Stuk azobe , haakse slijper en stof.....

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Hallo allemaal,

Gisteren heb ik dan weer eens lekker wat eigen werk gemaakt. Er stond al een hele, hele lange tijd een stuk azobe bij mij in de werkplaats. Eigenlijk een vreemd plat stuk waar ik eigenlijk niet van wist wat ik ermee wilde doen......Eergisteren wist ik het !! Een schaal ....vrije vorm....op dunne pootjes....

Gisteren was t lekker weer. Dus het gereedschap mee naar buiten en aan de slag. Azobe is een harde houtsoort, het stof wat erbij vrijkomt is niet echt goed voor je dus een mondkapje is wel aan te raden. Uiteraard ook een bril en oorkappen...

Het stuk heb ik met een simpele lijmklem aan de tuintafel bevestigd.....Nou ja....tuintafel.....een multiplex plaat met 4 poten:eek: Stekker in het stopcontact en raspen maar !! Het saburr-tooth opzetstuk voor de haakse slijper werkt super ! Ooit wil ik nog wel eens het arbortech schijfje maar ....er is zoveel wat ik nog wel wil hebben... Na een kwartiertje even pauze gehouden om te zien hoe ver ik nog moest slijpen....

De onderkant wilde ik zo ruw mogelijkhouden en dus moest de bovenzijde "aaibaar" worden...Dus zachte doorlopende lijnen... Na het raspen schuren met korrel 100 , 150, 180 en 240.....

20140311_173756.jpg

20140311_173802.jpg

Even een laagje druivenpitolie erover heen....De kleur komt mooi tot leven....

Toen de pootjes....ik besloot deze te maken uit essenhout...Wanneer je deze zwart spuit dan blijf je de houtstructuur goed zien. Lang leven mn nieuwe draaibank. Nog steeds ben ik erg blij met de wivamac. Goede keuze !! De drie pootjes waren snel klaar en toen de drie gaten boren in de onderzijde van de schaal...Gewoon uit de hand gedaan op plekken die mij mooi leken te staan....beetje gokken dus...

20140312_163225.jpg

20140312_163232.jpg

20140312_163238.jpg

20140312_163245.jpg

Dit weekend de pootjes even zwart spuiten en dan de schaal even voorzien van meer afwerklagen....
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mooie schaal! Is dit een stuk van een knoest? Azobé zoals ik het ken (balken) ziet er helemaal anders uit.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@spaander : De buren zijn erg blij met mn hobby...lawaai en stof....

@mathieu : Het is inderdaad een soort van mega pukkel....heb er nog eentje die weegt bijna 40 kilo...

@wim kluck : klopt...het scheurt enorm maar dat staat ook wel gaaf wanneer je rest super strak is afgewerkt
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
IMG_7765.jpg

IMG_7766.jpg

IMG_7767.jpg

IMG_7769.jpg

Pootjes zitten eronder, alles is afgewerkt....Komende week verpakken en opsturen !!!

Deze schaal smaakt naar meer....vorige week heb ik eaa gezaagd/geplakt...toen weer gezaagd en geplakt en nog een keer gezaagd en geplakt....sjemig....wat een gedoe.....tja...dat heb je met een hobby he...mensen kijken me wel eens raar aan wanneer ik met veel enthousiasme vertel over een snijplank met ruim 200 blokjes hout...:eek:

Ach...de ene hangt in de kroeg en de ene zaagt hout....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.