Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25

Wat is een goedeLamellenfrees? Ferm, Dewalt, Makita, Lamello

Hoi allemaal,

Heeft iemand ervaring met de ferm lamellenfrees?
    Ik hoor er zowel positieve als negatieve dingen over. Hij lijkt voor een beperkter budget wel de beste keuze!
    Zelf werk ik momenteel met goedkope lamellenfrees van Vancraenenbroek.
    Het is inderdaad hoe je het bekijkt. Machine werkt niet slecht, maar hier en daar kan het toch veel beter.
    De diepte-instelling is niks waard. Door de trillingen van de machine, kan de machine zichzelf tijdens het werken ontregelen.
    Wat echt frustratie kan geven. Ik was een verhoogje ineen aan het zetten met melamineplaat. Na een tijdje seriewerk, zat ik gewoon door een plaat van 18mm te frezen
    Zo kan goedkoop je toch geld kosten.
    Heeft de ferm machine dit ook? Is deze ook nauwkeurig of valt dat toch tegen?

Ik hoor precies dat de lamello echt wel top is, maar zijn prijs is dat ook!
    Heeft iemand ervaring met Makita/ Dewalt? Zijn deze dan ook minder nauwkeurig dan de echte lamello?
    zijn er nog andere merken voor een goede frees?
    Op tweedehands vind ik zeer weinig goede merken.

Iemand tips? ervaringen?

Ja ik kan alleen maar over de lamello spreken, heb er eerst een geleend, een 3 geloof ik, die was echt top! En toen een classic X gekocht en ja die is ook top. Maar heb hem niet met wat anders kunnen vergelijken dus... sorry.

Een maat van me heeft recent het nieuwe model gekocht, de BJM1009. Volgens hem is deze beter dan de vorige die aan alle kanten rammelde, maar zijn ook van dit model de instellingen niet zo nauwkeurig als die van de professionele machines. Voor serieus hobbymatig gebruik lijkt er wel mee te werken. Wil je productie draaien, ga dan voor het echte werk, eventueel tweedehands. Ik ga het ding volgende week vasthouden en proberen, als hij me bevalt ben ik van plan hem aan te schaffen. Had liever het origineel, maar daarvoor ontbreken helaas de middelen en zo vaak gebruik ik hem niet. Als ik nu met koekjes werk gebruik ik mijn bovenfrees met een 4mm schijfje er in, maar vind dat te veel gedoe, vandaar de aanschaf.

Groet, Rob.
    "I may be left handed but I am always right"

Ik heb een goedkope POWX131 en een Lamello gebruikt, het grootste verschil was de kwaliteit van de zaag

getimage.jpeg

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Ik heb het vorige model van Makita. Heb hier echt 10.000-en koekjes mee ingefreesd zonder problemen.

Nu nu heb ik een drevelmachine . Dat gaat wel sneller natuurlijk.

S.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2013
    Makita kan ik ook aanraden.
    Dat goedkope spul niet, ik had ook de powerplus en van de 4 diepteinstellingen kon je er niet een gebruiken... Die maat biscuitjes bestaan niet

Mijn ervaring komt van de verkoopkant. De walt en makita zijn prima machines maar ik heb een paar klanten gehad die er productie mee draaien en die na een jaar of twee toch voor een lamello kozen. Maar wie gebruikt zijn frees 8 uur per dag? Ik niet. vorig jaar heb ik mijn skill lamello een keer gebruikt. Ik zou toch terughoudend zijn met ferm gereedschap. Ik vind het troep. Trouwens je kan ook lamello's met de bovenfrees intreden.

Ik heb de Makita, en vind het een prima ding.
    Sowieso begin ik de laatste jaren nogal waardering te krijgen voor Makita; ik heb ook al jaren de kleine bovenfrees van Makita, die ik behoorlijk intensief gebruik, en hij blijft het geweldig doen.

In vergelijking tot een Lamello is de Makita wel beperkt. Je kunt er bv geen aparte frees inzetten ten behoeve van Clamex. Maar ja, hij kost ook maar de helft, ongeveer, toch?
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

Heb de makita, vind het een goed ding dát ik alleen voor een echte lamello zou willen ruilen. Ik heb werk met de powerplussen gezien en dat gaat ook. Dat is alleen niet altijd zo strak en je maten goed in het oog houden dat de settings niet wijzigen. Dat heb je niet met de makita. Ik kan er verder nog aan toevoegen dat ik interieurbouwers ken waar er een dewalt een ganse dag draait voor feilloze verbindingen. Dus: kijk naar je budget en koop de betere die je je kan permitteren. Hoe duurder hoe strakker het werk en hoe minder omzien naar geleidingen die verschuiven bij het werken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Ik heb de bosch.
    Waarom?
    Was op zoek naar een lamellenfrees, rondgekeken op internet. Kon weinig opvallende goede of slechte eigenschappen vinden tussen de bekendere merken. Dus heb ik gekozen voor een machine die toevallig ergens in de aanbieding was.
    In mijn ervaring is het een fijne machine die goed en precies af te stellen is.
    Ik heb helaas geen vergelijk met de echte of andere merken. Maar voor mij doet de bosch wat ie moet doen.

Maar Rocky, je weet toch dat je nooit iets bij Von Cranenhose moet kopen waar een stekken aan zit !!!

Forum Rechten