Project X

tuoh

Oud hout
Ik ga jullie uit de nood helpen, de oplossing is immers niet voor de hand liggend:p

Project "X" word hoofdzakelijk een testopstelling voor houten schroefdraadspindels, maar kan daarnaast gebruikt worden voor klussen met het haalmes. De ingespannen werkstukken zijn immers langs alle zijden bereikbaar.
Omdat ook dit ding meermaals op verplaatsing gaat spelen het spul maar zoveel mogelijk demontabel gemaakt. Heb bij het ontwerp ook rekening gehouden met de al bestaande onderdelen (tafel trapdraaibank) om deze hier ook te kunnen integreren indien nodig.

"X" is letterlijk gebouwd met brand- en afvalhout, er zit geen enkel serieus stuk hout in de hele constructie. Schoren en de staarten van de bankschroef zijn vervaardigd uit een stamdeel en takken van een Plataan welke verleden jaar geveld werd. Dit hout moet nog verder drogen in het werk, daarom staat alles nu rijkelijk in de lijnolie. Deze zomer komt er bruine houtteer (Stockholmerteer) op te staan, dat is namelijk ook goed spul om op hout te smeren, het ruikt nog heerlijk ook trouwens. Eén nadeel echter, het drogen duurt "eeuwen":p Dat proces gaat in de zomer dan ook een stuk sneller gaan dan nu, nog even geduld dus.

Krommers zagen uit takken van de Plataan.
CIMG4040.jpg

En samengebouwd.
CIMG4044.jpg

Alles op zijn plaats, wachtend op een passende spindel.
CIMG4049.jpg

In de olie.
CIMG4055.jpg

Opnieuw schroefdraad frezen volgende week:D
CIMG4060.jpg
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ziet er lekker robuust en daardoor solide uit ;). Hoe heb je bij de poten die samen een omgekeerde V vormen de zaagsneden aan één poot haaks op elkaar gekregen?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
@Tuoh: Het ziet er weer goed uit.
Ik heb er erg veel bewondering voor hoe je elke keer weer een mooi ontwerp en praktisch nut weet te combineren.
Petje af!

een soort van shaving horse /pony
Dan hoop ik wel dat er nog een beter zadel op komt dan die pen. ;)

Groeten, Raymond
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik had nog zitten denken aan een shaving-horse, maar dat leek me te ver gezocht :confused: Volgende keer toch maar direct opschrijven :)
 

tuoh

Oud hout
Ziet er lekker robuust en daardoor solide uit ;). Hoe heb je bij de poten die samen een omgekeerde V vormen de zaagsneden aan één poot haaks op elkaar gekregen?

Alles met de lintzaag gezaagd, 2 minuutjes werk:p Afschrijven werkt heel makkelijk als je even een juiste tekening van de situatie maakt. Beide schoren zijn bewust 3mm te lang gezaagd, als alles op zijn plaats zit word er onderaan 1 bout aangedraaid die de hele boel op spanning zet (zie je zitten op de voorlaatste foto onderaan) Monteren of demonteren van de dwarsbalk inclusief de V-schoren kost op deze manier maar een paar seconden.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.