Vlak vandiktebank HMS 2000

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Door gebrek aan ruimte kan ik geen al te grote en zware vlak vandiktebank kwijt maar soms zou het handig zijn er gebruik van te kunnen maken. Het gebruik is alleen hobbymatig en de machine zal meer niet dan wel gebruikt worden. Groter dan het onderstaand model kan ik echt niet kwijt en na gebruik moet het weer gedemonteerd worden.

Deze machine wordt onder diverse namen op de markt gebracht en op het forum is er al het e.e.a over te lezen. Mijn vraag is zijn er gebruikers die hun ervaring wat explicieter willen delen en is het apparaat zuiver af te stellen? Of moet ik er vanaf blijven omdat de resultaten tegenvallen en wachten tot er meer ruimte beschikbaar is. Waarschijnlijk pas over anderhalf jaar.
Scheppach_vlak_vandiktebank_hms_2000.jpg
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda

Dat filmpje had ik reeds bekeken en dit type staat bij HBM als HBM 8" vlak vandiktebank . Ben zojuist even gaan kijken bij HBM maar de 8" maakt geen stevige indruk. Veel geperst plaatmateriaal en alles komt wat blikkerig over. Die gaat het zeker niet worden.

Het type HBM 10" is tijdelijk uitverkocht maar er stond wel een HBM 12' en die ziet er veel beter en degelijker uit dan de 8". klik hier om de HBM 12' te bekijken en natuurlijk wordt een oordeel/mening op prijs gesteld.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Ik heb ook zo'n chinees ding en op zich vind ik hem best aardig, vlakken gebruik ik dat ding niet voor, enkel voor van dikten en voor de 60 euro wat ik er voor betaald hebt doet die dat heeeel aardig ;)

Zou ik er nog eentje kopen? Nee maar dat is meer omdat ik het vlakgedeelte niet gebruik (en niet goed is ingesteld na mijn idee ik krijg alleen maar schuine planken)
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Gitaarforum bekeken maar daar zit meer muziek in dan ...... dus kwam niet veel verder dan :confused:

Probeer het nog met een schopje omhoog en wellicht zijn er onder de lezers toch gebruikers die ervaring hebben met de duurdere types zoals de HBM 12", die er vrij solide uitziet.

Staat vast dat het geen HMS 2000, HBM 8', Woodstar pt85,Spero 85 enz. gaat worden. De kwaliteit in instel mogelijkheden zijn zeer beperkt van dit type evenals het vele pisbakkenstaal wat is toegepast maakt de no go niet zo moeilijk.

Wat betreft betreft vlak vandiktebanken is het bijna allemaal Chinees, Taiwan of..?

Zo is de Axminster trade series aw106pt 2 zo goed als hetzelfde als de HBM 200 de specs zijn geljk, net zoals de sheppach plana 3.0C. Dit type wordt door behoorlijk wat leveranciers onder andere namen op de markt gezet en de prijs verschillen zijn soms fors zo niet grof.

De Jet JPT 310/260 planers hebben verdacht veel overeenkomsten met de Hammer A3 serie en qua prijs zit er niet eens zoveel verschil in. Zo zijn er genoeg vergelijkingen en zijn de verschillen minimaal in een bepaalde categorie.

Als we het over Chinese rommel hebben dan praten we over heel veel vlak en vandiktebanken die door heel veel leveranciers voorzien van van een eigen merknaam of sticker en sommige teren nog op een merknaam die ooit stond voor goede tot redelijke kwaliteit. Zou me niet verbazen dat er heel veel Chinees spul staat bij de forumleden.

Blijf met de vraag of iemand ervaring heeft met, of advies kan geven over de het type HBM 12" of eenzelfde type van ander merk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb ook zo'n geval niet van scheppach maar woodstar. De geleider voor het vlakken is niet haaks te krijgen. Een balk erop dan gaat het soms net. Het vandikte schaven ging altijd goed nu kan ik niets meer doorvoeren. Zal even moeten kijken of er niet te veel weerstand (roest e.d.) op de tafel zit. Maar ik heb ook een grotere combinatiebank die ik dan gebruik. Als ik je een advies mag geven wacht tot je je budget kan verhogen en koop een goede gebruikte bank.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Lol wim, ik heb identiek dezelfde probleem met mijn Powerplus (zelfde chinese makelij, maar in geel kleur)

Het haaks vlakken lukt voor geen meter (de geleider buigt op het einde altijd een stuk mee als ik er ook maar iets van kracht op zet)
En de vandiktebank werkt nu sinds kort ook niet meer. Ik vermoed dat de eerste aanvoerrol het gewoon begeven heeft. Ik krijg er niets meer door.

Ik ben in ieder geval al aan het sparen voor een axminster...
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
@Wim

Het budget is niet het grootse probleem maar de ruimte en daar zal ik het nog een anderhalf jaar mee moeten doen ,want het zit in de planning om naar het noorden te verhuizen. Een grote bank kan ik met de beste wil niet kwijt. Nu is het zo dat de woodstar die jij waarschijnlijk in gebruik hebt vergelijkbaar is met de HBM 8" en zoals ik al schreef zijn daar de instelmogelijkheden beperkt van.

Gaat mij om de HBM 12" die wezenlijk verschilt van de eerder genoemde en goedkopere types en of forumleden daar ervaring mee hebben.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Vandaag nogmaals de HBM 10" en 12" -gewapend met winkelhaak en liniaal- bekeken. In eerste instantie was de fens niet haaks in te stellen. Verkoper erbij en met een minuscule verstelling dmv een inbus schroefje prima haaks. Denk dat bij aankoop alles nog grondig ingesteld dient te worden.
Was bijna overstag voor de 12" maar tijdens de zoektocht van de laatste dagen is ook deze machine in beeld gekomen makita 2012.jpg geen vlakbank maar schaaf vandiktebank. Ook op het forum zijn leden die de makita gebruiken. Inplaats van duidelijkheid zijn er twijfels bijgekomen. Over de HMB en gelijksoortige types zijn de meningen sterk verdeeld en varieert tot prima, verrassend goed in relatie tot prijs en van deze machine moet met regelmaat ingesteld worden om weer zuiver te werken.

De makita krijg voor het overgrote deel lovende kritiek.

keuze a - de HBM met eventuele mankementen maar wel vlak mogelijkheden

keuze b. de makita die zich als betrouwbaar heeft bewezen. Dit zou betekenen handmatig met de schaaf gaat vlakken als dit nodig is en de rest aan de makita over laat. Selecteren bij inkoop hout voorkomt al een hoop vlakwerk en is het slechts een kwestie van op dikte brengen.


Wie geeft het laatste duwtje?
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik volg je avontuur met aandacht ;)

De aankoop van een vandikte bank heb ik ook overwogen, maar ik ben er nog niet uit. Heb ik het verkeerd als ik beweer dat de meeste problemen met de voordelige vlak- en van dikte banken in het vlak-gedeelte zitten? Dan zou je het zo kunnen bekijken dat je bij HBM een goede vandikte bank koopt met een matige vlakbank als bonus :rolleyes:

Groet, Rob.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Er bestaan mallen of ideeen voor om de vandikte als vlakbank te laten werken. Werd naar aanleiding van de aankoop van de Makita door WR1944 nog gesuggereerd. EN dan kan je met de Makita aan de slag waar doorgaans de meeste mensen positief over zijn. Als je footprint om ruimte besparende redenen beperkt moet zijn, heb je al eens naar de Dewalt gekeken? Die hebben ook een vlak en vandikte combi.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Beslissing is genomen en het wordt de Makita 1012nb en als het goed is morgen bezorgd. Toch voor meer zekerheid gekozen en de mogelijkheid om met een mal te vlakken gaf de doorslag. Gelukkig in bezit van een paar goede hand schaven dus twee werelden komen samen als de mal te gecompliceerd is. Kon zo 123 geen voorbeelden vinden van een mal.
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Ik volg je avontuur met aandacht ;)

De aankoop van een vandikte bank heb ik ook overwogen, maar ik ben er nog niet uit. Heb ik het verkeerd als ik beweer dat de meeste problemen met de voordelige vlak- en van dikte banken in het vlak-gedeelte zitten? Dan zou je het zo kunnen bekijken dat je bij HBM een goede vandikte bank koopt met een matige vlakbank als bonus :rolleyes:

Groet, Rob.

Wat ik er over heb gelezen is dat juist de vandikte gaat slippen omdat er zich spanen ophopen, dit werd ook bevestigd door de verkoper. Een goed afzuiging van de spanen is een must en i.v.m. ruimte gebrek kan ik zo'n joekel niet kwijt, een reden om er nog eens over na te denken. Heb alleen een festool midi met een karcher vat ertussen en die voldoet voor zagen,schuren en frezen. Bij de makita laat ik voorlopig de spaanders in het rond dwarrelen omdat gebruik uitsluitend buiten gebeurd.
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dat nadeel heb je bij de Makita dan ook. Een afzuiger is inderdaad wel een must natuurlijk, maar dan heb je er ook meestal geen gelazer mee. De mechaniekjes en instellingen van vooral de aanvoertafel van de vlakbankjes zijn tamelijk kwetsbaar bedoelde ik.

Ben benieuwd hoe de Makita bevalt, heb er goeie verhalen over gehoord hier op het forum.

Succes er mee!!

Groet, Rob.
 

robertobadjo

Actieve deelnemer
9 okt 2013
42
0
Ik heb afgelopen vrijdag de scheppach ht 850 gekocht bij de baptist. heb er even snel een balkje doorheen gehaald onder de vandikte kant. tsjah je hebt wat last van snipe maar dat heeft elke machine. heb ook even snel gevlakt. Hij doet dat prima. en als je weet dat je bepaalde dingen kan verwachten zoals snipe moet je gewoon even je werkstuk wat langer maken. Moet zelf alleen nog een verloop hebben want het gat van de stofafzuiging is 60mm en de bouwmarkt heeft die maat niet met pvc. Moet naar een 35mm ronding zodat mijn stofzuiger erop kan.

met de tijd zal ik wat meer info posten en mss wel een tool review
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.