hangmotor

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Rick, volgens mij is dat systeem van Kirjes geschikt daarvoor.

In Arnhem kun je het kopen.
 

dunlop

Nieuw lid
9 dec 2009
13
0
als lesgever in belgie aan hobby houtdraaiers heb ik hier zeer veel ervaring in en deze vaasjes kommetjes stukken zijn zeer makkelijk te maken
je hoeft daar zelfs geen hangende motortje met flexi voor te hebben ,maar met een gewoon hand motor dremel freesje met diamand freesje in en een klein handfiguurzaagje en een paar kleine beeldhouwbeiteltjes kom je er al gauw.
je draaid gewoon je vaasje of kommetje op maat, schuur het op en laat het nog steeds op je draaibank opgespannen zitten dus niet meteen afsteken en dit omdat je nu een stevige bassis hebt om op te werken en je werkstuk gemakkelijk kan ronddraaien aan de as van de draaibank voor het uitfrezen en opschuren van de gefreesde of gezaagde gaten ,wand zo een stuk word er niet sterker van maar juist breekbaarder en zeker veel makkelijker breekbaar in de losse hand .
nu tekenen we de uit te frezen of indien rechte uit te zagen vlakken uit te werken de gaten af met fijn potlootje ,kleur de uit te frezen of te zagen gaten zwart met een vet potlootje dat je je niet vergist bij het wegfrezen of zagen .indien je draaibank over een vierentwintig gaten blokeerpin beschikt gebruik deze dan ook om het werkstuk vast te zetten ,boor in ieder uit te frezen vlak een gaatje met de dremel waar je freesje doorkan ,en dan maar diamand freesje van 5mm der in spannen door het gaatje steken en voorzichtig uitfrezen binnen je gemarkeerde lijnen ,na het uitfrezen kantjes schuren indien rechte vlakken bijsteken en afwerken naar behoren
nog een tips voor de vaasjes of kommetjes met spinnen web of draadweb tekeningen
het hout dat hier blijft staan na het frezen is zeer broos en breekbaar
wel voor dat ik dit begin te frezen smeer ik het kommetje daar in met meubel cealer (of porienvuller) zodat deze draadweb randjes steviger worden door de porienvuller en niet stuk vliegen met frezen ,of rond te leggen van de kantjes of met het opschuren van die kantjes
dus je ziet voorzichtigheid is plannen op voorhand met zulke stukjes.
het is een leuke bezigheid en je werkstukken krijgen een meerwaarde
ik hoop dat je er plezier aan beleefd
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
beste dunlop

bedankt voor de uitgebreide reactie. heb jij ook een site of zo waar ik dingen kan bekijken? welke freeskopjes heb ik precies nodig??

rick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.