Eiken schrijftafel(tje)

tuoh

Oud hout
Vandaag gestart met de bouw van een schrijftafel in Eik. Het word, op vraag van de klant, een eerder robuuste tafel die ook redelijk ruw dient afgewerkt te worden.
Mag dus al eens een stuk uit mijn handen laten vallen:p

Het uitgangsmateriaal is een dosse stamdeel van 65mm dik, wat betekend dat voor sommige onderdelen (blad en regels) het hout moet gefileerd worden.
Omdat gefileerd hout best eerst enige tijd acclimatiseert alvorens verder te bewerken maar begonnen met het draaien van de poten. Die liggen nu klaar voor verdere actie.
Morgen verder met de klus.

Eerst alles eens op papier gezet.
CIMG3933.jpg

Daarna een hoop zaagwerk.
CIMG3937.jpg

Tafelpoten draaien.
CIMG3939.jpg

4 identieke poten, wel zo goed.
CIMG3941.jpg
 

Wander

Actieve deelnemer
4 mrt 2011
72
0
Super gaaf zeg. Doe je dat nu helemaal met de hand of heb je een kopieerinrichting?
waarom heb je die soft-wielen er trouwens tussen zitten, omdat het z'n lange lengte is soms?

Wander
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik vind dit nou geen robuust model dan gaan mijn gedachten naar veel grovere vormen. Nu ken ik het woord fileren wel in de context van vlees/vis maar bij hout ?
Kloven komt bij mij op. Zo zie je maar we spreken dezelfde taal en hebben dezelfde liefde (hout) maar begrijpen elkaar niet altijd.
Het draaiwerk ziet er goed uit. Alleen zie ik op de tekening een ronde bol in de poot en op de foto lijkt ie meer ovaal, of is dit gezichtsbedrog?
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Tuoh, dat ziet er goed uit! Ik zou willen dat ik al zover was dat ik een robuuste tafel op tweehonderdste millimeter precies kan realiseren. Nog even doorploeteren maar

Ronald
 

tuoh

Oud hout
@Wander, die softwielen zijn een onderdeel van de steunbril, deze dient als ondersteuning bij lange en relatief dunne werkstukken.
Een kopieerinrichting komt er niet bij kijken, alles komt neer op hand- en oogcoördinatie:p

@Wim, hout fileren = hout op de dikte (midden)doorzagen. De bol is inderdaad eerder ovaal geworden, wat met Autocad wel een mooi profiel leek viel in het echt toch wat tegen, improviseren dus.

@Hunto, tot een tweehonderdste mm werken doe ik ook niet elke dag, dit lukt mij enkel als de zon volop schijnt:D

Mvg,

André
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ja dat wordt weer iets om naar uit te kijken, wat de profs kunnen met hout.
Dit zal weer topi zijn, laat de foto’s en uitleg maar komen André.

Mvg,
Rudy
 

tuoh

Oud hout
Nee dus:D Ze hebben vandaag mijn nieuwe kolomboormachine geleverd, het was dus pakjesdag:p Maar toch wat tijd kunnen besteden aan de schrijftafel, hout geschaafd, blad gevoegd en gelijmd, gaten geboord, pennen gefreesd, en de eerste onderdelen samen gelijmd.
Het vervolg zal voor eind van de week zijn denk ik, maar we komen er wel.

Nog enkele foto's van de klus:

Verbinding tussen regels en poten.
CIMG3957.jpg

Dit kan al drogen.
CIMG3956.jpg

Idem voor het tafelblad trouwens.
CIMG3949.jpg
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Begint al mooi te worden, stevige klemmen trouwens ;) Ik wilde je vragen hoe je dat patroontje (putjes) hebt gemaakt op de kopse kant van de poten, is dit puur gedaan om de juiste hoek voor de verbinding te krijgen. Lijkt me een zeer handig methode.
 

tuoh

Oud hout
Hallo Martijn,

die klemmen heb ik eens op de kop kunnen tikken bij een scheepswerf die er mee stopte, heb er zo een stuk of 20, werken perfect. Dat patroontje met puntjes ontstaat op de draaibank bij het inspannen van de poten tussen de centers. Het is het specifieke patroon van een "stebcentre" een bepaald type meenemer voor in de vaste kop. Het is dus geen soort aftekengereedschap of zo.

Mvg,

André
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik wilde je vragen hoe je dat patroontje (putjes) hebt gemaakt op de kopse kant van de poten, is dit puur gedaan om de juiste hoek voor de verbinding te krijgen. Lijkt me een zeer handig methode.

Dit lijkt me toch echt afkomstig door het werken aan de draaibank. Maar is tevens een fijne tool voor de vervolgstappen...

EDIT: dit stond dus al op pagina 2 van dit topic... :eek: Eerst even allen lezen Ekko voordat je weer met commentaar komt... :rolleyes:
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Mooi klassiek werk. En weer begonnen met een duidelijk ontwerp uiteraard :)
 

tuoh

Oud hout
Stilaan begint het stapeltje hout op een tafel te lijken, het onderstel staat sinds gisteren op eigen benen:D Ondertussen ook het blad uit de klemmen gehaald, op maat gezaagd en het geheel opgezuiverd met de blokschaaf, klaar voor montage.
Komende week nog een schuif ineen knutselen, blad monteren en klaar is kees. Oh, en niet vergeten om nog een houten knopje te draaien voor de schuif.


Alles zuiver schaven.
CIMG3976.jpg

Het opgezuiverde blad.
CIMG3977.jpg

In de klemmen.
CIMG3984.jpg

Met schuiffront.
CIMG3985.jpg
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Waauw ! Steeds een plezier om jouw topics te lezen, inspirerend !

(zie ik daar een inverter hangen ?)
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hey,
Hele mooie tafel!
Zijn dat domino-gaten aan de binnenkant van de tafel? Om het tafelblad vervolgens te monteren? Of zie ik mis en dient het voor iets anders?

gr seb
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.