Hulp gevraagd bij ontwerp dressoir

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hallo,

Ik ben een dressoirkast aan het uittekenen die tegen de muur van onze 'open' keuken moet komen om (voorlopig) het speelgoed van ons kleintje op te vangen. Daarna is het de bedoeling dat we er wat meer huishoudelijke spullen in kwijtraken (tijdschriften, tekeningen van de kleine, alledaagse rommel:p ....). Ik twijfel wel sterk aan de stijl, eerst wou ik het meubel in eik maken, maar een interieurconsulente vond het not done, het zou vloeken met de keuken die reeds in eik is en het zou TE worden... Zodus, het moet gelakt worden, een soort groen-grijs (tja, een raar soort groen is dat). Aanbevolen door dat mevrouwtje: de binnenkant in melamine, of laminaat voor het onderhoudsgemak en de buitenkant (boven, voor- en zijkanten) in gelakte mdf.
Dit is een foto van waar de kast moet komen: (tegen dat laag muurtje, 40cm van linker - en rechterkant verwijderd, dus 80cm korter dan de muur)
IMG_5021.jpg
Dit is de stijl van de keuken:
IMG_5022.jpg
Zoals je kunt zien zijn de deuren gewoon recht afgewerkt met een recht paneel, zonder gefreesd te zijn met een mooi profiel...
Dit is de stijl die ik voor ogen heb voor de dressoir (beetje dezelfde stijl als de ladenkast van Raymond):
CCF15032014_00000.jpg
Ik twijfel echter of de groefjes die ingefreesd zijn in het midden en links en rechts van het meubel wel zouden passen bij de reeds aanwezige stijl. Ik zou zeker in de midden geen groefjes infrezen, enkel links en rechts.
Dit is mijn eerste tekening, moet nog detailtekeningen maken (sorry, ik kan niet met sketchup werken):
CCF14032014_00000.jpg

Wat denken jullie: groefjes infrezen links en rechts van het meubel of niet? De lades zouden ook vlak blijven, niet bewerkt zoals op de foto. Zou ik de deuren maken op dezelfde manier als de keukendeuren (recht zonder profiel) of zou ik werken met een profiel?

Ik hoor graag jullie advies!!!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik ben een beetje bang als ik dezelfde deuren maak als van de keuken dat het geheel nogal saai wordt gezien het helemaal gelakt moet worden, maar ja, gezien het ook niet in eik mag is de vraag wat voor smaak ik wel heb.
Nog een bijkomende vraag, ik heb de plint van het meubel bewust 9cm hoog gemaakt omdat dit dezelfde hoogte is van de vloerplinten. De vloerplinten zijn in natuursteen waardoor het meubel bij een rechte afwerking van de achterkant op zo'n 2 a 2.5cm van de muur komt te staan. Zou ik het meubel boven zijn eigen plint 2.5cm meer naar achteren doen uitsteken zodat de meubelplint tegen de vloerplint komt en de 'kastwand' mooi tegen de muur aansluit (of beter gezegd de meubelplint 2.5cm laten inspringen tegenover de rest van het meubel aan de achterkant), of zou ik het meubel gewoon op 2.5 cm van de muur laten staan?
Veel vragen, ik weet het, sorry, hopelijk is mijn gedachtengang te volgen en willen jullie een beetje helpen nadenken :confused:

gr, seb
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ik denk ook dat het dan eerder aan de saaie/ steriele kant gaat worden.. je zit al met heel weinig kleur in je interieur en om dan nog een gelijkaardige kleur te gaan toevoegen?

Heb je foto's van de rest van de ruimte? Nu is het moeilijk te zien waarom die styliste eik teveel zou vinden in de ruimte. Op de foto's die ik hier zie is er nauwelijks sprake van hout in natuurkleur, muv de rolluikbakken (?) boven de ramen.

Persoonlijk kijk ik graag binnen bij scandinavische interieurs, misschien ook iets voor jou?

linkje naar mijn pintrest: http://www.pinterest.com/samponette/
of deze link (veel wit, hier en daar kleur): http://hotstyledesign.com/30-best-kitchen-design-that-will-make-dining-a-delight/
Of een googlen op scandinavian kitchen ofzo?
 
Laatst bewerkt:

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Tja, ik heb natuurlijk maar de helft gezegd é. De interieurconsulente is langsgekomen voor kleuradvies en advies voor de indeling. Je ziet inderdaad niet veel kleur omdat nog niets geschilderd is. De rolluikbakken en ramen komen in een lichtbruine kleur, keuken en muren (waar de kast komen) komen in een warm beige-grijze kleur. De rest van het interieur, wel ja, je kan er niet veel uit maken, voor het tv meubel en wand ben ik ook aan het schetsen, een living tafel ben ik ook aan het schetsen, salontafel moet ik nog schetsen, bijzettafel ook...
Het komt er eigenlijk op neer dat de livingtafel, salontafel, bijzettafel en binnendeuren in eik worden, natuurlijke kleur. De wand met tv-meubel en inbouwhaard zou dan weer gelakt worden. Gezien ik nu thuis ben aan het revalideren van een operatie heb ik veel tijd om schetsen te maken, vandaar dat ik eerst mijn meubilair aan het schetsen ben.
Gezien we weten welke kleuren we moeten gebruiken voor de muren en meubilair wou ik eerst de meubels maken en dan pas schilderen, kwestie van al een beetje bergruimte te hebben... (momenteel zijn de meubels nog afdankertjes van familie...:eek:)
Ik heb heel ons huis eigenhandig gebouwd, waardoor er wel wat tijd over gegaan is, en ondertussen al een kindje en... budget voor meubels enzo is nog in aanbouw:(...
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Bij maatwerk, wat dit zeker word, zou ik de kast mooi aan laten sluiten op de wand.
Wat de groefjes (cannelure) betreft, dit is een klassieke toevoeging om van kolommen de vertikale lijn te benadrukken. (zou het alleen doen als je een klassiek meubel wilt maken)
 
Laatst bewerkt:

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Bij maatwerk, wat dit zeker word, zou ik de kast mooi aan laten sluiten op de wand.
Wat de groefjes (cannelure) betreft, dit is een klassieke toevoeging om van kolommen de vertikale lijn te benadrukken. (zou het alleen doen als je een klassiek meubel wilt maken)

Dank je, ik dacht er aan het tot tegen de muur te maken omdat ik het netter vind, maar twijfelde of dat wel gedaan werd. Bij deze, bedankt voor je tip, ik zal het zeker toepassen! (en nog 2cm extra kastruimte ook!!!)
Als je nog tips hebt, ik hoor ze graag! (cannelures zal ik weglaten, misschien de hoeken een beetje afschuinen ofzo dan.

gr, seb
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
ik denk ook dat het dan eerder aan de saaie/ steriele kant gaat worden.. je zit al met heel weinig kleur in je interieur en om dan nog een gelijkaardige kleur te gaan toevoegen?

Heb je foto's van de rest van de ruimte? Nu is het moeilijk te zien waarom die styliste eik teveel zou vinden in de ruimte. Op de foto's die ik hier zie is er nauwelijks sprake van hout in natuurkleur, muv de rolluikbakken (?) boven de ramen.

Persoonlijk kijk ik graag binnen bij scandinavische interieurs, misschien ook iets voor jou?

linkje naar mijn pintrest: http://www.pinterest.com/samponette/
of deze link (veel wit, hier en daar kleur): http://hotstyledesign.com/30-best-kitchen-design-that-will-make-dining-a-delight/
Of een googlen op scandinavian kitchen ofzo?

Hey Samponette, ik heb een antwoord getypt, maar je naam staat er niet bij, had met citaat moeten antwoorden, maar je leest het wel denk ik. Leuk die pintrest van jou, speciale dingen! Die tafel met houten blad en ipe profiel heb ik precies al eens tegengekomen op de forum.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo Seb,

Ik denk dat je met een natuur eiken kast meer uitstraling gaat geven aan het geheel .
Het ontwerp met allemaal lades wat vind je daar van?
Rudy
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Jouw ontwerp met de lades vind ik prachtig! Voor mijn ontwerp heb ik enkel boven lades voorzien omdat ik vind dat de deuren anders te hoog worden. Gezien het -zeker in het begin- vooral zal dienen om speelgoed ed op te bergen heb ik ook meer nut aan legplanken.
Een natuur eiken kast is ook wat ik graag zou willen, maar door die interieurconsulente krijg ik nu natuurlijk mijn vrouw niet meer overtuigd... Ik zou zelfs overwegen om het eiken eerst met een witte wax te behandelen en weer afvegen en dan vernissen om een cerisé-look te bekomen, dat vind ik ook prachtig, maar alweer... de madam moet overtuigd geraken...
Misschien doe ik toch mijn ding, uiteindelijk begrijp ik dat mens ook niet, livingtafel, binnendeuren, salontafel, bijzettafel mogen in eik, maar een eiken dressoir, dat kan niet... dat past niet..., maar een gelakte dressoir tussen eiken meubelen, dat past wel...

Als je nog tips hebt hoor ik die graag!!!
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Die interieurconsulente, mijn vrouw heeft ook ooit eens beroep gedaan op … omdat wij er niet uitkwamen kleur en interieur .Het bureel werd lavendel keuken olijf groen enz…
Als we het bureel binnen kwamen was het net een opbaarruimte, we hebben het dan toch maar een andere kleur gegeven, ik had toch eens gelijk dat het zonde was van het geld.
Jullie moeten er in leven en het graag zien!!
Het komt wel goed gaat een mooi kast worden, daar twijfel ik niet aan.

Mvg,
Rudy
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Sorry, de ladenkast waarover ik het had is natuurlijk van Rudy!!!

Ja, ik dacht al.
Nee, die eer is voor Rudy!

Ik heb een jaar of zeven geleden wel iets vergelijkbaars gemaakt.
Schuifdeurtjes onder de schuine kap op zolder.
De deurtjes heb ik gemaakt door rest stroken van 10mm multiplex op een grotere plaat te lijmen.
De groeven in de staanders heb ik met de bovenfrees en een houten mal gemaakt.

image.jpg
image.jpg

Groeten, Raymond
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Die interieurconsulente, mijn vrouw heeft ook ooit eens beroep gedaan op … omdat wij er niet uitkwamen kleur en interieur .Het bureel werd lavendel keuken olijf groen enz…
Als we het bureel binnen kwamen was het net een opbaarruimte, we hebben het dan toch maar een andere kleur gegeven, ik had toch eens gelijk dat het zonde was van het geld.
Jullie moeten er in leven en het graag zien!!
Het komt wel goed gaat een mooi kast worden, daar twijfel ik niet aan.

Mvg,

Rudy

Hèhè, leuk dat nog iemand zo'n ervaring heeft met die mannen!!! (of vrouwen). Ik ga de tekeningen verder afwerken (zijkanten, ...) en denk dat ik het zal voorzien voor kwartier-eiken. Zo zal de tekening fijn blijven en niet te druk zijn.
(ik werk ook liever met massief dan met mdf, het jammere aan de mdf vind ik dat je al die profielen dat je freest zoveel moet schuren om ze glad te krijgen...)
Dank je voor de reactie Rudy!!!

Nog vraagje, hou zou je die opmaken (ik bedoel, zou ik alles verlijmen of zou ik moeten zorgen dat ik de kast in delen uit elkaar kan halen? En als die uit elkaar moet kunnen, waarmee verbind je ze dan zodat het toch lekker stevig is?

gr, seb
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Raymond,

Mooie kastdeuren! En dat met overschotten... amai! Mag ik vragen hoe de geleiding van de schuifdeuren gaat? Ik zie niet direct een rail ofzo...?

gr, seb
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Seb,

Ze hangen in een rails, met wieltjes.
Ik geloof het goedkoopste systeem van de Bouwmaat.

2014-03-16 11.22.16.jpg
2014-03-16 11.22.28.jpg

De balk waar de rails aan hangt heb ik eerst op de juiste schuinte geschaafd.

Om de deurtjes er nog uit te kunnen halen, heb ik de achterste rails wat meer naar achteren gehangen. Vandaar het opdikblokje bij het wieltje. Hierdoor ontstaat er ruimte om de voorste deur te kantelen en er uit te halen.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik ben een beetje bang als ik dezelfde deuren maak als van de keuken dat het geheel nogal saai wordt gezien het helemaal gelakt moet worden, maar ja, gezien het ook niet in eik mag is de vraag wat voor smaak ik wel heb.

Interessant draadje. Hier zit duidelijk een spanningsveld tussen stijl, kleurgebruik en... smaak. Over die laatste valt niet (of juist enorm veel...) te twisten; maar of je ooit eruit komt... ;)

Over die eerste twee (stijl en kleurgebruik) valt wel wat te zeggen. Ik persoonlijk zou juist wél de stijlelementen van de keuken laten terugkomen. Je kunt van mening zijn dat het saai wordt. Maar - maar aan de andere kant - geeft het wel meer eenheid en daarmee een rustiger beeld in huis. Als je allerlei stijlen gaat toepassen valt de harmonie weg en wordt het beeld van je woning eerder onrustig en daardoor "rommelig". Tenzij je dat juist wilt...

Lastiger wordt het voor wat betreft het kleurgebruik. In eerste instantie is het héél belangrijk, dat de styliste luistert naar jullie (ja ja, ook die van je partner... :rolleyes:) wensen voor wat betreft kleurgebruik, stijl en smaak. Zij kan iets "not-done" vinden, maar waar wordt dat door gevoed? Even heel zwart-wit: is dat haar eigen smaak die zij jullie koste-wat-het-kost wil opdringen of...??

Als ik naar de foto's kijk, dan zou ik zo op het eerste gezicht een combinatie van de stijl van de keuken met de warme gloed van Europeesch eiken wel aanbevelen. De kleur van eiken matcht m.i. ook heel goed met grijstinten, aarde- en/of natuurkleuren (zoals olijfgroen). Ik ben van mening dat dat beter past dan een dressoirkast die qua styling anders is dan de keuken.

Maar goed, veel van het bovenstaande is gebaseerd op - inderdaad - mijn smaak én hetgeen je schrijft en qua foto's aanlevert. Heel veel succes met de voortgang van je project(en).
 
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Zou ik het meubel boven zijn eigen plint 2.5cm meer naar achteren doen uitsteken zodat de meubelplint tegen de vloerplint komt en de 'kastwand' mooi tegen de muur aansluit (of beter gezegd de meubelplint 2.5cm laten inspringen tegenover de rest van het meubel aan de achterkant), of zou ik het meubel gewoon op 2.5 cm van de muur laten staan?

Zeker strak tegen de muur plaatsen! Vooral ook omdat er kleine kinderen 'rondhobbelen'. Doe je dat niet, dan moet je eens per maand de kast van de muur wegtrekken om tekeningen, stiften, knikkers, sleutels etc. etc. etc. erachter weg te halen ;) ;)
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Zeker strak tegen de muur plaatsen! Vooral ook omdat er kleine kinderen 'rondhobbelen'. Doe je dat niet, dan moet je eens per maand de kast van de muur wegtrekken om tekeningen, stiften, knikkers, sleutels etc. etc. etc. erachter weg te halen ;) ;)

Blijkbaar een ervaren man met kits !!:D:D
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Raymond,

Bedankt voor de detailfoto's, komt zeker nog te pas! (ik heb nog veel meubilair te maken é :eek:)

Ekko, Rudy, Raymond, bedankt voor de persoonlijke ervaring met de kids! Zo ver had ik nog niet gedacht, maar inderdaad iedere week verplaatsen om dingen ervanachter te halen -of dingen na jaren terugvinden bij het moeten verplaatsen van de kast-, doe ik inderdaad liever niet!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.