(Kolom) boortafeltje

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Na 40 jaar (hobby) houtbewerken zonder stationaire boormachine, werd ik een tijdje terug bevangen door een drang naar zo'n ding, kennen jullie dat, opeens kan je er niet meer buiten...
Voor een "vloerstaander" heb ik geen ruimte, een tafelmodel kon evenwel een plaats vinden op het kastje waar de Festo stofzuiger in woont.
Heb bij HBM een paar goedkope Chinezen bekeken, en daarna gespeurd op Marktplaats. Daar liep ik tegen een "Kira" aan, een Japanse machine, met drie snelheden, en een 230V motor:
image.jpg
Volgens der verkoper was hij van een (overleden) instrumentmaker geweest; in ieder geval zag de boor er niet afgeragd uit, en werd ik voor een prettig prijsje de nieuwe eigenaar. Al snel bleek dat het vastklemmen van houten werkstukken een gedoe is op zo'n metaalbewerkers tafeltje:
image.jpg
Heb even gegoogeld op "Drill Press Table", nou, dan vind je eerder teveel dan te weinig info. Veel zelfbouw, en in de VS ook veel commercieel aanbod.
Hieronder mijn eigen variant; het tafeltje is van een restje multiplex 25mm, dat met 4 slotbouten en vleugelmoeren vastzit op de originele tafel:
image.jpg
image.jpg
Om werkstukken vast te klemmen, wilde ik gebruik maken van mijn oude Record "Holdfast", waar ik al jaren een extra set "collars" voor had liggen:
image.jpg
Als aanhanger van het "Belt AND Braces" principe heb ik er ook nog T-tracks in gemonteerd, waar die handige Festool snelspanners in passen. De slotbouten zijn inmiddels verdwenen onder een toplaag van trespa:
image.jpg
De T-tracks zijn vastgezet met m5 metrische boutjes, en inslagmoeren; de gietijzeren kragen voor de Record werkbankklem hebben een contraplaat aan de onderzijde:
image.jpg
Onder het "boorpunt" is ruimte ingefreesd voor een mdf "offerplaatje":
image.jpg
Als je dit stukje mdf eruit haalt, is er ruimte, en een onderlager, voor een schuurhulpstuk, kan even niet op de naam komen:
image.jpg
image.jpg
Er valt nog meer over te vertellen, maar ik denk dat ik nu aan mijn taks van 10 foto's zit...

Groet, Jaap Bri
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Heren,
Allen dank voor de positieve reacties. Ik ben blij met de boortafel, en gebruik hem meer dan ik had gedacht. Bij de tafel hoort nog een geleider (fence) met afzuigopening, hier nog wat plaatjes:
image.jpg
image.jpg
image.jpg
De achterkant van de geleider:
image.jpg

Bij heel klein werk komt de bedieningshandle van de machine in conflict met de geleider, de oplossing is het verwijderen van één van de drie handles:
image.jpg
 
Laatst bewerkt:

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Mooi gemaakt

kun je wat meer vertellen over het schuurhulpstuk?

Menno
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Ja André, ik was er ook gelijk weg van; lekker ouderwets degelijk, kun jij inschatten hoe oud dit machientje is? Over speling op de spindel verkeer ik in zalige onwetendheid, heb zelf (helaas/gelukkig?) geen apparatuur om dit te meten. Wèl weet ik dat hij zacht zoemend en volledig trillingvrij doet wat hij moet doen, nl. boren als de beste.
Die mooie nieuwe van jou is helemaal super, happy drilling!

@Menno: die schuurrollen zijn te koop bij een zekere snoepwinkel in Arnhem (niet zijnde Jamin), als set, maar ook los in diverse diameters. Je kunt er schuurpapier of -linnen inklemmen uit eigen voorraad. Zoek maar even bij "schuren>machinaal schuren", dan vind je ze wel.
Ik heb er twee:
image.jpg
 
Laatst bewerkt:

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Rob en Bri bedankt.

Bri het onderlager is dat een eigen vinding, kon bij B Arnhem niet terug vinden bij hun aanbod ?

gr Menno
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Hi Menno,
Het klopt dat B het niet heeft, het is een eigen bedenksel. In het midden van de originele (metalen) boortafel zit een gat. In dat gat heb ik een boutje vastgezet; aan het eind daarvan (dat naar boven steekt) heb ik een puntje geslepen op de slijpmachine. De onderkant van de schuurhuls bevat een soort hardschuim, dit drukt in dat puntje.
Of het effect heeft...? Ik denk dat je ook wel zonder kunt, mits je een solide kolomboor hebt. Niet te hard drukken bij het schuren zal ook wel helpen, denk ik.
Succes & groet, jaap bri
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Nou ja... Ik heb dat hele onderlager gemist bij het lezen van deze post! Slim bedacht! Ik doe het zonder, op mijn kolomboormachine. Niet te hard drukken en dan hoop ik dat het machientje er tegen kan. Het schuren gaat in ieder geval van een leien dakje!

Groet, Rob.
 
A

Athanor

Guest
Dit vind ik een heel mooie oplossing! Ik wil ook nog eens zo'n voorziening voor mijn boormachine maken, grote kans dat ik wat ideeën van je ga lenen;)


Fons
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Wat grappig dat dit echt bestaat, en op de markt is! Ik had er geen weet van, jammer voor mijn kansen op een patent...;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.