gedraaid bord met motief

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het bord heeft een diameter van 275 mm en een hoogte van 30 mm.
De gebruikte houtsoorten zijn abachi en padoek.
De afwerking is reeds geschuurd met een korrel 400 en er is een witte wax opgeplaatst. De onderkant is lichtjes uitgehold.
Een probleempje dat zich voor doet bij het gebruik van padoek en een heel zachte houtsoort is de rode stofdeeltjes in de poriën van het zacht en soms bij harde houtsoorten wrijven.
Dat vermindert de waarde van uw werkstuk. Meestal blaas ik via een blaaspistooltje direct alles weg tijdens het schuren en dat helpt al veel.
Voor ik de witte wax heb geplaatst op het bord, heb ik alles gereinigd met thinner om de rode resterende deeltjes weg te nemen. Enkel bij kopse deeltjes kan je een kleine rode schijn zien. Vandaar de keuze witte wax
Is er iemand die een tip kan geven hoe je dit eventueel kan oplossen?
P3140891.jpgP3140893.jpgP3140894.jpgP3140892.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.670
2.554
Gaanderen
Volgens mij heb ik hier op het forum gelezen dat Nico oosthoek de schaal/bord eerst met superlijm insmeerd. Dan is het bordje al geseald.
 

Guus'56

Actieve deelnemer
9 jan 2012
63
0
Apeldoorn
Ja, foto gevonden. Ziet er hartstikke mooi uit. Lijkt me niet makkelijk verlijmen, zo'n patroon! Zeer professioneel gemaakt.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik zie dat je spreekt over sanding sealer. Bedoel je dan cellulose sealer? Hier in België heb ik nog nooit horen spreken over sanding. Kan er eventueel een foto/etikette van het prodiuct geplaatst worden op de forum?
Alvast bedankt voor de info.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Oké Rick. Ik ga regelmatig, naar Willy Vanhoutte en 'k heb er nog nooit bij stilgestaan. Je bent me dankbaar voor de tip.
Groetjes Didier Sirjacobs
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.