet echt noemen. Een beter oplossing is om het kruis halfhouts te verbinden maar over de volle breedte. Sectie van de onderdelen voor het kruis bijvoorbeeld 32mm dik en 60mm breed, waarbij de 60mm plat ligt.

Eens het kruis in elkaar, hak je in het midden een doorgaand vierkant gat van 30mm x30mm, dit gat gaat door beide onderdelen van het kruis. Zaag aan de onderzijde van de staander een vierkante pen van 30 x 30mm die in het gat van het kruis past. Eens de staander geplaatst sla je langs onder een wig in de vierkante pen, zo komen alle onderdelen muurvast te zitten, bijkomende schoren zijn niet meer nodig.

Spijker op de uiteinden van het kruis nadien vier dunne blokjes, zo steunt het kruis enkel op de uiteinden, dan mag de ondergrond al wat onregelmatiger zijn.

Mvg,

André

Forum Rechten