Start BBQ tafel

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Altijd vanaf een krabbel gewerkt wat nogal eens voor verrassingen zorgde. Probeer het nu allemaal wat serieuzer aan te pakken en vandaag voor het eerst met Sketchup (gratis versie 8) aan de gang en moet zeggen dat na wat missertjes een heel leuk programma en ruim voldoende. De pro versie gaat het niet worden want daar komt hout voor in de plaats :D

Bedoeling is om de tafel te maken van Douglas balken 5x7 cm en 20x2 cm die ik ga verlijmen voor boven en onder blad. Poten worden gemaakt van verlijmde 5x7. Andere suggesties welkom.

Onderstaand de aftrap.

BBQ tafel.jpg

Hier moet de keramische BBQ inkomen.

BBQ maatvoering.jpg
Uitgemeten....

BBQ tafel details2.jpg

Pen gat verbinding
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Fijn he, verrassingen proberen te voorkomen met digitale houtbewerkingsmachine :)

Wordt steeds enthousiaster over Sketchup en met scenes en layers kun je op details werken en door je werkstuk browsen:D De ervaring met photoshop, after effects en premiere komen goed van pas.

De tafel onder het röntgen apparaat

X-ray BBQ tafel.jpg

Hoe ga je het tafelblad aan het onderstel vastmaken? ;)


Snel even een digitale oplossing bedacht om het blad te bevestigen. Door deze latten krijgt het onderstel nog extra stevigheid. Zit er nog aan de denken om de bladen dikker te maken dan 20mm maar moet nog een houthandel zien te vinden in de buurt van Gouda die me geschikt hout kan leveren.

tafelbad.jpg
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Jij bent er vroeg bij!
Als het buiten staat (en onbehandeld?) moet je plaats maken voor extreme krimp en uitzet. Hoe dunner hoe sneller en heviger het hout reageert op wisselingen. 20mm lijk erg dun voor massief, je moet het in het midden van de breedte vastmaken aan het onderstel zodat het vanuit het midden evenwijdig beweegt, en ook niet bol kan staan. Aan de buitenkant van het werkblad moet je het in de lengte vastmaken met een klem systeem, een soort L-vormig balkje dat in een groef in het onderstel schuift en vast zit aan het blad. Zo kan het bewegen zonder te scheuren. Als je bij jouw een massieve tafel hebt staan moet je er eens onder kijken!
Als je het vastschroeft zoals op de laatste foto dan is er geen ruimte voor krimp of uitzet en zal het de verbindingen uit elkaar duwen of doormidden scheuren!
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Jij bent er vroeg bij!
Als het buiten staat (en onbehandeld?) moet je plaats maken voor extreme krimp en uitzet.

De tafel kom onbeschermd buiten te staan.

Bedankt voor de adviezen en tips voor de wijze van bevestigen. Ga er zeker wat mee doen en in ieder geval voor een dikker onder/boven blad.

Is larix of douglas een goede keuze en waarmee kun je het behandelen om extreme krimp te voorkomen en wat bescherming tegen weersinvloeden? Zijn er houtsoorten die meer geschikt zijn zonder dat het een vermogen gaat kosten. De originele tafels voor een keramisch ei is van Cipressenhout en die kost 850 euro.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Is larix of douglas een goede keuze en waarmee kun je het behandelen om extreme krimp te voorkomen en wat bescherming tegen weersinvloeden? Zijn er houtsoorten die meer geschikt zijn zonder dat het een vermogen gaat kosten. De originele tafels voor een keramisch ei is van Cipressenhout en die kost 850 euro.

Larix en douglas zouden zeker geschikt moeten zijn om onbehandeld buiten te gebruiken. Krimp ga je denk ik niet tegenhouden - of je moet het helemaal vochtdicht afsluiten - en dan nog heb je temperatuureffecten die snel tot kieren zullen leiden. Ik denk dat je beter het werken van het hout in het ontwerp mee kunt nemen.

'Cipressenhout' is waarschijnlijk een amerikaanse 'cedar' soort, zoals Yellow cedar. Ik denk dat western red cedar (stuk goedkoper) ook werkt, mits je het voldoende dik neemt om mechanisch sterk genoeg te zijn om je 'ei' te dragen.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Het is fijnbezaagd douglas geworden en vandaag opgehaald. Zal in het ontwerp rekening houden met krimp en boven en onderblad bevestiging zoals de tip van SamPonette (de klassieke blokjes). Op deze manier wordt alleen het onderstel met pengat verbinding vast in elkaar gelijmd.

Nu is het hout nogal onrustig en op sommige stukken komt er hars uit. Wat is een goede manier om dit te verwijderen zodat het te gebruiken gereedschap schoon blijft?

Balk 12x12 cm, planken 3x20cm en de dwarsliggers zijn 5x7cm.

douglas.jpg

Gezaagd in ruwe maten en ready voor de volgende stap het schaven en schuren met de handschaaf en rotex. Een vlak vandiktebank had handig geweest

ruwgezaagd.jpg
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
je moet het in het midden van de breedte vastmaken aan het onderstel zodat het vanuit het midden evenwijdig beweegt, en ook niet bol kan staan. Aan de buitenkant van het werkblad moet je het in de lengte vastmaken met een klem systeem, een soort L-vormig balkje dat in een groef in het onderstel schuift en vast zit aan het blad. Zo kan het bewegen zonder te scheuren.

Met de bevestiging met blokjes ben ik eruit. Begrijp ik het goed als ik in het midden van het onderstel over de lengte een voorziening moet aanbrengen om het blad te bevestigen. Zie foto 1. Of in het midden een balk over de breedte. Zie foto 2. Er komt links nog een gat voor de BBQ dus bij voorziening 1 zal er ook nog een balk over de breedte moeten komen, dan wordt het een T

foto 1balklengte.jpg foto 2 balkbreedte.jpg
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Vandaag het boven en onderblad geschuurd. Deze de delen onderling gelijmd met bison pu d4 lijm en domino's voor de stevigheid.

bovenbladgeschuurd.jpg

Edit; de uitsparing voor de BBQ krijgt vorm

startcircel.jpg

En even een dompelbad in de vijver.

dombelbad.jpg

Waarmee kan je douglas het best behandelen om bescherming te bieden tegen weersinvloeden? Lijnzaad-olie is reeds aanbevolen, maar daar heb ik nog nooit mee gewerkt. Het middel mag in eider geval niet kleverig zijn.
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Vandaag de laatste hand aan de tafel en in de lijnzaadolie gezet. De kamado gaat erin als de olie is ingetrokken.

tafelolie.jpg
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ziet er degelijk uit! Mooi ook die 'inkeping' onder de bladen, hoe noem ie zoiets?

En hoe heb je t frame in elkaar gezet? Domino's?

Edit: ik zie op je tekening mooie pen gat verbindingen, heb je nog foto's van hoe je die hebt gemaakt?
 
Laatst bewerkt:

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Mooie tafel! Ga je nog wat tussen de tafel en de bbq leggen? Onderkant wordt toch wel redelijk heet.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
116
omg Haarlem
Mooi hoor. En een echte big green egg, die zou hier ook niet misstaan..:) Vraag me nog wel even af hoe je het blad nu in elkaar hebt gezet, want heb je de delen op kopse kant schuivend bevestigd? zodat de tussendelen in de breedte kunnen werken?
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Edit: ik zie op je tekening mooie pen gat verbindingen, heb je nog foto's van hoe je die hebt gemaakt?

Met de bovenfrees hand -> gat, pen kapzaag en passend gemaakt met beitel

Geen foto van de BBQ tafel maar maak ook vaak het gat met een beitel.

mortise_1.jpg

Mooie tafel! Ga je nog wat tussen de tafel en de bbq leggen? Onderkant wordt toch wel redelijk heet.

De hitte aan de buitenkant valt reuze mee, omdat de komado dubbelwandig is. De grootste hitte blijft in de binnen korf, dat is tevens de kracht van dit ontwerp en heeft de buitentemperatuur weinig invloed op de binnentemperatuur maar koelt wel de buitenkant.

Mooi hoor. En een echte big green egg, die zou hier ook niet misstaan..:) Vraag me nog wel even af hoe je het blad nu in elkaar hebt gezet, want heb je de delen op kopse kant schuivend bevestigd? zodat de tussendelen in de breedte kunnen werken?

Boven en binnen blad zijn verlijmd en middels domino's verstevigd. Zowel boven als onderblad liggen er losjes op met een klein klampje vastgezet en genoeg ruimte om te kunnen werken. Dit valt overigens mee omdat de bladen tweemaal met gekookte lijnolie zijn bewerkt en na diverse regenbuien zie ik weinig verschil. Domino's zijn met de bovenfrees en mfs sjabloon in- gefreesd.

dominos.jpg

een schaduwrand.

Weer wat geleerd. Wist er ook geen naam voor.

Inmiddels tweemaal gebruikt en het werkt fijn met de extra ruimte rondom het ei. Zojuist even naar buiten om een foto te maken maar staat er nu een beetje regenachtig bij.


komadointafel.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.