Afmeting van keukendeur tov de corpus

bape

Nieuw lid
12 nov 2009
11
0
Beste,

Ik ben momenteel zelf mijn binnenkast aan;t maken.
Mijn keukendeurtje of mijn ladefronten eigenlijk ga ik laten maken.
Als mijn corpus breedte 60 cm en mijn dikte van mijn paneel is 18mm.
Wat is dat de beste breedte voor mijn ladefront?
Ik dacht aan 59,4 cm. Zodat ik 3 mm speling heb aan beide kanten?
Als ik dan 2 kasten tegeneen plaats heb ik 6 mm speling tussen 2 ladefronten. Is dat niet wat veel?

Mvg
Bart
 

tuoh

Oud hout
De grootte van de speling tussen de deurtjes hangt af van de haaksheid van corpus en kast.
Hoe juister alles haaks gezaagd is hoe kleiner de speling mag zijn.

Zelf werk ik altijd met 2mm speling bij HPL plaat, bij schilderwerk op Mdf plaat altijd 3mm speling.
Hoe smaller de voeg hoe strakker het geheel er komt uit te zien.

Als één en ander niet mooi haaks is heb je ruimte nodig om de deurtjes te kunnen bijregelen, soms is 3mm dan nog te weinig.
Als voorbeeld een foto van een keuken die ik gemaakt heb, met tussen de fronten overal 2mm speling.

Mvg,

André

Attached files
 

bape

Nieuw lid
12 nov 2009
11
0
Bedankt Andre...

Misschien nog een vraagje. Onderaan en de onderkant van de bovenkast, hou je daar ook 2 mm aan of bedek je heel de corpus onderaan? Dus geen speling onderaan?

Mvg
Bart
 

tuoh

Oud hout
bape zei:
Bedankt Andre...

Misschien nog een vraagje. Onderaan en de onderkant van de bovenkast, hou je daar ook 2 mm aan of bedek je heel de corpus onderaan? Dus geen speling onderaan?

Mvg
Bart

Onderaan de onderkast geen speling, onderkant hangkast laat ik de deuren 60mm doorhangen met erachter een lichtlat van 55mm hoogte, op deze manier heb je op de deuren van de hangkasten geen handgrepen nodig. Wel opletten bij deze constructie, de zijden van het corpus moeten hier ook 60mm doorhangen langs de zichtzijden.

Mvg,

André
 

Sanny

Actieve deelnemer
Hoi Bart, ik werk zelf altijd met 1½ mm rondom. twee deuren naast elkaar en je hebt een voeg van drie. als je standaard met dezelfde maten werkt, dan is dat prettiger werken. zeker met gebruik van keuken scharnieren. je hoeft dan het te boren gat (pot afstand) niet te veranderen.
Veel bedrijven hanteren dit als de standaard.

Mvg,

Sander
 

bape

Nieuw lid
12 nov 2009
11
0
Bedankt allemaal voor de info!!
Mijn panelen zijn gezaagd, volgende week eraan beginnen.
Mijn deurtjes (massief eik) bestel ik, daar ga ik niet aan beginnen ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.