Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

After-Olie probleem. Graag advies!

Hallo mensen,

Ik heb enige tijd geleden 2 dagen lang op een grote eettafel van Notenhout staan schuren om hem vervolgens dezelfde afwerking te geven als mijn zelfgebouwde salontafel van notenhout. Danish oil zou super fantastisch zijn.. En beschermen tegen vocht en vanalles.

4 lagen heb ik erop gezet, hem een tijdje met rust gelaten en vervolgens gaan gebruiken als eettafel. Direct begon er een probleem:

Ik had een stoffen placemat op tafel gelegd en daar een bord eten op gezet, niet heet, gewoon warm. Moet kunnen toch?

Tijdens het afruimen zie ik dat er een langwerpige streep heeft gevormd onder het bord. Geen cirkel of wat dan ook, een streep. En onder het andere bord precies hetzelfde.
    Ik snapte er niks van, en probeerde de tafel schoon te maken met een licht vochtige doek(waar het ook tegen moest kunnen), en dat produceerde een heel rare waas op de tafel(zichtbaar in het licht voor de geoefende kijker)

Nu was ik uiterst verbaasd, en ook wel bedroefd. Zo veel tijd had ik erin gestoken, supermooie zijdeglans afwerking lag op te tafel, tot dat deze gebruikt werd.

Nu is de tafel zon 10 eetbeurten verder, en zie ik 4 vingerafdrukken, verscheidene vlekken en een licht matte vlek waar een microvezel doekje de tafel heeft afgenomen. Ook heeft er een kring op tafel gestaan, precies de rand onder het bord(door de placemats heen dus), dit zag eruit alsof de olie plaatselijk vloeibaar werd, en weer omhoog kwam. Hier is nu een tijd later amper wat van te zien, maar het was erg gek.

Ik had baptist gebeld, waar ik het spul gekocht heb. Zij snapten er ook niks van, en stelden voor om de vraag hier nogmaals te stellen.

Komtie:

Wat kan ik hieraan doen?! iemand enig idee wat dit graancirkel-achtige tafereel veroorzaakt??
    www.tijmensarneel.nl

Hoi Tijmen,

Weet je zeker dat olie goed is doorgedroogd? Inhoudstoffen uit sommige houtsoorten icm. met bepaalde afwerkproducten kunnen enorme droogvertraging opleveren.

Zelf heb ik geen ervaring met Danish Oil. Maar bijv. rauwe (ongekookte) lijnolie duurt sowieso een aantal weken voordat het goed is doorgedroogd, ongeacht de houtsoort waar je het opbrengt.

Hallo David, tja hoe zeker weet ik het? De verpakking beschrijft niet dat ik enkele weken moet wachten voordat ik het kan gebruiken. Ik heb volgens mij een dag of drie/vier gewacht. Dat weet ik niet meer zeker. maar dan zou ondertussen het stuk wat ik tot nu toe niet gebruikt heb, geen probleem moeten opleveren toch?
    www.tijmensarneel.nl

Bij het gebruik van Danish oil moet je, net als andere olie en/of hardwax oil, enkele minuten na het opbrengen, het overtollige met een schone doek afnemen. Er blijft nauwelijks wat op het oppervlak achter. Dan geldt ook de droogtijd van 4 tot 8 uur afhankelijk van het hout, temperatuur etc.

@david80, rauwe lijnolie is niet zo geschikt voor het gebruik op meubels etc, daar is gekookte lijnolie echt een betere oplossing.

jaap

klopt, he duurt gigantisch lang om te drogen. maar is wel food safe. en gekookte lijnolie zit wel zware metalen in.

Voor foodsafe kun je b.v. ook druivenpitolie gebruiken.

jaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door David80 Bekijk Berichten
    klopt, he duurt gigantisch lang om te drogen. maar is wel food safe. en gekookte lijnolie zit wel zware metalen in.
    Ja, en. So what? Je keukenmes, daar zitten ook zware metalen in. Het gaat erom of die zware metalen ook vrijkomen en tot blootstelling leiden. De zware metalen in gekookte lijnolie zijn over het algemeen zirkonium, kobalt, zink, calcium en/of mangaanzouten van vetzuren of nafteenzuur. Deze zouten ('zepen') zijn onoplosbaar in water, en worden in zijn geheel in de polymeermatrix van de 'gedroogde' (gepolymeriseerde) uitgeharde lijnolie opgenomen - droging/uitharding vindt plaats onder invloed van zuurstof uit de lucht, de metalen in een siccatief zorgen voor een effectieve opname van zuurstof en een snelle reactie tussen zuurstof en (dubbele banden in de onverzadigde) olie. De metalen komen dus niet (zomaar) vrij uit de uitgeharde olie.

Persoonlijk vind ik derhalve gekookte lijnolie meer 'food safe' dan minerale olie - omdat een minerale olie altijd uit hout uitloogt, en je het dus, per definitie, uiteindelijk allemaal binnen krijgt. Overigens heeft druivenpitolie of walnootolie, zonder siccatief, mijn voorkeur voor het behandelen van hout dat veel met voedsel in aanraking komt.

Dag Tijmen,

Als meubelmaker heb ik vrijwel altijd een olie afwerking toegepast. De olie die jij gebruikt hebt is heel dun, heeft weinig inhoudsstoffen wat voor tafelbladen wel gewenst is, om het oppervlak te beschermen tegen inwerking van vocht en warmte etc. De olie die ik goede eigenschappen in deze toedicht en bijzonder prettig in het gebruik: is Biopin vloerolie. Deze kun je aanlengen met een weinig jachtlak. Ook als olie te verwerken ook al doet de naam anders vermoeden, van hetzelfde merk.
    Afwerken met bijenwasbalsem in een verhouding van 1: 5 met de vloerolie. Geef het hout in alle bewerkingen de tijd om zich te verzadigen door de olie goed te verdelen(politoer achtige bewegingen) en in de nerfrichting licht droogwrijven. De tijd die je hiervoor hebt is afhankelijk van de temperatuur en luchtvochtigheid. De olie mag in de bewerkingen niet stroperig gaan aanvoelen, dan is deze al te ver gedroogd, een goed resultaat krijg je als deze als "boter" aanvoelt.
    Een diepe gloed, zijde zacht en boven alles ook een goede bescherming.

Succes, Gr. Rik

Hallo Rik(en anderen)
    Bedankt voor de reacties, ik dacht door mijn research vooraf dat de Danish oil voor bladen juist geschikt was.
    Stel dat ik het niet goed krijg, kan ik er dan met een andere olie nog overheen?
    Kan me namelijk voorstellen dat het een reactie met elkaar aangaat, andere eigenschappen, dat soort problemen?
    En de kleur/uitstraling van de danish oil als het niet verkloot wordt door borden of vochtvlekken, vind ik wel erg mooi, dan zou ik het eerst moeten testen, en de twee tafels weer helemaal uit elkaar moeten halen. Of zou enkel één laag over de bestaande lagen al voldoende kunnen zijn?

Enkele dagen terug heb ik de eettafel onder het motto 'baad het niet, dan schaadt het niet'' totaal afgenomen met een vochtige doek. Het valt mee, maar als je tegen het ligt in kijkt staat alsnog elke beweging van de doek op de tafel. Baal er flink van!
    www.tijmensarneel.nl

Dag Tijmen,

Naar mijn idee kun je je werkstuk niet verprutsen!
    Goed voorwerk is belangrijk.
    Om een mooie/ goede afwerking te krijgen is het van belang om het hout oppervlak héél zoet op te werken.
    Schuur de delen die je opnieuw gaat behandelen fijn op, deze hoeven niet helemaal "schoon" geschuurd te worden, deze kan er nog wat vlekkerig uitzien. Belangrijk dat het oppervlak een egale structuur heeft, zeker daar waar het warrig is of tegendraads.
    Ik maak gebruik van een Festo excenter schuurmachine tot korrel 400 (briljant)
    Deze schuurmachine laat geen schuursporen na. Voorheen met een messcherp schraapstaal en daarna licht opschuren met de hand. Hout licht bevochtigen, laten drogen en opnieuw zoetjes opwerken. (Vezels komen een beetje omhoog) Kort hierna kun je beginnen met oliën. Deze breng ik op en verdeel met een verfroller (bij voorkeur vilt) overtollige olie verwijderen met "keukenrol".
    Bij goede omstandigheden en ventilatie een dag laten drogen. Wederom licht opschuren en nastrijken met 000 staalwol. Met vochtige zeem of lap schoonmaken.
    Voor een drielaags afwerking dit nog 2x herhalen. Voor deze lagen kun je minder olie gebruiken als bij de eerste keer. Bij de eindafwerking kun je de wasbalsem en olie gebruiken, dit geeft een egale en zachte glans. Bij meer poreuze houtsoorten, waaronder noten, zijn er verschillen in de struktuur en daarmee samenhangend de mate waarmee het olie opneemt en uiteindelijke "glans".
    Nogmaals succes, Gr. Rik.

Forum Rechten