(heel) verwijderen gelijmde Eikehouten vloer

Pleun de K

Nieuw lid
14 mrt 2014
5
0
Hallo,

Ik ben nieuw op het forum.
Ik heb naar mijn probleem gezocht in de andere onderwerpen maar nog niets gevonden.
Mijn vraag is de volgende:

Heeft er iemand ervaring met het verwijderen voor hergebruik van een verlijmde eikenhouten vloer??
Op Youtube heb ik wel een aantal zeer destructieve filmpjes gezien maar dat is zeker niet de bedoeling.

De vloer is in zijn geheel verlijmd met de ondervloer.
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Hallo Pleun,

Allereerst welkom op het forum!

Kun je iets meer vertellen? Is het bijvoorbeeld een vloer bestaande uit lange planken, of zijn het allemaal kleinere stukjes in verstek gezaagd?

Als het het laatste is dan zou ik in de hoek een 2 of 3tal 'slopen' om ruimte te maken zodat je onder de delen kunt komen met een koudbeiteltje of om eventueel een stevig smal zaagblad (ijzerzaag oid). Ik heb dit zelf een keer zo gedaan, maar toen waren alleen de kanten verlijmd.

Succes!
 

Pleun de K

Nieuw lid
14 mrt 2014
5
0
Hallo Pleun,

Allereerst welkom op het forum!

Kun je iets meer vertellen? Is het bijvoorbeeld een vloer bestaande uit lange planken, of zijn het allemaal kleinere stukjes in verstek gezaagd?

Als het het laatste is dan zou ik in de hoek een 2 of 3tal 'slopen' om ruimte te maken zodat je onder de delen kunt komen met een koudbeiteltje of om eventueel een stevig smal zaagblad (ijzerzaag oid). Ik heb dit zelf een keer zo gedaan, maar toen waren alleen de kanten verlijmd.

Succes!

Hallo Marthijn,

Bedankt voor je snelle reactie.

IK heb de vloer zelf nog niet gezien. Ik kan hem samen met een collega krijgen als we hem er uit halen.
De locatie waar we hem kunnen ophalen is zo'n 2 uur rijden voor mij.
Daarom wil ik voordat ik vertrek een aantal opties hebben om uit te proberen.

De schoonzoon van mijn collega heeft al wel een stukje geprobeerd maar toen versplinterde het hout.
Ik weet niet of hij alleen de eerste planken aan de randen heeft geprobeerd.

Ik weet dat de planken ongeveer 25 cm breed en circa 2,5 cm dik zijn. De lengte weet ik nog niet.
Ik weet ook nog niet of ze direct op het beton zijn gelijmd of dat ze op een ondervloer verlijmd zijn.
Ik hoop dat alleen de randen of de mes en groef zijn verlijmd.

Wat ik wel zat te denken is om, wanneer de vloer op een ondervloer verlijmd is, de planken compleet met ondervloer en al er uit te zagen.
Dan kan ik later kijken of ik de vloer compleet met ondervloer als grote rechthoekige of vierkanten delen ga leggen of dat ik ga proberen om de planken een voor een los te zagen van de ondervloer.

Als de ondervloer ook weer verlijmd is dan is het niet zo erg om de ondervloer te beschadigen en blijven mijn "dure" planken heel.

Heeft iemand hier ervaring mee???

Thanks,

Pleun
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Recent hier de eiken (amerikaans eiken 18 mm, 20 breed) vloer uit de hal gesloopt. Deels op het beton en deel op underlayment gelijmd. Het deel dat aan het beton zat was er wel redelijk uit te krijgen, maar dan zitten er wel allemaal betonresten aan de planken, daar waag ik mijn machines niet aan. Dat is naar de aannemer gegaan die een hele grote houtkachel heeft, waar de stukken met gemak in hun geheel ingaan. Op het underlayment zat het zo vast, dat alles er in brokken, stukken en splinters uitgekomen is. Dat is brandhout geworden. Ik heb het er zelf in 2004 in gelijmd. Ik zou niet te veel illusie hebben, als het door en door verlijmd is, om het te kunnen hergebruiken. Ook stukken met een beschadigde ondervloer zal niet eenvoudig zijn. Uiteindelijk wil je weer een mooi vlakke en strakke vloer hebben,.... denk ik.

jaap
 

Pleun de K

Nieuw lid
14 mrt 2014
5
0
Bedankt Jaap,

Ik hoor net dat de vloer direct op het beton is gelijmd.

Vrijdag as gaan we er heen. Ben benieuwd.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Misschien met een multitool? Zou toch al een pak schelen, hoewel je waarschijnlijk niet diep genoeg zal kunnen gaan.
Eigenlijk wel een kl*tejob hoor, 'k zou goed overwegen of het sop de kool wel waard is.

Succes ermee!
Steven
 
A

Athanor

Guest
Het lijkt me dan nog wel verstandig om je te vrijwaren van eventuele claims over een beschadigde betonvloer..... Als ik Jaap zijn relaas zo hoor dan kun je nog wat tegenkomen.


Fons
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik denk dat uw houten bevloering met alcohollijm bevestigd is. Je zal veel energie moeten insteken om hem eruit te halen als het zo is. Er zullen veel planken kraken en kapot gerukt worden door de grote kleefkracht van de alcohollijm. Waarschijnlijk zul je met een koevoet of dergelijke beitel te werk gaan. Eerlijk gezegd denk ik dat je een kat in een zak zal kopen of halen. Het enige wat je eraan zal hebben, is geen kou door de grote inspanningen die je zal moeten doen. Als er dan nog eventueel cement aanhangt en je moet ze dan nog door een schaaf/schuurmachine steken, dan is de kans groot voor schade aan de machine.
In België heeft men daar een spreekwoord voor.
Het is het sop niet in de kolen waard.
Ik weet niet of dit een gebruikelijke gezegde is in Nederland.
Groeten Didier Sirjacobs
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ik kan je maar een raad geven blijf er met je handen van af, ik spreek uit ervaring.
Het was zonde van de tijd en heel veel moeite !!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
gebruik een schep om die delen er uit te krijgen .
dan heb je meer kans dat ze heel blijven als met een koevoet.
 

Pleun de K

Nieuw lid
14 mrt 2014
5
0
Ik wil iedereen die gereageerd heeft hierbij bedanken.
Helaas ben ik te eigenwijs om het zonder te proberen op te geven.

Voor schade aan de betonvloer ben ik niet zo bang omdat het pand gesloopt gaat worden.
Elke plank die er uit komt is winst.

Pleun
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Dag Pleun

hoewel de kans bijzonder klein is heb je een waterkansje dat het lukt met een tapijt afsteek machine .... Is maar een tip/idee
succes !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.