Kolomboormachine Optimum.

RayVa

Nieuw lid
26 dec 2012
18
0
Steenbergen NB
Bij 400V heb je altijd de mogelijkheid nog om voor relatief weinig geld er een frequentie regelaar tussen te zetten.
En dan is de machine helemaal 'af'
Super handig! (ervaring mee)


misschien een domme vraag, maar wat doet dat? ik ben handig maar geen techneut. Maar als "het dat compleet maakt", dan moet het handig zijn.
 

tuoh

Oud hout
Beste Tuoh; met interesse dit bericht gelezen, want ik wil binnenkort gaan bestellen. Heb diverse machines bekeken, maar dit lijkt me de beste keuze! je topic is ondertussen wat ouder, nog steeds zo tevreden als toen? Maar moet nu wel beslissen 400v of 230v. waarom heb jij voor 400 gekozen? Want volgens mij is alleen de mogelijkheid links/rechts draaiend het verschil. en gebruik je in de praktijk dat links en rechts draaiende? Ik heb 400V in mn werkplaats, mijn zaagtafel en freesbank werken ook op 400V, dus dat is geen probleem. Maar is 230V niet net zo krachtig, daar heb ik meer stopcontacten van en kan dus overal de machine zetten.

hoop een reactie te zien.

Ben nog altijd een zeer tevreden gebruiker van de machine, het ding draait praktisch dagelijks en boort gaten van klein naar groot zonder één enkel probleempje.

Ik heb bewust voor de 400V machine gekozen omdat deze motoren meer uithoudingsvermogen hebben dan hun 2 fasige broertjes. Alhoewel ze misschien op papier wel even krachtig zijn (1pk) is er bij het werken ermee toch merkbaar verschil tussen beide. Het L-R draaien is mooi meegenomen maar niet echt nodig bij het dag dagelijkse werk.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
@RayVa, met een frequentie regelaar kun je het toerental van je boorkolom traploos regelen (van nul tot max.)
Hierdoor hoef je niet of nauwelijks de aandrijfriem op de verschillende poulies te wisselen.
 

RayVa

Nieuw lid
26 dec 2012
18
0
Steenbergen NB
flyer, tuoh, bedankt voor jullie advies. Hij is besteld, in 400v. Ben benieuwd. Eerst zo proberen, en daarna eens verdiepen in de frequentie regelaar zoals jullie zeggen.

Mijn nieuwe werkplaats is bijna klaar, dus in 2016 eindelijk een werkplaats met vaste opstelling. Nu steeds auto uit de garage, alles moeten uitstallen en dan weer opruimen benam mij de lust om iets te doen. Heb nu een werkplaats van 4,5 bij 12 meter dus genoeg ruimte denk ik zo.

Maar eens beginnen met een outfeedtafel en een vaste opstelling voor de afkortzaag. Ben veel op houtbewerkings sites aan het kijken voor ideeën. 2016 wordt een leuk klusjaar, ook voor iedereen op dit forum hoop ik. Maar vooral een veilig klusjaar.
 

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
Dag Tuoh, hoe is het inmiddels met deze mooie kolomboor?
Ik struikelde over dit draadje in mijn zoektocht naar een goeie machine.

Kan je deze nog steeds aanbevelen?

Heb je ook alternatieve merken misschien? Ter vergelijk.
Ben benieuwd!

Groet
Willem
 

tuoh

Oud hout
Na drie jaar redelijk intensief gebruik ben ik nog altijd even tevreden als op de eerste dag:D Vind het een zeer goede machine voor een houtbewerker, accuraat, sterk, en voldoende uitlading om alle klussen aan te kunnen.

Contimac is zowat evenwaardig, heb ik toen ook naar gekeken maar is voor mij afgevallen door het slecht afgewerkte gietwerk (bramen en gietranden die niet werden verwijderd) Technisch is er evenwel weinig of geen verschil tussen beide merken.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
My 2 cents: ik heb al een jaar of 6 een Optimum B16 kolomboor. Maatje kleiner dat die uit de startpost. Wel heb ik de kolom uit de voet laten persen en ipv de 60cm kolom er eentje van 90cm in laten zetten door een kennis.

Prima machine is het, doet nog steeds perfect wat ie moet doen, al gebruik ik hem niet meer zo enorm vaak.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Heb je er geen last van dat de boorkop soms uit de machine valt?

Ik heb sinds kort de Optimum D17Pro in huis. Deze loopt op zich rustig, maar ik heb het nu 2x meegemaakt dat de konische spindel met kop uit de machine valt en dat is even schrikken. Ook merk ik dat kleine boortjes soms los komen staan in de snelspanhouder wanneer je de machine uitzet.
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Was uit nieuwsgierigheid aan het zoeken naar de OPTIdrill B26pro maar vind er alleen een van 750W. En die lijkt vervangen te zijn, want wordt niet meer bij Optimum aangeboden. Kijk ik niet goed?
Zie wel de OPTIdrill D26pro van 750W. Is dit misschien de opvolger? Of een goed alternatief? Iemand die deze machine kent of er ervaring mee heeft?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.