Draaiwerk en epoxy

malefe

Actieve deelnemer
29 sep 2009
88
0
Dag forumleden,

Even een vraagje,ik ben van plan om wat schalen te draaien maar deze zijn voor buiten dus die moeten een waterdichte behandeling krijgen en dit zou ik proberen met epoxy, heeft hier iemand daar ervaring mee of een ander idee ik hoor het graag.

Groeten

Malefe
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Dan krijg je wel een heel andere "look", zoals ongeveer glanzend gelakt. Je kunt ook een houtsoort en constructie kiezen die goed weerbestendig is. En er zijn ook andere producten die een goede bescherming bieden aan hout dat buiten moet werken. Tuoh gebruikt er 1 op zijn boten.

jaap
 

malefe

Actieve deelnemer
29 sep 2009
88
0
CarolusB men vraag is gewoon of hier iemand ervaring mee heeft,het plan is gewoon wat schalen draaien die bestand zijn tegen weer en wind,dus leek epoxy me de meest aangewezen behandeling.
Dus welke epoxy bestaan er en treed er verkleuring op.de voordelen en of nadelen hiervan.
groeten
Malefe
 

CarolusB

Actieve deelnemer
13 mei 2013
33
0
Er zijn ontelbare soorten epoxy. Voor houtbescherming kun je het zien als een soort twee-componenten blanke lak, maar epoxy is niet UV-bestendig. Het is niet zo dat het direct uit elkaar valt maar verkleuring/verkrijting zou op kunnen treden. Wil je voorkomen dat het hout gaat werken dan zul je het 100% water- en dampdicht af moeten sluiten, dan is epoxy de enige mogelijkheid. Anders zou je nog een goede 2-componenten blanke lak kunnen overwegen of olie. De houtsoort is natuurlijk ook belangrijk, teak bijvoorbeeld moet je geen epoxy overheen zetten. Er zijn boeken vol over geschreven, met name over botenbouw in hout-epoxy. Je zou je eens kunnen orienteren bij Polyservice.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.