Mijn beurt: even voorstellen.

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Hallo allemaal,

Bij deze wil ik mijzelf, na een geruime tijd op dit forum meegelezen te hebben, ook even voorstellen.

Mijn naam is Marthijn Zwarts, sinds 2009 woon ik in Zeist, maar mijn geboortegrond is Groningen. In september 2013 ben ik getrouwd, en wij wonen nu in een appartementje in een flat. Ik heb verschillende opleidingen gedaan. Allereerst motorvoertuigentechniek (leuk woord voor galgje, geloof me:)), daarna heb ik 1 jaar van de 2 jarige opleiding 2e automonteur gedaan. Deze 2 opleidingen waren vooropleidingen voor de kraanmachinistenopleiding. In beide werkvelden, zowel automonteur als kraanmachinist in de infra, heb ik veel ervaring opgedaan.

Naast deze banen heb ik in de tijd vanaf dat ik in Zeist woon vrijwilligerswerk gedaan bij Bijbelschool de Wittenberg te Zeist. Hier ben ik werkzaam in de technische dienst die zorg draagt voor het totaalonderhoud van een monumentaal pand. Dit houdt in dat ik de ene keer aan het schilderen ben, de andere keer aan het stucen en ook af en toe een stukje electra oid. Dit is voor mij echt een super plek want letterlijk geen dag is hetzelfde.

Sinds september 2012 ben ik werkzaam in de facilitaire dienst van een zorginstelling. Dit heeft niet echt mijn hart, maar ja, de plank blijft gevuld met brood. Over planken gesproken:

Zolang ik mij kan herinneren heb ik iets met hout. Ik heb het altijd al fascinerend gevonden om hier mee bezig te zijn. Jammer genoeg heb ik pas sinds wij getrouwd zijn dit een beetje opgepakt en begin ik langzamerhand 'er een beetje in te rollen'. Zoals ik al zei lees ik al een tijdje mee hier op dit forum. Hier leer ik enorm veel van over van alles.

Het is mij opgevallen dat hier een enorm goede sfeer 'hangt'. Ik vind de openheid en communicatie onderling echt super. Men is niet bang om te vragen en er is eigenlijk altijd wel iemand die een antwoord heeft. Niemand wordt weggezet als dom, iedereen is welkom. Echt super! Ga zo daar mensen!!

Ik heb vrij recent mijn 'enorme' gereedschap-verzameling (iets met obsessie:eek:) uitgebreid met een setje Stanley-Bailey beitels en 2 Nooitgedagt houten blokschaven. Beide waren voor mij goede kopen, maar ook erg tijdrovend. Met name de beitels, man man man, wat hebben ze daarmee gedaan in de fabriek??? Maar goed, misschien ga ik daar in een ander draadje nog een keer op in.

Vooralsnog, mensen, hopelijk was dit niet een te lang intro:p en ik hoop nog veel te kunnen leren / betekenen hier.

Groet,
Marthijn
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik heb vrij recent mijn 'enorme' gereedschap-verzameling (iets met obsessie:eek:) uitgebreid met een setje Stanley-Bailey beitels en 2 Nooitgedagt houten blokschaven. Beide waren voor mij goede kopen, maar ook erg tijdrovend. Met name de beitels, man man man, wat hebben ze daarmee gedaan in de fabriek??? Maar goed, misschien ga ik daar in een ander draadje nog een keer op in.
...

Welkom!
Mooi hè, beitels opknappen ;)
Ik denk weleens dat de vorige eigenaar de schaaf gebruikt heeft om een muur te egaliseren :confused:. Onbegrijpelijk hoe sommige mensen gereedschap kunnen vernaggelen...
 
A

Athanor

Guest
Welkom! Leuke introductie. Veel plezier op het forum.


Fons
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Hallo, welkom!

Hoe bedoel je 'in de fabriek'?
Heb je nieuwe Stanley beitels en zijn die zo slecht? Of zijn het oude beitels en zijn ze verziekt?
Je maakt me nieuwsgierig........

Groeten, Raymond
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
@ Coko: Op zich is gereedschap opknappen zeker mooi om te doen, je geeft het een '2e leven' en dat is vaak mooier dan nieuw kopen vind ik, het geeft voldoening. Maar nieuw kopen en dan nog ruim 6 uur werk... dat gaat wel een beetje ver:(

@Fons: bedankt voor de verwelkoming, en veel plezier dat gaat zeker goed komen.

@Raymond: De beitelset heb ik nieuw gekocht bij de Praxis. Op zich een hele mooie set, mooi afgewerkte grepen, liggen ook erg lekker in de hand. Maar toen draaide ik ze om om naar de rug te kijken... Wat een... De rug is totaal niet afgewerkt. Sterker nog, het leek er even op dat ze hun best hadden gedaan om het er zo verziekt mogelijk uit te laten zien!
Ik beeld het me in dat tijdens het vormgevingsproces in de fabriek één of andere frees het vormgeven doet. Deze frees laat diepe sporen achter, een soort van maanvormige strepen zeg maar. Deze strepen zijn richting de vouw van de beitel, wat inhoudt dat wanneer je deze netjes slijpt en wet, een groot gedeelte van de vouw zwakker is dan de rest. Dat was ook goed te merken want daar brokkelde de vouw al vrij snel af. Resultaat: Marthijn haalt een glasplaat op en een ruim assortiment aan verschillende grids droog en droog/nat schuurpapier, een biertje (of 2:D) een asbakje in de buurt, een comfortabele houding en gaan met dat ding. Al met al toch ruim 6 uur geduurt voor 6 beitels. Nu de vouw nog wetten wanneer ik betrokken nodig heb, en dan is alles klaar.

De beitels zijn dus nieuw, daarnaast heb ik nog 2 houten blokschaven van Nooitgedagt, één houten blokschaaf van P.D. ( ik heb een topic gelezen van Seek waarin hij uitlegde wat dat was, maar dat heb ik even niet meer paraat), en een aftekenhaak van Nooitgedagt van 17cm. Binnenkort start ik in oud/nieuw gereedschap een draadje over dit alles, kunnen we daar even lekker verder zwijmelen:D

Bedankt voor de reacties zover!

Groet,
Marthijn
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Trouwens Coko, volgens mij hebben ze met 1 van de 2 Nooitgedagt schaven inderdaad de muur geëgaliseerd... Maar zoals gezegd, dat komt in een nieuw draadje allemaal nog aan bod ;)
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
:D Dat blijkt. Het was wel erg jammer, bijna teleurstellend, maar ik heb er wel een hoog tevredenheidsgehalte aan over gehouden. Nu nog kijken of dat zo blijft tijdens het gebruik. Er staan een aantal leuke projectjes in de wachtrij, dus ik ga er achterkomen:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.