verschil tussen hbm en jet houtdraaibank

kiefw00

Actieve deelnemer
1 mrt 2012
88
2
wolvega
weet iemand toevallig wat het verschil is tussen een Jet jml-1014vsi en de hbm 450 traploze draaibank behalve de prijs
ik zie namelijk verder zo geen verschillen

mvg wilco
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Land van herkomst? De Jet komt uit een Taiwanese fabriek, de HBM uit een Chinese... En ja, er zijn overigens wel degelijk op het oog zichtbare detailverschillen, zelfs op foto... Kijk maar eens naar de 'tail stock'.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Uiterlijk lijken die dingen allemaal op elkaar, net zoals wel meer houtbewerkingsmachines. Ik heb altijd het idee dat er maar één grote fabriek is die de gietijzeren delen maakt en die verkoopt aan verschillende assemblagefabriekjes (in China, Taiwan of andere lage lonen landen). De details doen het hem dan: wat is de kwaliteit van de gebruikte lagers? Wat voor motortje hangt er aan? Hoe zorgvuldig is het bed gevlakt? Is er een gedegen kwaliteitscontrole?

De Jet is beter afgewerkt en de onderdelen zijn deels van een betere kwaliteit dan bij de (goedkopere) HBM machines. Alle waar naar zijn geld, kwaliteit moet betaald worden. Wel vind ik dat de prijsverschillen de kwaliteitsverschillen niet altijd rechtvaardigen, zeker niet als je zelf een beetje handig bent en een goedkoop lagertje van matige kwaliteit zelf kan vervangen door een betere. Kan je dat niet, dan is het meestal toch wel de moeite waard om even door te sparen voor dat extra stapje op de kwaliteitsladder.

Groet, Rob.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Waar haal je de kennis vandaan om te beweren dat deze Jet machines beter van kwaliteit zijn dan de HMB? Om een deskundig oordeel te geven zou je de de machines naast elkaar moeten zetten en demonteren. Denk meer dat het een kwestie is van meer en minder winst pakken. Kijk ik naar de Jet vlak vandikte banken dan hebben die verdacht veel overeenkomsten met de Hammer serie. Hammer kost meer dus is van betere kwaliteit dan Jet, beetje rare aanname. Denk dat het gaat om wat een merk er voor vraagt en de marketing die je betaalt.
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik ken ze allebei. Van binnen en van buiten. En die verschillen zijn er gewoon.

Wat betreft vlak- en van dikte banken, daar heb je een punt. Ik ben op zoek naar een klein vvd bankje en heb gekeken naar de goedkoopste modellen van HBM, Gude, Powerplus en Scheppach. Prijzen variëren van € 238,- tot 349,- en ze zijn identiek (heel kleine details uitgezonderd, zoals een andere schakelaar en zo) De Woodstar, die er ook heel erg op lijkt, is duurder maar er is daar ook weer gebruik gemaakt van een betere kwaliteit onderdelen.

Overigens heb ik besloten om nog even door te sparen om een betere kwaliteit te kunnen kopen :rolleyes:

Groet, Rob.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Oke geloof je direct wat betreft de draaibanken. De genoemde vvd bankjes zijn inderdaad identiek en heb daar m'n twijfels over. Probeer al een paar dagen er achter te komen of de HBM 10 en 12 kwalitatief beter zijn de de modellen die je hebt opgesomd.

Heb tot nu toe alleen een filmpje van de woodstar pt 106 kunnen vinden en die is gelijk aan de HBM 10 de HBM 12 is een zwaardere uitvoering. Deze modellen lijken me beduidend beter dan de reeks van € 238 - € 349 of moet ik ook van dit bankje wegblijven?

 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Daar heb ik uitgebreid naar gekeken. De HBM 10" en 12" lijken kwalitatief beter dan de 8", het voelt ook allemaal wat steviger aan, de geleider lijkt beter en nauwkeuriger instelbaar, alles is wat robuuster uitgevoerd. Ik heb echter tot nu toe niemand kunnen vinden die zo'n machine daadwerkelijk gebruikt, ben erg benieuwd naar het gebruik in de praktijk. Het bekijken en bevoelen van de machines in de showroom is heel wat anders dan ze echt gebruiken natuurlijk. Met de eventuele aanschaf wacht ik dan ook tot ik positieve berichten hoor over deze machines.

Het is dat ik een krappe werkplaats heb, anders ging ik voor zo'n grote, loeizware, tweedehandse op krachtstroom die niemand meer wil hebben :D

Groet, Rob.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
@Rob bedankt. Ga morgenochtend nog even bij HBM kijken en heel misschien waag ik de gok. Zit met hetzelfde probleem en dat is ruimte gebrek.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Huib, ik was er een week terug, de 10" was toen niet op voorraad! Misschien even bellen of hij er weer is voor je op de fiets stapt?

Als je koopt hoop ik op een testrapport over een poosje ;)

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.