beveiligde as draaibank

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
draaibank 006.jpg
Bij de aanschaf van een nieuwe Stronghold met M33x3.5 adaptor zitten er achteraan in de adaptor 2 inbusschroeven, welke als beveiliging in een speciale groef op de as grijpen.
draaibank 005.jpg
Bij de aankoop vertelde de verkoper dat deze groef gestandadiseerd is volgens de DIN 8 norm.(de foto heb ik in de winkel genomen)
Van deze norm kan ik geen technische details terug vinden.
Aangezien ik een volledig nieuwe as moet laten draaien, had ik graag de exacte afmetingen gekend om aan de draaier over te maken.
Kan iemand met hierbij helpen?
jan
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een schets gemaakt van de as van mijn draaibank, waar ook een stronghold op zit met adapter.
De maten zijn zo nauwkeurig opgemeten als mogelijk was. Ik weet niet of dit precies volgens de norm is. De beveiliging is alleen nodig als je de draaibank de andere kant op laat draaien, wat bij schuren nog weleens wordt gedaan.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    95 KB · Weergaven: 183

tuoh

Oud hout
De man had het bijna juist, het is M33 DIN 800. Daar is wel geen sprake van een groef, enkel een plat vlak waar de boutjes op kunnen klemmen. Maar niks houd je tegen om er toch een groef in te laten steken:D

Bijgaand een plaatje van wat onder DIN 800 verstaan word.

DIN800.jpg
 

Bijlagen

  • DIN800.pdf
    166,5 KB · Weergaven: 9

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Heel erg bedankt voor al deze reacties!
Ik heb nog iets over het hoofd gezien....
De as is conisch hol MK2??
Maar wat zijn de afmetingen hiervan?
Is dat ook een standaardnorm?
Groeten
jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.