Wat is een goedeLamellenfrees? Ferm, Dewalt, Makita, Lamello

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Karel79: Heb je het nieuwe model, de BJM1009?

@Damien: er is plastic, dan een hele poos niks, en dan komt het kunststof dat Festool gebruikt ;)

Groet, Rob.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Ik heb zelf het nieuwe model van ferm. De geleidingen zijn niet helemaal lekker. Bij het infrezen op 45 graden bijvoorbeeld staat de frees niet parallel ten opzichte van het referentievlak.

Ik ga dit oplossen door hulpstukken te maken. Verder zoveel mogelijk een vlakke plaat gebruiken als referentie.

Groet,
Joris
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Ik heb de ferm lamellenfrees gehad. Werkte prima. Het enige nauwkeurige dat hij volgens mij moet doen, is in de dikte exact een sleufje frezen. Ik zie niet zo waarom een dure dit beter kan dan een goedkope, tenzij er speling in zit oid. Ik hoor het graag als ik het fout heb ;) In de breedterichting is een lamellenfrees toch nooit exact. Dit is de reden waarom ik de machine heb verkocht, en een deuvelmachine gekocht.
 

Jan1952

Nieuw lid
20 mrt 2014
11
0
Ik heb vandaag alvast voor mijn nog komende verjaardag van mijn vrouw de Ferm BJM 1009 cadeau gehad.
ik heb nog nooit met zo'n ding gewerkt dus ervaring heb ik er nog niet mee.
Op het eerste gezicht merk je wel dat je geen dure machine in handen hebt, al zal hij best het werk doen waarvoor hij gemaakt is.
De uitstraling is een beetje goedkoop maar goed, daarvoor kost hij ook weinig (nog net geen 70 euro).
Ik voel wel dat er speling zit op de zool in de breedte, en dan bedoel ik in het gedeelte dat zeg maar naar voren en naar achteren beweegt. Is dat normaal? Wie van jullie heeft dezelfde machine en kan eens kijken of dat bij jullie ook het geval is? Dat zou fijn zijn om te weten voordat ik contact opneem met de leverancier!

Groetjes Jan.
 

JdBigg

Nieuw lid
2 dec 2021
16
1
Boxtel
Ik heb ook de Ferm, voor €50 gekocht op Amazon. Het kostte niet veel en is dus ook niet veel. Alle waar naar zijn geld zei mijn vader al ;-) Ik heb ook bij een bevriende meubelmaker enkele keren hun Lamello machine mogen gebruiken en dat is een heerlijk ding! Maarja, die kost dan ook €1.100.
 

Jeweetje

Actieve deelnemer
10 jul 2021
27
11
Zeeuws Vlaanderen
Mijn Makita Lamellenfrees is onderweg, iemand tips voor welke lamello’s te gebruiken? Voldoen de goedkoopste of ben ik beter af met een doos echte lamello’s en bespaar ik mezelf zo een hoop ergernis?
 

JdBigg

Nieuw lid
2 dec 2021
16
1
Boxtel
Mijn indruk is dat, voor mijn gebruik, het zwakste punt van de Ferm lamellenfrees de frees zelf is. Ik heb dat ding nog niet vaak gebruikt, maar ik kan geen sleufje frezen zonder dat het hout verbrandt en de rook van het werkstuk komt.
Nu bedacht ik dat ik er een beter freesje in kan zetten, bijv van Makita. Weet iemand of dat past? De doorsnede van beide freesjes is 100 mm, maar ik weet niet of de as past. De Ferm is 22 m ø
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Mijn Makita Lamellenfrees is onderweg, iemand tips voor welke lamello’s te gebruiken? Voldoen de goedkoopste of ben ik beter af met een doos echte lamello’s en bespaar ik mezelf zo een hoop ergernis?
Ik heb ooit een zak van silverline gekocht omdat ze goedkoop waren. Dat was rommel. Pasten slecht, niet afgewerkt en erg splinterig. De bouwmarkt had wolfcraft, die waren wel goed. Zou niet voor de goedkoopste gaan.
 

EHBO

Nieuw lid
5 sep 2017
2
0
Ik ben al heel lang op zoek naar een goede betaalbare lamellenfrees en kwam een paar jaar geleden op youtube een leuke vergelijing tegen.


hoop dat je hier iets aan hebt.
 

jorisvh

Post veel
Mijn Makita Lamellenfrees is onderweg, iemand tips voor welke lamello’s te gebruiken? Voldoen de goedkoopste of ben ik beter af met een doos echte lamello’s en bespaar ik mezelf zo een hoop ergernis?
ik heb ook de makita en ben daar zeer tevreden van.
ik gebruik koekjes van lamello en die kosten me 3 cent per stuk (per doos van 1000). lijkt me niet dat je veel gaat besparen door goedkopere te nemen. sowieso droog bewaren of ze geven allemaal ergernis.
Nu bedacht ik dat ik er een beter freesje in kan zetten, bijv van Makita. Weet iemand of dat past? De doorsnede van beide freesjes is 100 mm, maar ik weet niet of de as past. De Ferm is 22 m ø
door er een scherpe frees in te zetten zal die allicht beter werken.
ik denk dat dia altijd 100mm is en zaagbreedte altijd 4mm. anders zijn de lamellen onderling niet uitwisselbaar. ivm met asgat vind ik verwarrende info.
Volgens
heeft de makita asgat 22mm
volgens
is het 20mm 🤔🤔🤔.
ik denk dat 22 juist is. ook de frezen van bvb Freud die niet voor een specifieke machine bedoeld zijn, zijn 22.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en JdBigg

Tarkin

Actieve deelnemer
20 dec 2020
41
21
Oost-vlaanderen
Als ik op toolnation kijk zie ik dat de bosch quasi 150e (260 VS 440) duurder is dan de makita. Normaal gezien zijn ze vergelijkbare kn prijs. Kan iemand dit prijsverschil verklaren?
 

jorisvh

Post veel
Als ik op toolnation kijk zie ik dat de bosch quasi 150e (260 VS 440) duurder is dan de makita. Normaal gezien zijn ze vergelijkbare kn prijs. Kan iemand dit prijsverschil verklaren?
bedoel je dat Makita en Bosch blauw over het algemeen even duur zijn als merk?
voor de lamellenfrezen geldt dat volgens mij alleszins niet.
voor de makita is dit de normale prijs.
hoeveel de Bosch normaal kost, geen idee, maar herinner me wel dat die ook duurder was toen ik m’n makita kocht.

Een lamello kost 650, een ferm 50, waarom?
 

Tarkin

Actieve deelnemer
20 dec 2020
41
21
Oost-vlaanderen
we willen meekijken, maar zijn soms ietsje lui
kan je ons de linksen naar beide geven ?

Excuus

VS


Ik weet ook wel dat festool en lamello veel duurder zijn, en een ferm of PowerPlus veel goedkoper. Maar meestal vind iknwel dat de prijzen van blauwe bosch en Makita dicht bij elkaar liggen (voor dezelfde types produten). Nu zit er wel een groot verschil op en ik vroeg me af waarom.
 

jorisvh

Post veel
Maar meestal vind iknwel dat de prijzen van blauwe bosch en Makita dicht bij elkaar liggen (voor dezelfde types produten). Nu zit er wel een groot verschil op en ik vroeg me af waarom.
klopt, eerlijk gezegd geen idee waarom nu niet want ik zie geen relevant verschil in functionaliteit en specificaties.
de makita is sowieso een prima apparaat: goeie aanslagen voor herhaalbaar werk, goeie aansluiting voor stofafzuiging.
en België is de PJ7000 zonder en de PJ7000J met Mbox (makita sustainer). Toolnation zegt PJ7000 “met koffer”, geen idee of dat Mbox is.
maar de PJ7000J vind je sowieso ook voor 269€ incl.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
je verontschuldigen hoeft niet

zoals @jorisvh heb ook ik de PJ7000 van makita
ben niet zo'n hevige gebruiker als joris
niks op aan te merken

bij vergelijking van de beschrijvingen op toolnation merk ik geen noemenswaardige verschillen
de bosch-zaag zou een diameter van 105 hebben, en de makita 100 - wat, dacht ik, de meest voorkomende is

bij een prijsverschil van 180 euro, zou ik de makita nemen
hoeveel het prijsverschil normaal bedraagt, weet ik niet, maar elke winkel heeft het recht om zijn eigen prijs te bepalen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.