Vocht in kruipruimte

Wander

Actieve deelnemer
4 mrt 2011
72
0
Beste,
Een klant van mij heeft een blokhuis op een camping. Nu is het geval dat de begane grond ook van hout is wat althans logisch is. Het probleem is nu, dat er in de kruipruimte balken zijn die erg vochtige worden. Ja, zo vochtig dat het water er echt van af drupt. Het rare daarentegen is dat het alleen op bepaalde balken zich voordoet en zelfs bij balken die tegen elkaar aan zitten is de ene balk kurk droog en de andere nat. Ook heeft hij 3 delen in zijn kruipruimte die gewoon een open verbinding met elkaar hebben, de voorste 2 zijn gewoon droog en de achterste doet dit probleem voor. Ik ken het bovenstaande wel bij betonvloeren maar bij houten vloeren moet het lijkt mij niet kunnen imv. rotten? De kruipruimte is overigens goed geventileerd. Zie verder de foto's.

Wat kan hier de oorzaak van zijn??

Alvast bedankt voor het meedenken!

Mvg Wander.
 

Bijlagen

  • DSC_3195.jpg
    DSC_3195.jpg
    72,4 KB · Weergaven: 337
  • DSC_3197.jpg
    DSC_3197.jpg
    63,5 KB · Weergaven: 334
  • DSC_3200.jpg
    DSC_3200.jpg
    58,1 KB · Weergaven: 333
  • DSC_3201.jpg
    DSC_3201.jpg
    52,3 KB · Weergaven: 333

Wander

Actieve deelnemer
4 mrt 2011
72
0
Het is zeker vocht, aangezien de isolatie rondom ook erg nat is, en het wel degelijk water is.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Heel lastig te beoordelen zonder de situatie echt live te kunnen aanschouwen. Veel heeft altijd te maken met de luchtstroom, in blinde hoeken waar de lucht niet komt en/of juist wervelingen door bouwwijze wordt niet afdoende geventileerd. Andere oorzaken kunnen optrekkend vocht en of lekkage zijn. Een hoog grondwaterpeil is sowieso altijd een goede bron voor vocht.

Maar natte isolatie is vaak een teken aan de wand dat er echt iets niet goed zit.
 
luchtverversing...

hebben we hier ook gehad in de kelder,in de winter alle ramen gesloten en toen het voorjaar begon te worden alles nat en overal schimmel
nog een voorbeeld: tuinhuisje waar de planten staan in de winter,geen ramen erin en toen ze vorige week terug buiten gezet werden: een muur helemaal nat en het plafond beschimmeld...

kijk dus eerst of er voldoende luchtingsgaten zitten en maak er eventueel extra bij
 

Wander

Actieve deelnemer
4 mrt 2011
72
0
Bedankt voor de reacties tot zover! Er is in de kruipruimte wel altijd een luchtstroming gaande, aangezien er in de woonkamer een houthaard staat die zijn lucht aanzuigt. Ondanks dat, is er onder de plek van de haard niks te zien van al dat vocht, ook is maar op delen van het plafon van de kruipruimte, want bij de ventilatieroosters is het ook niet vochtig, gewoon droog
droog.
 

Wander

Actieve deelnemer
4 mrt 2011
72
0
Hierbij nog een schets, er zitten dus aan elke kant 6 ventilatieroosters.
 

Bijlagen

  • DSC_3203.jpg
    DSC_3203.jpg
    44,4 KB · Weergaven: 228

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ah. Normaal gesproken gaat de luchtstroom in de dwarsrichting door de kelder. Maar die haard haalt z'n lucht vooral uit het dichtstbijzijnde gatenpaar. Daardoor onderbreek je in dat stuk de luchtstroom overdwars.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Condensatie onstaat wanneer warme lucht in contact komt met een koud oppervlak.
Kan het zijn dat er lucht uit de verwarmde gebruiksruimte door de kieren van de vloer richting kruipruimte gaat, als de kachel aan is?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Idd die haard verziekt de boel. Hij veranderd de luchtstroom onder de vloer door. Hij zal zijn zuurstof ontrekken van de dichtsbijzijnde ventilatiegaten. De stroom veroorzaakt een soort overdruk waardoor de stroom van tegen overelkaarliggende ventilatieroosters wordt onderbroken.

Oh ja over condensatie. De warme lucht bevat meer vocht (hoger verzadigingspunt) bij aanraking van koude lucht zal die warem lucht dus afkoelen waarbij het verzadigingspunt omlaag gaat en dus condens zal ontstaan. Maar hetw erkt ook zo als warme lucht tegen een koud opervlak aankomt. Maar goed ik denk dat het effect van warmte straling groter is en dus bij het branden van de kachel de lucht in de kruipruimte opwarmt en dus meer vocht op kan nemen (ook damp uit de grond). Als de kachel uitgaat zal die lucht dus afkoelen en zal er condens ontstaan.

Begin maar eens met de grond af te dekken zodat damp uit de grond geblokkeerd wordt.

De vochtige isolatie verwijderen en deze vervangen. Zorg dat er waterdicht maar dampopen beschermingslaag tegen de isolatie aan zit aan de koude zijde (bijv Tyvek). Bij normaal glaswol wordt de papieren dekken zo vochtig dat deze als een spons kan gaan fungeren. Gewoon EPS of XPS toepassen kan ook prima werken.
 

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
wat denk ik oog mogelijk is is de twee ventilatieroosters onder de kachel te sluiten zodat er een stroming onder de vloer plaatsvindt. is denk ik snel te realiseren, en dan kijken stoken en nogmaals kijken of het effect heeft.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Zou ik niet doen. De normale situatie is dat de openingen aan een kant van het huis onderdruk hebben door de wind, en de andere kant overdruk. Daardoor krijg je de stroming. Als je twee gaten dichtmaakt creëer je een dode hoek wanneer de kachel uit staat.
 

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
artharg, ik begreep dat de kachel de lucht uit kruipruimte betrekt, en dus de stroming direct vanuit de ventilatiegaten in de kachelmuur komen, waardoor er geen stroming is vanaf de andere zijde.
Als dit het geval is dan creëer je door het sluiten dat de kachel de lucht gaat aanzuigen vanuit de ventilatie gaten uit de tegenoverliggende muur, en zo creeer je dan een stroming,
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik zou onder de kachel een dubbele vloer maken, luchtdicht afgesloten van de kruipruimte. Die dubbele vloer krijgt dan 1 of 2 (nieuwe) ventilatieopeningen rechtstreeks naar buiten om de kachel van zuurstof te voorzien.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Als dit het geval is dan creëer je door het sluiten dat de kachel de lucht gaat aanzuigen vanuit de ventilatie gaten uit de tegenoverliggende muur, en zo creeer je dan een stroming,
Neuh, het is geen ventilatiekanaal he, zo sterk is die zuiging niet. Het is drukverevening. Ter hoogte van de kachel creëer je een onderdruk, maar als de wind aan die kant van het huis staat dan heb je bij de ventilatiegaten daar tegenover óók onderdruk.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Houtenklaas oplossing geef ik nog de grootste kans op slagen. Maar er zit nog steeds een flinke warmte bron in de totaal berekening die op een punt veel warmte onder de vloer veroorzaakt dat geeft ook een bepaalde dynamiek in het vochtgebeuren. vergelijk het maar met warm douchen. Tijdens het douchen weinig condens maar zodra je klaar met douchen bent gaat de boel echt snel afkoelen en krijg je veel condens op de tegels. Kortom als je de houtenklaas oplossing gaat toepassen probeer die dubbelevloer zo zwaar mogelijk als je kan te isoleren. Immers stoken voor de spinnen onder de vloer is voor lutsers.
 

Wander

Actieve deelnemer
4 mrt 2011
72
0
De kachel heeft in die geval niks te maken met opwarming, aangezien het onder de kachel niet heet word. Wel vind ik het dan apart dat er bij de ventilatieroosters geen vocht is en in het midden wel. Is het een optie om de kachel direct aan te sluiten op de gevel van het huis, dat die dus niet in verbinding staat met het huis?
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
alle genoemde tips zullen zeker helpen als het vocht inderdaad wegens condens ontstaat. gezien het feit dat het op sommige balken droog is en op andere (zeik)nat zou ik lekkage ergens vandaan nog een keertje controleren...
is het continue: leiding werk, evt afvoer. als het na regen is de wanden/dak...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.