Afwerking teak t.b.v. landelijke tafel

Beens

Actieve deelnemer
23 feb 2013
63
0
Ik heb een onbewerkte teakhouten tafel (heb zo even geen foto bij de hand). Nu wil ik deze er graag wat 'landelijk' uit laten zien, wit onderstel en donker blad. Mijn vraag is, welk middel moet ik gebruiken om een blad net als bijvoorbeeld onderstaand te krijgen? (mag wel wat afwijken qua kleur) Iemand een tip?
Het is overigens wel zo dat er al wat 'gebruiks(vet?)vlekjes' in zitten, dit omdat het blad verder niet is behandeld en er is wel aan gegeten (niet de tafel zelf uiteraard;)), met kleine kinderen.

full12287950.jpg
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Sowieso eerst goed schuren en daarna ontvetten als er vet op zit. Hierna kun je afwerken met bijvoorbeeld een kleurloze beits of olie of een combinatie van die twee. Er is al veel geschreven op het forum over dit soort oppervlakte behandeling, gebruik de zoekfunctie maar eens en je zult vast en zeker je antwoord vinden.
 

Beens

Actieve deelnemer
23 feb 2013
63
0
Bedankt voor je reactie Martijn. Ik ben inmiddels een geruime tijd aan het zoeken maar kan zo nog niets vinden over hoe ik hem die mooie donkere kleur krijg. Maar dat is misschien een kwestie van testers kopen. Of een winkel opzoeken. Mocht iemand nog een linkje of meer info hebben houd ik me aanbevolen.
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Leg eens uit als je wilt ? Mijns inziens heeft ontvetten en dan schuren geen zin omdat je het eventuele vet er toch afschuurt.

Hey Martijn,

Op zich klopt het wat je zegt, maar wat ik weet van deze volgorde is dat je schuurpapier enorm snel 'volloopt' met vet. Met andere woorden, je bent meer aan het schuurpapier verwisselen dan dat je daadwerkelijk aan het schuren bent :) .
Daarnaast telt dat, wanneer de oude laag goed hecht (weet ik, we praten niet over lakverf nu), er dus geen vet onder de laag zit.

Misschien overdone, maar wanneer ik bv ga schilderen begin ik met eerst met ontvetten, dan schuren, dan weer ontvetten. Zoals ik al zei, misschien iets overdone:).

Groet,
Marthijn
 

Beens

Actieve deelnemer
23 feb 2013
63
0
Dank voor jullie reacties! Ik ga eens informeren bij meubelrestauratieshop.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.