Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Padouk met gaatjes

Padouk met gaatjes

Ik ben bezig met padouk bewerken voor een buitentoepassing.
    Nu kom ik bij het schaven tot de constatatie dat er hier en daar wormgaatjes in het hout zitten.

Heb dit nog niet eerder voorgehad, weet iemand of dit veel kwaad kan?
    Het aantal gaatjes is zeker niet overdreven, dus de benodigde sterkte van het hout komt niet in het gedrang. Op voorwaarde natuurlijk dat de beestjes dood zijn en niet verder vreten.

Het is de bedoeling dat het afgewerkte hek vergrijst en dus niet behandeld wordt.
    Vermoedelijk kan ik best de gaatjes opstoppen?
    Met wat zou ik dat dan het best doen? Epoxy, of gewoon schuursel met (watervaste) lijm erdoorheen?

Ben benieuwd!

Groeten,
    Steven
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Haha, als je het aan de beschrijving niet herkent zal je aan een foto ook niet veel hebben;-)
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Kaas met gaatjes is lekkerder Maar bij Padouk en andere tropische houtsoorten kunnen die boorgaatjes geen kwaad, de boosdoeners tasten enkel vers geveld (nat) hout aan. Eens het hout begint te drogen zijn de boosdoeners snel de pijp uit. Het restant zijn kleine gaatjes met meestal een zwart randje, het kan geen kwaad en er moet niet speciaal iets aan gedaan worden. Door de piepkleine diameter van de boorgaatjes vallen die zelfs nauwelijks op.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Eens het hout begint te drogen zijn de boosdoeners snel de pijp uit.
    Het restant zijn kleine gaatjes met meestal een zwart randje
    Netjes afgewerkt met dat zwarte randje.
    Mvg.
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders, mvg .

Kaas met gaatjes is lekkerder Maar bij Padouk en andere tropische houtsoorten kunnen die boorgaatjes geen kwaad, de boosdoeners tasten enkel vers geveld (nat) hout aan. Eens het hout begint te drogen zijn de boosdoeners snel de pijp uit. Het restant zijn kleine gaatjes met meestal een zwart randje, het kan geen kwaad en er moet niet speciaal iets aan gedaan worden. Door de piepkleine diameter van de boorgaatjes vallen die zelfs nauwelijks op.
    Dit was het antwoord waar ik op zat te wachten ;-)
    't Is inderdaad netjes afgewerkt...

Bedankt, André!
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Gauwberg Bekijk Berichten
    Dit was het antwoord waar ik op zat te wachten ;-)
    't Is inderdaad netjes afgewerkt...

Bedankt, André!
    anders moet je gelijk je topic starten met: Zeg André, vraagje..:

Langs de andere kant doe ik dat zelf ook niet echt ^^

Enfin, voor de zoveelste keer: bedankt André!

Had de vraag ook gewoon in een mail aan André kunnen stellen natuurlijk, maar op deze manier kunnen anderen er ook iets aan hebben.
    Vooral omdat ik er op het web gewoon geen info over vond.
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Forum Rechten