gezocht Advanced Box Joint Jig Plans

marcomatt

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
55
0
Den Haag (ZH)
Heeft iemand deze tekeningen ?
-----------------------------------------

(weet niet of ik hier naar mag vragen) Mag dus niet dus draadje mag gesloten worden !

Gr Marco
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Marco we hebben hier net een discussie over beeldrecht en plagiaat gehad. Iemand heeft veel moeite en tijd gestoptin het maken van ddeze jig en vraagt daar negen dollar voor. Als je deze jig maakt en gebruikt heb je er jaren plezier van. Wat is dan negen dollar. P.s. kom je ook gratis aan je hout of schroeven.
 

marcomatt

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
55
0
Den Haag (ZH)
Wim Kluck,
Zoals je waarschijnlijk weet ben ik vrij nieuw hier en stel een vraag, vraag me af waarom zo verwijtend op het eind?
Ik zal er niet meer om vragen mijn excuus !
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Een eenvoudige versie van de plannen staat op de website van woodgears. Van Mathiass Wandel.

Sorry Wim, maar ik kan het niet laten er nog iets over te zeggen.
Het idee is dus vrij om na te maken, met behulp van zijn schetsen. (Sketch-up).
Het uitgebreide zaagplan is te koop.
Voor schroeven en hout betaal ik graag degene die het gemaakt of omgehakt heeft.
Ik ben blij dat er geen patent op de schroefdraad zit.

Groeten, Raymond
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Ik denk ook dat het verschil is dat als je bij iemand een stapel hout ziet waarin je interesse hebt, je misschien de eigenaar durft te vragen of je gratis wat mag meenemen. De eigenaar zegt vervolgens 'ja' of 'nee'.

Als het over software gaat (iets dat digitaal over een stukje koper/glas gaat; in dit geval dus een tekening van een ontwerp), vragen heel veel mensen het niet meer aan de eigenaar, maar aan de bezitter (en er zit tussen die twee een GROOT verschil).

Als je op de hoogte bent van 'The advanced Box Joint Jig' van Matthias Wandel, ben je er vast ook van op de hoogte dat hij zijn ontwerpen verkoopt. Het is dus daarom dat sommigen hier gepikeerd reageren op je vraag.

Gr. @lex
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Laat ik nu iets genuanceerder reageren. Soms ben ik heel direct en duidelijk/kort met een antwoord. Ik heb totaal geen moeite dat als je een ontwerp ziet en dit voor jezelf namaakt vermeld wel de bron als je het deelt. Als een bedrijf nu veel tijd en moeite erin steekt om dit via een website te verkopen tegen een allerzins redelijk prijs moet je dit dan gratis willen hebben. Mijn laatste opmerking over hout en schroeven was bedoeld als vergelijking. Verder heb ik een winkel in ijzerwaren en gereedschappen gehad dus de schroeven ed waren gevoelsmatig "gratis". Onthoud dat mijn motto is er zijn geen domme vragen maar alleen domme antwoorden.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik wil ook nog wat uitleggen:

Ik ben absoluut niet voor het illegaal downloaden van films, muziek, boeken of bouwplannen.
De makers hebben er tijd en geld in gestoken om het te produceren.

Het gaat mij er om: Mathias heeft een Jig verzonnen en laat dit via YouTube zien.
Hij promoot zelfs om het na te maken. En als beginnetje geeft hij een eenvoudige tekening weg.
Maar hij verkoopt ook gedetailleerde bouwplannen. Daar heeft hij immers tijd in geïnvesteerd.

Ik weet dat de wet anders zegt, maar ik zou zo graag zien dat een idee gratis is, en dat als iemand denkt "hè! Dat wil ik ook maken", dat dat dan zonder problemen kan.
En dat de kwaliteit of de efficiënte productiemethode de prijs bepaalt.
Maar misschien ben ik gewoon een naïeve idealist.

Nu hou ik er over op.

Groeten, Raymond
 

marcomatt

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
55
0
Den Haag (ZH)
Mannen,

Het was niet mijn bedoeling om hier een hele discussie over te starten.

Voor mij is het duidelijk ik ga kijken of ik hem zelf kan na maken in sketchup als dat me lukt zal ik hem hier delen.

Gr Marco
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Marco,

Mijn mening: Discussie is de motor achter innovatie en vernieuwing.
Of het neemt onduidelijkheden weg.

Ik ga er van uit dat iedereen zijn teksten met een glimlach typt. Er is al zoveel om je druk over te maken.
Al mijn teksten moet je met mijn vrolijke gezicht in je achterhoofd lezen.
Tenzij je nog niet ontbeten hebt, dan is mijn vrolijke gezicht misschien niet zo verstandig. ;)

Groeten, Raymond
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.