Vlak vandiktebank HMS 2000

Lorenz

Nieuw lid
17 aug 2015
1
0
Hoi, Ik heb een SCHEPPACH HMS 2000. Eerst een keer vuren latjes van 20 x 20 mm mee geschaafd. Dat deed hij goed. Nu probeer ik hardhout van 70 mm breed van 25 mm naar 22 mm te krijgen. Eerste probleem bij allebei de uiteinden 'hapt'ie' (gelukkig deze keer niet naar het baasje, want dat heeft me al twee keer een stuk van mijn wijsvinger gekost) ook al voer je hem op de goede manier in. Ten tweede de dikte instelling verloopt tijdens het schaven en zelfs als de machine alleen maar aan staat zonder dat er hout in zit. Ten derde de messen zijn nu al bot na een paar latjes. Ik weet dat basralocus niet de prettigste houtsoort is voor je machines, maar de (fatsoenlijke) machine van mijn broer heeft zonder al te veel problemen meer dan honderd latten er doorheen gejast. Qua formaat en prijs paste de Scheppach HMS 2000 bij mijn werkplaats en bij mijn protomonaie, maar ik heb spijt van de aankoop. Ik raad hem af.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
3 mm in een keer in hardhout is voor een scheppach gewoon te veel.
Basralocus heeft een hoog kiezelgehalte en is met hardmetalen messen prima te schaven, hss messen zullen vlug bot zijn. Dat heeft niets met scheppach te maken.
 

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
Ik ben (nu nog) eveneens in bezit van een Scheppach HMS2000 en heb er vuren, grenen en eiken mee geschaafd. Geen centje pijn.
Bij het eiken moet je niet ineens meer dan 1 mm er af willen schaven en zul je dat dus in meerdere beurten moeten doen. Ik ben niet zo geduldig en heb daarom een zwaardere vlak en vandiktebank aangeschaft. Maar voor het "lichtere" werk voldoet de HMS2000 prima.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.