Wat is een goedeLamellenfrees? Ferm, Dewalt, Makita, Lamello

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Hoi allemaal,

Heeft iemand ervaring met de ferm lamellenfrees?
Ik hoor er zowel positieve als negatieve dingen over. Hij lijkt voor een beperkter budget wel de beste keuze!
Zelf werk ik momenteel met goedkope lamellenfrees van Vancraenenbroek.
Het is inderdaad hoe je het bekijkt. Machine werkt niet slecht, maar hier en daar kan het toch veel beter.
De diepte-instelling is niks waard. Door de trillingen van de machine, kan de machine zichzelf tijdens het werken ontregelen.
Wat echt frustratie kan geven. Ik was een verhoogje ineen aan het zetten met melamineplaat. Na een tijdje seriewerk, zat ik gewoon door een plaat van 18mm te frezen:mad:
Zo kan goedkoop je toch geld kosten.
Heeft de ferm machine dit ook? Is deze ook nauwkeurig of valt dat toch tegen?

Ik hoor precies dat de lamello echt wel top is, maar zijn prijs is dat ook!
Heeft iemand ervaring met Makita/ Dewalt? Zijn deze dan ook minder nauwkeurig dan de echte lamello?
zijn er nog andere merken voor een goede frees?
Op tweedehands vind ik zeer weinig goede merken.

Iemand tips? ervaringen?
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ja ik kan alleen maar over de lamello spreken, heb er eerst een geleend, een 3 geloof ik, die was echt top! En toen een classic X gekocht en ja die is ook top. Maar heb hem niet met wat anders kunnen vergelijken dus... sorry.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Een maat van me heeft recent het nieuwe model gekocht, de BJM1009. Volgens hem is deze beter dan de vorige die aan alle kanten rammelde, maar zijn ook van dit model de instellingen niet zo nauwkeurig als die van de professionele machines. Voor serieus hobbymatig gebruik lijkt er wel mee te werken. Wil je productie draaien, ga dan voor het echte werk, eventueel tweedehands. Ik ga het ding volgende week vasthouden en proberen, als hij me bevalt ben ik van plan hem aan te schaffen. Had liever het origineel, maar daarvoor ontbreken helaas de middelen en zo vaak gebruik ik hem niet. Als ik nu met koekjes werk gebruik ik mijn bovenfrees met een 4mm schijfje er in, maar vind dat te veel gedoe, vandaar de aanschaf.

Groet, Rob.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik heb een goedkope POWX131 en een Lamello gebruikt, het grootste verschil was de kwaliteit van de zaag

getimage.jpeg
 

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
Ik heb het vorige model van Makita. Heb hier echt 10.000-en koekjes mee ingefreesd zonder problemen.

Nu nu heb ik een drevelmachine :eek: . Dat gaat wel sneller natuurlijk.

S.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Makita kan ik ook aanraden.
Dat goedkope spul niet, ik had ook de powerplus en van de 4 diepteinstellingen kon je er niet een gebruiken... Die maat biscuitjes bestaan niet :rolleyes:
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Mijn ervaring komt van de verkoopkant. De walt en makita zijn prima machines maar ik heb een paar klanten gehad die er productie mee draaien en die na een jaar of twee toch voor een lamello kozen. Maar wie gebruikt zijn frees 8 uur per dag? Ik niet. vorig jaar heb ik mijn skill lamello een keer gebruikt. Ik zou toch terughoudend zijn met ferm gereedschap. Ik vind het troep. Trouwens je kan ook lamello's met de bovenfrees intreden.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ik heb de Makita, en vind het een prima ding.
Sowieso begin ik de laatste jaren nogal waardering te krijgen voor Makita; ik heb ook al jaren de kleine bovenfrees van Makita, die ik behoorlijk intensief gebruik, en hij blijft het geweldig doen.

In vergelijking tot een Lamello is de Makita wel beperkt. Je kunt er bv geen aparte frees inzetten ten behoeve van Clamex. Maar ja, hij kost ook maar de helft, ongeveer, toch?
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Heb de makita, vind het een goed ding dát ik alleen voor een echte lamello zou willen ruilen. Ik heb werk met de powerplussen gezien en dat gaat ook. Dat is alleen niet altijd zo strak en je maten goed in het oog houden dat de settings niet wijzigen. Dat heb je niet met de makita. Ik kan er verder nog aan toevoegen dat ik interieurbouwers ken waar er een dewalt een ganse dag draait voor feilloze verbindingen. Dus: kijk naar je budget en koop de betere die je je kan permitteren. Hoe duurder hoe strakker het werk en hoe minder omzien naar geleidingen die verschuiven bij het werken.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik heb de bosch.
Waarom?
Was op zoek naar een lamellenfrees, rondgekeken op internet. Kon weinig opvallende goede of slechte eigenschappen vinden tussen de bekendere merken. Dus heb ik gekozen voor een machine die toevallig ergens in de aanbieding was.
In mijn ervaring is het een fijne machine die goed en precies af te stellen is.
Ik heb helaas geen vergelijk met de echte of andere merken. Maar voor mij doet de bosch wat ie moet doen.

Maar Rocky, je weet toch dat je nooit iets bij Von Cranenhose moet kopen waar een stekken aan zit :p !!!
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
De reden overigens dat ik voor n lamello ben gegaan is puur dat ik voor n project met clamex in de weer wou gaan. Werkt fantastisch!

Anders had ik waarschijnlijk uit budget overweging naar n makita of Bosch gekeken.
 

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Hoi Wim,

Hoe valt de skill lamello mee? Heb je hier al ervaring mee?
Ik vind deze eigenlijk nergens te koop hier in België.

Groetjes!
 

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Hoi Coko,

Ja ik weet dat je beter niets bij Van craenenbroek koopt, maar als je pas aan het verbouwen bent, loop je meestal in de valstrik van het goedkoop gereedschap.
Daar kan je toch niet voor sukkelen.... het kan dus wel:) Nu ja, afhankelijk hoe je ermee werkt.
Ik ben de laatste jaren echt met hout bezig en ik houd wel van een fijne en nauwkeurige afwerking.
Maar Heb jij een blauwe of groene bosch? Hier vind ik ook weinig info van terug op internet of tweedehands.

Groetjes!
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Uurtje geleden de Powerplus lamellofrees in handen gehad in een winkel, vind die wel erg van de slappe en kwetsbaar. De instellingsbeugeltjes voor de hoekinstelling zijn van dun pisbakkenstaal, de onderzool is van plastic... Één keer onbesuisd neerleggen en je hebt een probleem. Heb hem niet daadwerkelijk gebruikt, maar zo op oog en gevoel geeft deze mij niet veel vertrouwen.

Groet, Rob.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Deze machines zijn ontworpen om op een snelle en precieze manier snel een mooie verbinding te maken.
De lamello, makita, bosch, dewalt etc voldoen daaraan, de goedkope troep niet.

Maar je mag mijn Powerplus wel overkopen voor een sixpack grolsch kanon :) meer is het niet waard :p
Is gebruikt voor 2 verbindingen toen was ik hem al zat en kocht een makita
 

Karel79

Nieuw lid
29 apr 2013
5
1
brielle
ik heb de ferm recent aangeschaft en voor mij, als hobbyist op de zolder, voldoet ie prima.. dat wil zeggen dat ik er mijn paneeltjes mee kan maken. Ding kostte 70 euro, voor dat bedrag wilde ik gok wel nemen. Voor 250/350 of zelfs 700 euro had ik zo'n ding uberhaupt niet aangeschaft. Dus ja wat is "goed" ? Ligt er aan wat je er mee wil doen..
 
  • Leuk
Waarderingen: JdBigg

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Hoi Wim,

Hoe valt de skill lamello mee? Heb je hier al ervaring mee?
Ik vind deze eigenlijk nergens te koop hier in België.

Groetjes!

Een jaar of tien geleden verkochten wij deze. Ik heb deze frees alleen voor haakse verbindingen gebruikt. Dit ging goed. Het voorstuk is trouwens van plastic. Voldoet goed voor incidenteel gebruik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.