Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 35

Smile Houtdraaivoorbeelden: Inspiratie of plagiaat.

Beste forummers:
    Onze afdeling "Flevodraaiers" van de landelijke vereniging Radius is geabonneerd op het zuster tijdschrift "De Vlaamse Houtdraaier".
    In hun eindejaars nummer 88/2013 wordt bericht over hun deelname aan de 10e Limburgse kunstbeurs. Prominent is daar werk van mij gepresenteerd als eigen werk met als onderschrift:"Een kei van een werk van Henri Donné".
    Zie foto.

houtdraaien 2011 181.jpg

Een ontwerp voor de tentoonstelling in Seeg (Dld) bij Frankfurt in 2011: Een golf met daarop/daarin een vaas, een schaaltje en een bol, geplaatst op een brok graniet.
    Achtergrond: de Egyptische piramidebouwers hadden slechts de beschikking over een passer en een liniaal. Met die passer tekenden zij twee elkaar overlappende bollen - zetten de passerpunt op de buitenzijden en maakten rond die twee cirkels een wijdere boog waardoor een soort ellipsvorm met scherpe punten ontstond: het visblaasmotief.
    Deze drie elementen heb ik gebruikt als vaas, halve vaas (schaal) en bol.
    Ik plaatste het geheel op steen om aan te geven, dat de achterliggende kennis van de gulden snede/driehoek Pythagoras nog steeds over de wereld rolt.

Doorbladerend kwam ik terecht bij een verhandeling over het draaien van een excentrisch sierlicht. Rechtstreeks overgenomen uit ActieRadius en het DrerchslerMagazine.

houtdraai sierwerk 2010 302.jpg

Gemaakt en beschreven door ons forumlid Didier Sirjacobs. Zoals ook het elders geplaatste en door hem nagemaakte sierlicht op helling.

Al eerder gebruikte de voorzitter van de Vlaamse houtdraaiers een werkstuk, dat ik maakte voor iemand die bij ons bekend staat als baas: kunststof, zou je hier ook iets van kunnen draaien?

houtdraai sierwerk 2010 048.jpg

Hierbij ging het als voorbeeld van het gebruik van de regelmatige vijfhoek.

Ik weet, wie publiceert is vaak inspiratiebron voor anderen. Niets mis mee. Des te beter voor de ontwikkeling van het houtdraaien. Misschien moet ik me wel vereerd voelen, immers er zijn geleerde universitair geschoolde lieden, die met gejat onderzoek proberen te scoren.
    Niettemin stoort het mij, dat houtdraaiers niet de moeite nemen om hun bron van inspiratie te vermelden.
    In Vlaams-België is dit kennelijk een gebruik, zelfs bij objecten voor een kunsttentoonstelling.

Het lijkt me goed, dat Didier deze discussie eens opstart bij de voortreffelijke houtdraaiers van onze zuiderburen.

Met vriendelijke groet,
    Jan Pranger.
    www.arstorno.nl
    Laatst gewijzigd door jan pranger; 11-03-14 om 10:36.
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Tja, Jan, dat blijft een lastig gegeven.

Mijn vrouw is keramiste, en heeft een eigen techniek ontwikkeld waarmee ze (meestal abstracte) objecten bouwt. Alles wordt opgebouwd uit kleine plakjes klei en/of porcelein. Als je dan weer eens een heel weekend voor een paar honderd euro een kraam hebt gehuurd op een keramiekmarkt, overnachtingskosten hebt gemaakt en met voor E. 50,-- verkocht werk huiswaarts rijdt dan zinkt je de moed in de schoenen. Want ze wint wel prijzen met haar werk, beroemde keramisten vragen of ze een werk met ze wil ruilen, maar verkopen, ho maar. Alleen talloze keramisten die bewonderend maar vooral fotograferend langskomen (vaak een groepje van dezelfde cursus). Als ik me dan tussen het publiek 'verstop' hoor je de discussies: "Hoe doet ze dat nou?" "Wel erg mooi" "Wat origineel" "Dat ga ik namaken".

Ze is jarenlang 'oveniste' geweest bij een grote ambachtelijke keramiekopleiding. Daarbij laadde ze de ovens en zorgde voor het stookproces. In die tijd heeft ze 40-50.000 werkstukken door haar handen gehad. Je wilt niet weten hoe vaak daarbij 'exacte' kopieen van werk van bekende keramisten voorbij kwam, zelfs als examenwerkstuk. En dan is men er nog trots op ook. Het schaamtegevoel ontbreekt compleet.

Inmiddels maken we ons er niet meer druk over. Inderdaad, zoals je zegt, nagedaan worden is een eer. Zorg dat je je originele vondsten als eerste breed publiceert/tentoonstelt. Signeer je werken met een jaartal (en eventueel maand). Dan is altijd te zien dat je de eerste bent. Een serieuze verzamelaar let er echt wel op dat hij origineel werk koopt. En dat een impulskoper met een kopie naar huis gaat, ach, dat is zijn pech.

Zet je werk dus op een website. Dit is die van mijn vrouw. Door ziekte en andere ellende al vijf jaar niet meer bijgewerkt. Dat maakt ons ook wat milder, denk ik. Je weet nu wat er echt toe doet. Keramiek blijft ze maken.

Er is een iets van een Stichting Beeldrecht, dat is een soort Buma/Stemra voor ruimtelijk werk. Daar kan je lid van worden, en dan kan je namakers een factuur sturen voor gebruik van je ontwerp. Maar of dat nu de weg is die je op wilt/moet gaan....
    Laatst gewijzigd door houtenklaas; 11-03-14 om 11:22.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Nog een aanvulling:

Ga uit van je eigen kracht en je eigen idee. Het is verbazend hoe je eigen vormentaal op een gegeven moment als een handschrift wordt herkend. Het blijkt dat als mijn vrouw uitstapjes maakt naar andere technieken/werkwijzen de volgers van keramiek haar werk herkennen als dat van haar, voordat ze een signering zien of haar naam hebben gelezen. Mensen met een 'gebrek' aan eigen expressiviteit, eigen balans in vormentaal, die vallen uiteindelijk door de mand. Je ziet het aan de verschillende niet rijmende stijlen die ze hanteren. Ze grazen overal iedeeen vandaan, ze komen niet uit hun eigen coherente inspiratie. Een serieuze verzamelaar zal dat direct zien.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Vraagje: Is het jouw werk dat onder een andere naam is getoond, of is het een min of meer geslaagde kopie van wat jij ooit maakte?

Een korte reactie hierop, publiceren is in deze ook heel belangrijk, de tijd moet hierin ook vast liggen. hiermee kun je dan aantonen dat het jouw ontwerp is.
    Op een ontwerp is automatisch auteurrecht van toepassing, met de publicatie kun je aantonen dat het ontwerp van jouw is en dat jij de eerste was.

Onze beroepsvereniging BNO heeft in het verleden een boekje over Auteursrecht uitgegeven, dit heet "Auteursrecht voor ontwerpers" hierin staat veel info over deze problematiek.

Maar om hier de discussie verder te voeren, ik lees hier op het forum regelmatig de kreet,( "dit ga ik ook maken" ) mag en kan dat zomaar???
    Laatst gewijzigd door designer-john; 11-03-14 om 11:28.

Wauw, wat een prachtige vaas.

Ik ben geen kunstenaar of muzikant, en weet dus niet of ik me er mee mag bemoeien.
    Maar ik denk dat als je iets ontworpen hebt, en je tentoonstelt het, het ontwerp daarna vrij is om na te maken.
    Dat is toch de beste manier om als mensheid verder te gaan. Anders krijg je wat ze nu in de farmaceutische industrie hebben.
    Sterker nog: als anderen het namaken, kunnen ze het misschien zelfs verbeteren.

Het zou de namaker wel eren om zijn/haar inspiratiebron te vermelden.
    Een kunstwerk met een verhaal is sowieso mooier. Neem bijvoorbeeld de vaas hierboven. Het verhaal erachter maakt het iets specialer.

Geld verdienen is onafhankelijk van het ontwerp.
    Als een kunstenaar grof betaald wordt voor het idee om 20m2 pindakaas op een vloer te smeren vind ik dat misbruik van gemeenschapsgeld.
    En de koper volslagen idioot.

Groeten, Raymond

Houtenklaas.
    Het gaat om werk of methoden, dat ik ooit heb gepubliceerd en nu (als soms geslaagde kopie) onder eigen naam worden uitgebracht, zonder vermelding van oorspronkelijke maker.
    Ik kan daar wel mee leven, maar weet dat in Duitsland houtdraaiers grote problemen hebben gehad met advocatuur.
    Natuurlijk wordt je geïnspireerd door anderen, maar zet er dan bij: naar een idee/voorbeeld/werkwijze van.............
    Hierdoor doe je iedereen recht en voorkom je problemen voor jezelf.
    vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

De mening van SunRayes (die er zich zeker mee mag bemoeien, en de mening van vele verwoord) is dus die waar ik het meeste moeite mee heb, en gelukkig ook haaks staat op de wet (auteursrecht).
    Een ontwerp blijft het eigendom van de ontwerper, en wil je dit namaken heb je toestemming (licentie) nodig van de ontwerper.

Het geld verdienen is afhankelijk van het ontwerp, en een ontwerper / kunstenaar zou daar voor beloond moeten worden.
    Laatst gewijzigd door designer-john; 11-03-14 om 12:14.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Dat beeldrecht gaat dan ook vrij ver (en terecht vind ik). Een paar jaar geleden was er veel te doen over de architect van de Erasmusbrug. Hij stuurde facturen naar bedrijven die de Erasmusbrug als achtergrond voor productpresentaties etc. gebruikten. Fotograferen mag, maar als daarbij de brug een essentieel onderdeel is van de compositie is beeldrecht verschuldigd, volgens Nederlands recht. Fotografeer je een groot cruiseschip en is er op de achtergrond een stuk(je) brug te zien dan geldt dat niet. Een lastig terrein. Schrijvers (gedownloade e-books), musici (idem muziek) en filmmakers (idem) lopen er ook al veel inkomsten mee mis.

@Raymond, als een schrijver een boek publiceert, en ik schrijf het over waarbij ik een paar spelfouten verbeter, dan heb ik toch niet het product verbeterd? Dan pleeg ik toch plagiaat?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan pranger Bekijk Berichten
    Houtenklaas.
    Het gaat om werk of methoden, dat ik ooit heb gepubliceerd en nu (als soms geslaagde kopie) onder eigen naam worden uitgebracht, zonder vermelding van oorspronkelijke maker.
    Ik kan daar wel mee leven, maar weet dat in Duitsland houtdraaiers grote problemen hebben gehad met advocatuur.
    Natuurlijk wordt je geïnspireerd door anderen, maar zet er dan bij: naar een idee/voorbeeld/werkwijze van.............
    Hierdoor doe je iedereen recht en voorkom je problemen voor je
    Het vermelden van waar je de inspiratie vandaan haald is niet voldoende om iets te mogen copieren, je moet toch echt toestemming hebben van de bedenker / kunstenaar.
    Maar ik kan begrijpen dat als je uw boterham er niet mee moet verdienen, dat je een vermelding (de eer) voldoende vind.

Forum Rechten