De "Flier" bedan-platte-afsteek-beitel.

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Zoals bekend maakt Woodworker Wilco Flier prachtige beitels.
Hierover kwamen we een jaar geleden of zo in gesprek.
Nu gebruik ik bij het houtdraaien de platte beitel voor een mooi glad oppervlak, de bedan zoals die in Frankrijk veel wordt gebruikt voor profielwerk tussen de centers en een afsteekbeitel.
Zeker bij het afsteken van grotere dieptes begint de afsteker en bedan te klemmen. Door wrikken kun de dit voorkomen maar wel als gevolg een ruw afgestoken oppervlak.
Gemak dient de mens, dus waarom niet een beitel bedacht die al die gebruiksmogelijkheden in zich heeft.
Dus vroeg ik Wilco: kun je een beitel van 12x12mm in trapeziumvorm maken op basis van de bedanvorm.
Door de breedte (12 mm) verwachte ik de beitel te kunnen gebruiken als platte beitel en bedan.
Door de trapezium vorm verwachtte ik gemakkelijker den dieper te kunnen afsteken zonder gewrik en klemmen.

En gisteren was daar de post met de beitel.
Vanmorgen even een handvat gedraaid en aan de slag.

Resultaat:
Afsteken: uitmuntend met een gladde zijkant en "bodem". Precies wat ik verwachtte van de trapezium vorm.
Bedan: uitstekend als bij het normale Franse beitelgebruik.
Platte beitel: prima maar vergt net als de bedan enige oefening om steeds op dezelfde plaats van de vouw het hout te snijden - namelijk naar de punt - snij je meer op het middenvlak van de vouw dan protesteert de beitel met een onregelmatige snede (hij zoekt zijn weg) en ga je nog verder pal midden dan dreigt een "happer".
Conclusie: Een uitstekende combinatie beitel voor afsteken en profiel, die enige oefening vergt in het gebruik als platte beitel. Wilco hartelijk dank voor dit perfect afgewerkte product!!!!!!!!!!!!

Aanbeveling: prettiger in de beitelvoering als platte beitel zou kunnen zijn om bij deze 12 mm snijbreedte een kleinere hoogte te kiezen als b.v. 8 of 10 mm bij een zelfde hellingshoek van het trapezium.

Hieronder plaats ik een aantal foto's van de test die voor zichzelf spreken. Je ziet de perfecte gladde afwerking met name bij het afsteken. Tenslotte nog een aantal afsteek en platte beitels bij mij in gebruik. Let ook op het kenmerkende verschil tussen de Flier beitel (trapezium vorm) en de bedan (rechthoek).

Reacties zijn uiteraard van harte welkom.
Met dank aan Wilco.
vr.gr. Jan Pranger.

P3160008.jpg

P3160002.jpg

P3160003.jpg

P3160004.jpg

P3160010.jpg

P3160005.jpg
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Jan,
Mooi verslag, maar enkele kanttekeningen.
Ik ben afgelopen maandag bij Wilco geweest om naar zijn draaibank te kijken (Teknatool 1624) omdat ik overweeg om zo'n zelfde bank te kopen. Ook heb ik zijn beitelactiviteiten bekeken. Onvoorstelbaar hoe hij met heel eenvoudige middelen zulke mooie producten maakt. Het staal dat hij gebruikt in echter O-1 staal (eenvoudig gereedschapsstaal) dat prima is voor steekbeitels, haalmessen, e.d. maar volgens mij niet geschikt voor houtdraaiactiviteiten. Een moderne draaier heeft toch echt wel HSS staalsoorten nodig. Ik ben bang dat jouw nieuwe beitel op de korte termijn gaat tegenvallen, maar ik laat me graag verrassen.
De handelingen die jij beschrijft en waaraan een beitel moet voldoen, vind je volgens mij in de Duitse Glaser/Steinert platte beitels terug. Maar als ik me niet vergis heb jij die al. Waarom dan nog verder zoeken?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo Jan,
Fijn dat de beitel goed is aangekomen! En het is ook direct goed aan het werk gezet zo te zien! Ik ben blij dat je eerste indruk positief is en ben benieuwd naar je verdere bevindingen! Is het afgebeelde handvat een testhandvat? Of is het een bewuste keuze om de arend een stukje uit te laten steken?

O Paety, interessant punt maak je, deze had ik ergens al verwacht.

De staalsoort is inderdaad O1, een tamelijk ordinaire staalsoort, zoals bij de allereerste gesprekken met Jan over deze beitel ook besproken is. De standtijd zal ongetwijfeld lager liggen dan HSS-staal. Toch heb ik er het volste vertrouwen in dat de standtijd acceptabel is voor het werk dat Jan ermee gaat doen. Juist door de afgeschuinde hoeken wordt er veel minder hitte opgebouwd dan een rechte bedan zoals in Jan’s 1 na laatste foto. Voor de warmteontwikkeling, wat funest is voor de scherpte, ben ik dan ook niet zo bang. Ik heb de bedan zelf ook uitgebreid getest voor verzending en bij elke bewerking bleef de temperatuur ‘handvast’. Dit in tegenstelling tot mijn Nooitgedagt rechte afsteekbeitel die door de wrijving goed heet wordt.

Dus ondanks het feit dat je zeker gelijk hebt dat er betere staalsoorten zijn dan O1 voor draaibeitels, heb ik er zeker het volste vertrouwen in dat Jan nog veel schik met deze beitel gaat hebben. Ik heb er niet voor niets mijn eigen naam ingeslagen he? ;-)
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Pieter.
Inderdaad heb ik ook Gläser platte beitels.
Het ging mij om de combinatie van afsteken, profileren en de aspecten van de platte beitel. Dat is prima gelukt.
De staalsoort moet ik even uit proberen. Slijpen doe ik zo even tussendoor uit de losse hand. Geleerd bij Christiaan Jörg. Met hulpstukken en nat naslijpen met Tormek geeft vast een beter resultaat. Maar zo gaat het ook prima.
O ja Wilco die zichtbare arend: het gat was niet dieper en toen zat ie echt al (te) vast.:(
vr.gr. Jan Pranger.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Jan ik slijp met de Tormek. Dhr. Jorg slijpt zijn beitels zeer scherp. Ik heb nooit een verschil kunnen merken. Hij wet zijn gutsen zelfs niet af. Dus als je kan slijpen maakt de methode niet heel veel uit.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Henk, wat mij betreft mag Wilco "mijn model" verder gebruiken en verbeteren en toevoegen aan zijn collectie. B.V. door ook beter HSS staal (met wolfraam??) toe te passen voor een hogere standtijd (zie ook opmerking Pieter).
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Persoonlijk weet ik niet of HSS echt nodig is. Draaiers hebben het eeuwenlang met gewoon gereedschapsstaal gedaan - nog 'minder' van kwaliteit dan O1... Enkele van mijn beste gutsen zijn van gereedschapsstaal. Ik zou geen moeite hebben met een bedan van O1...
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Let wel, ik ben niet tegen het gebruik van gereedschapsstaal voor draaibeitels, maar er is inmiddels veel beter voorhanden. Zelf heb ik ook nog een aantal Nooitgedagt en Kirschen beitels in gebruik, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de Gläser platte beitel en guts, maar ook naar de nieuwste aanwinst van Hamlet via Ronald Kanne onlangs verkregen, een extreem goede schalenguts.
De meesten van ons hebben inmiddels ook moderne draaibanken met frequentieregelaars en tal van chucks, zagen met hardpoint bladen, HSS boren, etc.
Ik probeer alleen maar te zeggen dat als er iets beters te koop is voor een redelijke prijs, je dat niet moet nalaten.
Ik denk dat Wilco die ik zeer waardeer als uitstekende hobby-metaalbewerker, maar ook als professioneel werktuigbouwkundige vast wel op zoek gaat naar ander staal voor draaibeitels.
Wilco, als je nu ook nog eens gaat frezen kun je uit rondstaal de mooiste gutsen creëren.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Sorry Nico - ik schaam mij diep:eek::D:D
Nu iets dieper geboord. Als cadeau een paar laatste werkjes: olifant en vaasje met deksel top op brede schotel uit één stuk cypres, gearceerd/geborsteld, gebeitst en in de liming wax gezet - moet nog in de Danish Oil.
vr.gr. Jan Pranger.

P3180002.jpg

P3180003.jpg

P3180004.jpg
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Dit soort beitels wordt volgens mij ook geleverd door Ashley Iles.
Ik zag dat tijdens een bijeenkomst een collega draaier een dergelijke bedan met trapeziumvorm bij zich had.



 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.