Padouk met gaatjes

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik ben bezig met padouk bewerken voor een buitentoepassing.
Nu kom ik bij het schaven tot de constatatie dat er hier en daar wormgaatjes in het hout zitten.

Heb dit nog niet eerder voorgehad, weet iemand of dit veel kwaad kan?
Het aantal gaatjes is zeker niet overdreven, dus de benodigde sterkte van het hout komt niet in het gedrang. Op voorwaarde natuurlijk dat de beestjes dood zijn en niet verder vreten.

Het is de bedoeling dat het afgewerkte hek vergrijst en dus niet behandeld wordt.
Vermoedelijk kan ik best de gaatjes opstoppen?
Met wat zou ik dat dan het best doen? Epoxy, of gewoon schuursel met (watervaste) lijm erdoorheen?

Ben benieuwd!

Groeten,
Steven
 

tuoh

Oud hout
Kaas met gaatjes is lekkerder:D Maar bij Padouk en andere tropische houtsoorten kunnen die boorgaatjes geen kwaad, de boosdoeners tasten enkel vers geveld (nat) hout aan. Eens het hout begint te drogen zijn de boosdoeners snel de pijp uit. Het restant zijn kleine gaatjes met meestal een zwart randje, het kan geen kwaad en er moet niet speciaal iets aan gedaan worden. Door de piepkleine diameter van de boorgaatjes vallen die zelfs nauwelijks op.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Kaas met gaatjes is lekkerder Maar bij Padouk en andere tropische houtsoorten kunnen die boorgaatjes geen kwaad, de boosdoeners tasten enkel vers geveld (nat) hout aan. Eens het hout begint te drogen zijn de boosdoeners snel de pijp uit. Het restant zijn kleine gaatjes met meestal een zwart randje, het kan geen kwaad en er moet niet speciaal iets aan gedaan worden. Door de piepkleine diameter van de boorgaatjes vallen die zelfs nauwelijks op.

Dit was het antwoord waar ik op zat te wachten ;-)
't Is inderdaad netjes afgewerkt...

Bedankt, André!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.