groeffrees met bovenlager

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Ik ben momenteel bezig het maken van een freestafel/werkbank en probeer de inlegplaat nu mooi in te frezen. Ik mis echter de juist frees.
Ik heb eerst een getracht een mal te maken door de plaat op MDF te leggen en vast te klemmen tussen vier platen. Dan een gaatje geboord en met bovenfrees en frees met onderlager volledig uitgefreest.
Het goede nieuws is dat de inlegplaat hier mooi in past.
De frees die ik dus heb gebruikt is een kantfrees met onderlager met diameter 8 (of 10)mm.

Nu wil ik dus een 5mm diep infrezen in het werkblad en deze mal volgen. Helaas vind ik dus geen goede frees. Ik had een frees besteld bij ecotools, groeffrees met bovenlager, maar deze is zeer lang (kan ik nog wel overbruggen), maar vooral, de diameter is 19mm, en daardoor kom ik niet genoeg in de hoeken.

Op ecotools vind ik geen andere maar ook op het internet vind ik niet zo snel iets terug. het lijkt erop dat alle frezen met bovenlager steeds een heel grote diameter hebben en aanzienlijk lengte.

Iemand een oplossing? Ik was al aan het denken om met een kopieerring te werken maar dan moet ik gaan rekenen en uittekenen (verschil tussen diameter kopieerring en diameter frees) en dat is vragen voor onnauwkeurigheid.

Bedankt
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Dat uitrekenen is niet moelijk. Diameter kopieerring /2 - diameter frees /2 = afstand snijkant kopierfrees -> buitenkant kopieerring. Voorbeeld kopieerring 30mm, frees D=10 maakt 15-5 = 10mm In dit geval maak je je mal rondom 10mm ruimer dan hetgeen je wilt frezen. Dit werk simpel en zuiver, zeker als je nog nameet met een schuifmaat.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb ook met een kopieerring de rand in m'n freestafelinleg gemaakt. Alle maten de helft van het diameterverschil ring/frees naar buiten verplaatsen en je hebt de exacte maat te pakken. Als je het niet vertrouwd kan je het altijd in een afvalstukje uitproberen.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Met andere woorden.....na het uitfrezen van de inlegplaat met een diepte van 5mm houd je dus 4 hoekjes over waar je frees niet kan komen?

dat doe je toch ff met de hand? Met een beiteltje steek je ff 5mm diep een rechte hoek af en dan steek je de boel even vlak af.....

of zie ik nou iets over het hoofd en bedoel je iets anders?
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Het uitrekenen zelf is idd niet zo moeilijk, ik doelde meer op het dan nauwkeurig afschrijven ervan. Het lijkt mij toch veel simpeler om zoals ik voor de mal heb gedaan, gewoon inspannen tussen vier mdf plaatjes en daar met een lager langs frezen, dan moet het passen. Nu moet ik dus uitrekenen, stel 1 cm (30mm kopierfrees, 10mm groeffrees), dan moet ik nauwkeurig 1cm verder aftekenen en daar uitzagen/frezen. Daar zit toch al snel iets van speling op.
Het uitsteken van de hoekjes heb ik ook aan gedacht, maar daar is dan het probleem dat dit in betontriplex dient te gebeuren, en heb schrik dat het niet zo mooi zou zijn als met de frees.
Is er een reden waarom een gewone groeffrees met bovenlager zo zelfzaam lijkt te zijn? Met onderlager vind ik er heel veel, maar met boven lager bijna altijd met diameter 19mm
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Speling heeft vooral te maken met het materiaal van je sjabloon en hoe zuiver je die in elkaar zet. D=13mm S=6 kleiner dan dit kon ik zo 123 niet vinden. Ook met deze frees zal je de hoeken met moeten bewerken.

Misschien heb je met de 13 geluk ;)
 

WR1944

Oud hout
Als je de groef voor een inlegplaat gebruikt heb je meestal te maken met een plaat met afgeronde hoeken. Men houdt al rekening met het feit dat je met een frees de uitsparing maakt. De straal van de afronding is meestal de maat van een gangbare groeffrees.
Als je een mal kunt maken voor een groeffrees met kopieerlager (onder of boven) dan kan je een net zo nauwkeurige mal maken voor het werken met een kopieerring. Als je met een kopieerring werkt kan je met vier rechte latjes met dubbelzijdige tape al aan de slag. Die latjes hoeven in de hoeken ook niet perfect op elkaar aan te sluiten, een enkele millimeter ruimte heeft geen enkele invloed op de geleiding van de kopieerring. Je moet wel zorgen voor een goed steunvlak voor de freesmachine. Door die latjes breed genoeg te nemen kan je stabiel frezen.
De groeffrezen met een lager met dezelfde diameter worden kopieerfrezen genoemd. Als je met een frees werkt met het lager aan de schachtzijde moet je de mal zo dik maken dat het lagen nog de mal raakt en de frees toch op de goede diepte komt.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Kan je misschien nog de boel omdraaien en frees gebruiken met lager aan de onderkant? Daar heb je veel smallere exemplaren als je die liever gebruikt. En als de lengte van de ecotools je stoort kan je dan anders je werkstuk niet even opdikken?
 

Locohans

Nieuw lid
10 apr 2013
5
0
Ik had hetzelfde probleem met de Incra plaat, uiteindelijk heb ik de plaat op 19mm mdf gelegd, en overgenomen. Vervolgens heb ik de sparing met een decoupeerzaag en mijn Mafell MT55 uitgezaagd, en telkens met een kantenfrees met lager langs een lat de rechte stukken een klein beetje afgefreesd, net zolang tot de breedte en lengte paste. toen met een groeffrees zo dicht mogelijk langs de potloodlijn in de hoeken gefreesd, en het laatst met de hand geschuurd, tot hij perfect paste. Nu kan ik de mal op mijn tafel klemmen en met een kopieerfrees de sparing in het blad frezen. Bij de Incra is het belangrijk dat de hoek past want de plaat wordt met een concentrische schroef vastgezet.
Wat ook een goede is: zoek op google de video exact width dado van de wood whisperer, die maakt een mal waar je met een guide bush allerlei groeven van verschillende breedtes kan frezen.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ik heb ook zo lopen klooien dat ik uiteindelijk toch die MDF mal van incra heb gekocht, en daarmee ging het prima, heb hem wel eerst ook weer gekopieerd in 18mm MDF want de mal is zo'n imperiale maat 3/4 e als ik me niet vergis dus kon geen ondersteuning maken tegen heb overgangen van mn frees.

Voor de rest heb ik niks meer aan die mal dus misch moet ik hen hier maar op de 'marktplaats' zetten...
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Even een kleine update. Heb bij een lokale handelaar dan toch een groeffrees met bovenlager gevonden die smal genoeg was om de hoekjes mooi te krijgen. Was wel 30 euro kwijt maar een goede frees komt altijd van pas.
Heb dus de freesplaat mooi kunnen infrezen met de mal die ik reeds had gemaakt.
2014-05-12 22.08.34 (Medium).jpg

Nadien in de hoekjes de magneetjes gelijmd en ze mooi afgesteld.
Helaas ontdekte ik toen een volgend probleem. De frees die ik er wil onderhangen is mijn enige frees ook, de festool OF1400. De veren zijn echter nogal redelijk straf, en wanneer ik dus de frees van onderen wil "induwen", duwt de frees de inlegplaat eruit. Ik dacht namelijk om met een krik te werken om zo de diepte instelling te kunnen doen maar helaas gaat dat op deze manier neit.
Als de geleiders eropstaan kan de plaat weliswaar niet naar boven geduwd worden maar mss dat ik ooit eens zonder geleider wil frezen en dus zou ik dit graag ook oplossen. Iemand een idee hoe ik de freesplaat steviger op zijn plaats kan houden langs onderen, maar dat ook wel gemakkelijk moet loskunnen om de frees er terug uit te halen? De frees zelf kan namelijk lost met snelkoppelingen:
2014-03-06 21.12.48 (Medium).jpg
 

WR1944

Oud hout
Die snelkoppelingen zijn een slimme oplossing als je de frees zowel in de tafel als uit de hand wilt gebruiken. Misschien kan je nog drie van die snelspanners monteren die de plaat tegen je blad aan klemmen. Zo te zien heb je nog wat ruimte op de plaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.