Mijn eerste werkstuk

CarolusB

Actieve deelnemer
13 mei 2013
33
0
Vol trots mijn eerste werkstuk !!
Project: Kandelaar
Nummer: 0001
Afmetingen: 200 x 65 mm
Opdrachtgever: mijn vrouw
Houtsoort: geen idee (stammetje gegapt bij de buurman)
Afwerking: 1 laag Owatrol D1

0001candle.jpg
 

Bijlagen

  • 0001candle.jpg
    0001candle.jpg
    52,7 KB · Weergaven: 366
  • 0001candle.jpg
    0001candle.jpg
    53 KB · Weergaven: 366
A

Athanor

Guest
Mooi! Dat is een uitnodiging om nog een aantal te maken en stapsgewijs te experimenteren met een steeds dunnere nek;)

Het hout is Essen!


Fons
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Voor een eerste werkstuk..... Zeker niet slecht, complimenten! Grappig, mijn 1e werkstuk ooit was ook van essenhout, draait heerlijk!

Benieuwd naar de volgende!

Groet, Rob.
 

CarolusB

Actieve deelnemer
13 mei 2013
33
0
Dank voor de positieve reacties !
Nee, ik heb hem niet uitgehold, ben hier allang blij mee :) Er zit zelfs nog geen gat in voor de kaars en dat is niet handig want ik kan hem nu niet meer in de draaibank klemmen. Met de hand vasthouden onder een kolomboor lijkt me ook niet handig. Er zal vast wel een slimme werkvolgorde zijn voor dergelijke kandelaars maar dat moet ik nog bedenken..............
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Lijkt me dan beter dat de opdrachtgeefster hem even vasthoud:cool:
Voorzichtig met een speedboor moet het lukken, ff kijken of de boor het hout overal tegelijk raakt, dan weet je zeker dat het aardig haaks is, je hoeft er ook niet een meter, euh 20cm diep in...
zou zonde zijn dit mooie stukje draaiwerk doelloos in de kamer te laten staan
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
t' is al een begin. Ik denk dat iedereen is gestart met een dergelijk experiment qua vorm, zelfs ik.
Een terechte opmerking van Rene13. Uithollen in kopshout is heel wat moeilijker tegenover langshout. Hou rekening dat de ene houtsoort gemakkelijker is dan de andere. Het is niet omdat je eventueel zacht hout gebruikt dat het daarvoor beter gaat.
Succes bij het draaien en ik ben al benieuwd naar de volgende exemplaren.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dank voor de positieve reacties !
Nee, ik heb hem niet uitgehold, ben hier allang blij mee :) Er zit zelfs nog geen gat in voor de kaars en dat is niet handig want ik kan hem nu niet meer in de draaibank klemmen. Met de hand vasthouden onder een kolomboor lijkt me ook niet handig. Er zal vast wel een slimme werkvolgorde zijn voor dergelijke kandelaars maar dat moet ik nog bedenken..............

Ja, boren op de draaibank. Een boorkop (jacob's chuck) met morseconus in de pinole, en een dikke boor (forstner, '3D-boor') in de boorkop.
 

CarolusB

Actieve deelnemer
13 mei 2013
33
0
Ja maar Henk, het probleem is dat ik hem niet meer op kan spannen zonder hem te beschadigen :(.
Denk dat ik het binnenkort maar probeer onder de kolomboormachine met een vlinderboor (Forstnerboren staan nog op mijn verlanglijstje :D )
Maar, ik ben er nog niet helemaal uit wat wijsheid is.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Een oplossing:
In te spannen deel omwikkelen met tape - schijf draaien en gat uithollen voor kaarsenstaander met tape - schijf driekwart inzagen waardoor kan klemmen - staander in de uitsparing en de schijf met inhoud in de chuck en goed klemmen - staander eerst goed centreren - daarna gat boren voor kaars. Als het goed is boor je nu zonder schade.
vr.gr. Jan Pranger.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja maar Henk, het probleem is dat ik hem niet meer op kan spannen zonder hem te beschadigen :(.

Nu niet meer nee. Voor een Cole jaws chuck of Longworth chuck is ie te lang, en een glue (sticky) chuck gaat waarschijnlijk ook niet werken, hoewel dat zeker het proberen waard is. Maar boren op de draaibank, daar begin je normaliter mee, dan kun je je werkstuk vervolgens op het boorgat centreren. Zit het gat dus ook altijd in het midden van je werkstuk...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.