Eerste klus geklaard in nieuwe werkplaats

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Bijgaand even een kleine impressie van "het eerste resultaat" uit de nieuwe werkplaats.
We wilden een ladenkastje hebben om onze bladmuziek 'netjes' in op te slaan... zie hier het resultaat.
Ontstaan uit een klein stammetje kersen (10 planken van 28mm; lengte 160cm) wat jaren heeft liggen drogen in een schuur. Het vochtgehalte bij de start was ongeveer 12% en aangezien ik al eerder 'winddroog' kersen met succes in meubeltjes heb verwerkt heb ik dat hiervoor ook maar gedaan.
Op zich verliep het proces allemaal aardig, moest uiteraard wel wennen aan de nieuwe machine maar ben tevreden met het eindresultaat.

Toch weer een paar lessen geleerd en misschien heeft iemand er nog wat aan:
- lade-frontjes hebben boven iets meer oversteek nodig dan onder bij dit soort constructies (nu: 2 * 4 mm); omdat de lades 3 mm kleiner zijn in hoogte en breedte dan de kast valt er boven nu maar 1 mm van het front over de kast constructie heen. Ik ga dit nog opvangen door onder iedere lade 2 strookjes fineer van pakweg 1,5 mm te lijmen zodat ze iets omhoog komen
- zoek je hout goed uit :mad: bij de start van je project; zoals je kunt zien zijn de bovenste 3 lade paren netjes voorzien van een doorlopende tekening, terwijl voor de onderste dit niet het geval is (stom, stom, stom...)
- maak een malletje voor het vastzetten van grepen... kost niks en scheelt een heleboel tijd en mogelijk ergernis...

Ldnkst1.jpgLdnkst2.jpg
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Netjes hoor ! Niet geheel mijn smaak, maar technisch wel mooi uitgevoerd.

Zie ik goed (rechtsboven in de open ladekast...) dat de lades rusten op een strook massief hout met daarachter een MDF-paneel?
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Netjes hoor ! Niet geheel mijn smaak, maar technisch wel mooi uitgevoerd.

Zie ik goed (rechtsboven in de open ladekast...) dat de lades rusten op een strook massief hout met daarachter een MDF-paneel?

Dank; en ja, over smaakt valt te twisten :):)

en... klopt, dat MDF was 'nodig' vanwege de beperkt beschikbare hoeveelheid kersen...
en... de ladebodems zijn om dezelfde reden gemaakt uit iep...

Als het een opdracht voor een ander was geweest had ik dit niet gedaan; voor eigen gebruik ben ik wat dat betreft iets minder kritisch.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.