betonplex voor keukendeurtjes

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Ik heb zojuist een aantal keukendeurtjes voor een Ikea keuken van Betonplex laten zagen.
Toen ik de Blum integral scharnieren had ingeboord en de deurtjes wilde afhangen bleken ze allemaal krom: diagonaal over het deurtje met desastreuze effecten:
ze zijn echt niet fatsoenlijk meer af te hangen: als ze aan de scharnierzijde netjes valk liggen staat aan de slotkant de boven- of de onderzijde ongeveer een centimeter uit.
Ik had gekozen voor duur Russisch berken betonplex (dat alleen op korte termijn leverbaar was met één kant geribbelde (honingraat) structuur en een kant glad, het merk fortodeck).
Wat kan er mis zijn gegaan: kan het komen door de verschillende deklaag aan voor-en achterzijde? kan ik hiermee terug naar de leverancier; zijn er normen voor de mate van vlakheid die je mag verwachten
Ik vind 1 á 2 cm kromming in een plaatje van 60x70 cm onwaarschijnlijk veel.
Welk betonplex is wel goed bruikbaar voor dit soort deurtjes?
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Waarom gebruik je eigenlijk betonplex??
Denk dat het een gevalletje jammer maar helaas is.
Je kunt natuurlijk ook berken multiplex met een melamine laag oid gebruiken.
Hoogstwaarschijnlijk hebben de echte interieurbouwers hier betere tips voor je.
Succes :)
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Betonplex was de keuze van de opdrachtgever, ik heb de soort uitgekozen, o.a. ingegeven door de leverbaarheid op korte termijn en het feit dat daarmee ook een blad van 305cm lengte uit één stuk kon worden gemaakt, wat ook bij de opdracht hoorde. die grote platen lijken ook keurig recht, alleen de deurtjes lijken uit een plaat met veel spanning gesneden of iets dergelijks.
Ik zie ook her en der betonplex keukens verschijnen dus het zou toch moeten kunnen.
 
A

Athanor

Guest
Volgens mij zit het in de kwaliteitsverschillen van het betonplex. Voor het storten van funderingen hoeft die bijv. Niet zo geweldig te zijn, dat wordt toch met grote balken ondersteund en recht gehouden. Er is vast wel een betere soort te krijgen, die zie je ook wel bij de hulpstukken die in de Amerikaanse bladen worden getoond en waarbij en mooie betonplexplaat in verschillende kleuren wordt gebruikt. Misschien het Centrum Hout even voor advies bellen?

Fons
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Betonplex kenmerkt zich door de afwerklagen lagen maar de stabiliteit van betonplex wordt juist bepaald door de toegepaste multiplex lagen tussen de 2 afwerklagen lagen in. Nu heb je idd heel veel verschillende soorten 'betonplex' de ene kan erg stabiel zijn en de andere erg instabiel. Bijvoorbeeld als er populieren hout is gebruikt voor de multiplex dat is nu niet bepaald stabiel te noemen.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
De multiplex/betonplex die ik heb gebruikt was fortodeck, helemaal opgebouwd uit russisch berken lagen en volgens de fabrikant geschikt voor vele malen herhaling als bekisting. Het zijn ook nogal dure platen.
Gebeld met de importeur (Trima in Zaandam) en die gaf aan dat het verschil in deklaag tussen voor- en achterkant geen probleem zou mogen geven.

Ik denk dat er toch een vochtprobleem optreedt: de kantooromgeving waar ik het meubel heb geplaatst lijkt mij erg droog en de deuren lijken naar buiten toe te rekken, wellicht droogt de buitenkant te snel en trekt de deur daardoor krom.

Ik ga nu de deurtjes demonteren en met de bolle kant boven laten drogen om te kijken of ze terugbuigen.
Van de arnhemse fijnhouthandel (waar ik het hout overigens niet vandaan had) kreeg ik te horen dat multiplex altijd krom gaat trekken en dat er wel gebruik wordt gemaakt van speciale randafwerking om keukens met MDF deuren de uitstraling van multiplex te geven.
Iemand op dit forum ooit betonplex succesvol (zonder kromtrekken) gebruikt als kastdeur?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Vroeger veel dierenbehuizingen gebouwd uit 18mm betonplex (hondenhokken, paardenstallen, kippenhokken) Ik gebruikte daarvoor een medium kwaliteit, veelal Russisch maar ook wel Chinees. Dat trok allemaal krom als een hoepel als het niet rondom vast zat. Voor mijn toepassing was dat geen probleem, totdat ik er ook deurtjes van moest maken :D Zelf in metalen profiel gevat bleef het kromtrekken. Opgelost door voor de deurtjes gewoon topkwaliteit betonplex te kopen bij een andere leverancier, ik mocht het terugbrengen als het krom ging trekken. Dat bleef perfect, maar was drie keer zo duur.

Overigens was die medium soort ook niet watervast. De oppervlakken wel, maar als de zijkanten niet goed afgedicht waren zwelde het op. Omdat er toch aluminium profielen omheen kwamen was de oplossing simpel: ik spoot de profielen vol met watervaste houtlijm vóór montage. Nooit problemen mee gehad ;)

Kortom, mijn advies is om een betere kwaliteit betonplex te kopen met een garantie!

Groet, Rob.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hallo Ernst,

Nee, sorry.... Was ergens in de buurt van Veghel, maar al weer erg lang geleden. Het was Merantie betonplex, dat weet ik nog wel. Kan je tegenwoordig bij alle betere houthandels kopen volgens mij, met garantie, net zoals bij gewone Meranti garantieplaat. Ik betaalde rond de € 90,= ex btw voor een volle plaat 125x250x1.8 meen ik. Als ik even rondgoogle zie ik die platen nu voor rond de € 65,= incl. BTW.

Overigens vind ik de uitstraling van betonplex in combinatie met de juiste stijl inrichting en bouwstijl helemaal geweldig, zeker in combinatie met geborsteld RVS of aluminium:cool: Stoer!

Succes!

Groet, Rob.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Zou ik de kromte kunnen herstellen door aan de binnenkant een diagonale strip hout in te frezen en lijmen terwijl ik de plaat recht forceer?

Nog even snel een antwoord op deze vraag: nee. Die houten strip trekt net zo snel krom als je plaat. Er zijn wel speciale stukjes hardware waarmee je plaat recht kan trekken, maar voor die kleine stukjes vrees ik dat dat ook niet echt werkt.

Stomme vraag misschien, maar zitten je scharnieren zonder "knel" op de deurtjes? Ik bedoel, tordeert er niks door verkeerd geplaatste scharnieren of door te heftig afstellen na montage? Ik heb dat eens gehad bij een deurtje waar glas in zat, de glasplaat knalde er op een gegeven moment uit waarna ik constateerde dat het deurtje zelf volledig getordeerd was. Oorzaak: bij het afstellen van de scharniertjes te veel verschil tussen boven en beneden:eek: Kijk er eens naar, je weet maar nooit.

Groet, Rob.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Wat zijn de afmetingen van de deurtjes? Was de plaat al krom voordat je ging verwerken? Heb je de spanningen eruit gezaagd (eerst ±2 cm overmaat daarna 1 cm eraf zagen en daarna op maat)? Zal lastig worden de oorzaak te achterhalen. Heb je ook gevraagd of je de plaat kan ruilen (ook na verwerking) oid?
 

tuoh

Oud hout
Dat kromtrekken lijkt mij eerder exemplarisch te zijn, meestal blijven de platen wel vlak in het gebruik. Wat je wel moet doen bij aankoop, til zo een plaat eens op aan één hoek, zo voel je direct of er torsie aanwezig is in de plaat. Reageert de plaat niet dan kan je die zonder problemen verwerken;)

Ik zaag regelmatig (kast)fronten uit betonplex, tot hier toe nog nooit problemen mee gehad. Ik kies wel voor een redelijk homogene plaat, 11 lagen, vulling in Lauan of iets gelijkaardig, geen Chinese plaat gebruiken daar is voor deze toepassing niks mee aan te vangen.

Bijgaand een plaatje van strakke deuren in betonplex.

CIMG3600.jpg
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Eind goed, al goed

De leverancier, Pontmeijer in Deventer, heeft de deurtjes uit een nieuwe, kleinere, plaat gezaagd omdat daar minder spanning op leek te zitten.
En nu heb ik perfect rechte deurtjes in de auto, op weg naar de werkplaats.

Geweldige service van Pontmeijer. die in Deventer trouwens ook een prachtige opdeelzaag van mayer hebben en daarmee perfect zaagwerk leveren.
Bedankt voor alle reacties, ze hebben me zeker in de goede richting geholpen.

Als het nu nog mis gaat, ligt het aan mij.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Als de potloden ook nog goed zijn, kan Pontmeijer helemaal niet meer stuk,Joop.

Inmiddels de scharnieren ingeboord en deurtjes afgehangen: perfect! en heel snel gepiept.

Wat heb ik eerder zitten vloeken, zuchten en zweten met die kromme dingen:
deuren van positie gewisseld, blijven stellen, afwijkingen uitmiddelen, deurtjes omdraaien.
Als ze krom zijn, kun je er niets mee, met zo'n keukensysteem.

Als ze recht zijn is het een fluitje van een cent en ziet het er echt strak uit, ook op een ikea romp.
De scharnieren Integral zijn trouwens die van Blum, werken wel makkelijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.