Welke schaaf moet ik kiezen?

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Bij mijn projectje(www.woodworking.nl/showthread.php?10127-Werkbank) gebruik ik nu even een een leenschaaf! Heb zelf alleen een houten blokschaaf, werkt voor geen meter omdat die moeilijk in te stellen is.
Beitel mooi scherp gemaakt. Gaat prima maar....
Wordt tijd dat ik een eigen schaaf krijg maar welke.
Stanley is een voor de hand liggende keuze maar ik lees veel commentaar.

Is is het slijpen voldoende of moet ik er meer aan doen?
wat zijn de beste betaalbare alternatieven, een Nielsen zit er even niet in......
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Je moet er bijna altijd vanuit gaan dat er bij een nieuwe Stanley schaaf veel meer aangedaan moet worden. Bij de sweethart serie zal het iets beter zijn. Veritas heeft ook goede schaven. Ook het eigen merk van baptist voldoet goed. Deze Chinese schaven worden ook nog onder andere merknamen verkocht. Dick heeft ze en woodriver is een andere handelsnaam.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik zou zeggen ga voor een oude tweedehands Stanley die zijn vaak prima en nog goed koper ook
Ook kan je voor een houten nooitgedacht schaaf gaan met zo'n zwart geverfde beitel die zijn ook super
Die koop je op een rommel markt vaak voor een paar euro
En het instellen. Is een kwestie van zachtjes tikken met een hamertje
Kijk eens naar seek die werkt alleen nog maar met houten schaven ook caspar
Veel succes met kiezen ik kan je alleen maar zeggen laat je niet gek maken
En zoals mijn zoontje zegt van proberen ga je leren
Mvg Leroy
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Hej Wim. Ben wel even nieuwsgierig "Stanley wat er allemaal aan gedaan moet worden" Lees dit vaker maar ben er nog niet achter at dat is, behalve misschien het vlakken van de achterzijde van de beitel en het scherpen. Dat lukt me wel.
Kijk in ieder geval serieus naar de gekregen tips.
@Leroy. 2e hands is zeker een goede optie, een houten schaaf voor mij niet zo. Zal wel aan mijn ongeduldige natuur liggen. Ik heb een houten blokschaaf sinds een jaar of 40 en heb het nooit in de vingers gekregen. Die schaaf kent bij mij maar 2 standen, te ondiep of te diep. heb ik hem een keer bij uitzondering goed dan schaaft ie prima maar dan zit ik weer met het vollopen.
Dus in ieder geval een instelwieltje voor mij...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Bert2 er is op ons forum al heel veel geschreven over het tunen van stanley schaven. Probeer de zoek functie eens. Ook op het www staan vele voorbeelden hiervan weliswaar in het engels maar hiervoor is op dit forum ook een draadje waarin de vertalingen zijn ondergebracht. De tip om een oud stanley schaaf te kopen is een goede tip, ga voor een oud model liefst van voor WOII. Hierna werd het langzaam minder. Heb je hierna nog specifieke vragen dan stel je ze hier. We hanteren het motto er zijn geen domme vragen wel domme antwoorden.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik heb inmiddels een paar Stanley Bailey's verzameld, 2x 4 met rib, 1x 4 glad en 1x 5 1/2 glad. De eerste 3 hebben plastic grepen en de laatste van hout.
Het plastic ga ik vervangen door hout. Het schijnt dat Stanley hiervoor altijd eikenhout heeft gebruikt. Kunnen jullie dit bevestigen?
Hier een site met per type de tekeningen van de grepen: http://www.leevalley.com/us/wood/page.aspx?p=63262
Ik ben er alleen nog niet achter welke (kleur)beits en/of (kleur)lak te gebruiken voor deze grepen om de originele kleur te benaderen.
Wie heeft ideeën hiervoor en ervaring hiermee?
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Hoi Wim. Zal beter zoeken :)
Spreek bijna dagelijks engels dus dat is geen probleem.

Mocht ik toch voor nieuw gaan: eigen merk Baptist, is dat peaktool?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bij een oude Stanley zijn er een paar aandachtspunten.

Scheuren die dan meestal ergens bij de mond beginnen. Dat is een goede reden om een andere te gaan zoeken. Gelukkig komt dit niet vaak voor.
De zool vlakken. Het hoeft niet labaratorium perfect te zijn, maar zeker een holle zool is lastig in gebruik.
Waar de kikker op de zool zit, zit soms nog verf op de raakvlakken. Haal dat weg. Voel daarna, als de schroeven los zijn, of de kikker wiebelt. Aanpassen waar nodig.
De keerbeitel moet goed vlak op de beitel aansluiten. Spleetjes hiertussen zijn een oorzaak voor verstopping door vastzittende schaafkrullen.
Gebroken handvaten zijn wel weer te repareren of te vervangen.
Kapotte schroefdraad is lastiger omdat Stanley heel aparte schroefdraad maten gebruikte.

Dan de beitel slijpen en gaan met die banaan. :cool:

De meest Stanley's die ik heb zijn naoorlogs Made in England. En die doen het prima als je er wat aandacht aan besteed.

Trouwens, als je houten schaaf lastig in te stellen is, moet je eens kijken of de zool vlak is. Slecht passende wig komt ook vaak voor.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Peaktool, WoodRiver, Dick (is het eigen merk van Dicktum http://www.mehr-als-werkzeug.de/category/Bankhobel-Bauform-Eisenfase-unten-3593_3867.htm).

Dit zijn allemaal schaven uit China, van het merk QuanSheng.
Uit de diverse reviews die je op het internet kan vinden, blijkt dat het prima schaven zijn.
Ze hebben wel wat werk nodig, net zoiets als een tweede hands Stanley.
Zool vlakken, kikker nakijken op verfresten, beitel slijpen.
Maar als je dat dat gedaan hebt, heb je een zware schaaf die het erg goed doet.

Tijdens de workshop bij Massavehout had Roeland er een bij zich. En het ziet er mooi uit en de schaaf voelt goed aan.

Groeten, Raymond
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Ik heb inmiddels een paar Stanley Bailey's verzameld, 2x 4 met rib, 1x 4 glad en 1x 5 1/2 glad. De eerste 3 hebben plastic grepen en de laatste van hout.
Het plastic ga ik vervangen door hout. Het schijnt dat Stanley hiervoor altijd eikenhout heeft gebruikt. Kunnen jullie dit bevestigen?

Wanneer een Stanley schaaf houten grepen heeft, is het dan een oude schaaf? Ik ben ook op zoek naar een schaaf, maar weet ook niet precies wat ik hebben moet. Ik vind het leuk om zo nu en dan met hout te werken en ben er wel achter dat een schaaf eigenlijk onmisbaar is. Heb wel zo'n ding met een snoer er aan, maar om nu te zeggen dat ik daar echt nauwkeurig mee kan werken......
Zit met enige regelmaat te zoeken op MP, er wordt van alles wel aangeboden maar ik ben er nog niet uit.
Oud gereedschap vind ik overigens wel mooi, maar om nu direct een oude schaaf te kopen die misschien helemaal opgeknapt moet worden lijkt me ook niet zo handig.
Deze kwam ik bv ook tegen op MP. http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Al lezende ben ik het spoor even bijster, gaat het om het type schaaf of het merk? Mijn meest gebruikte schaaf is een blokschaaf, een eenhandschaaf. Daarnaast zou ik een nummer 5 of 5 1/2 overwegen. Wil je van ruw hout mooie planken schaven dan moet je er een paar extra aanschaffen en voor speciaal werk, zoals groeven, etc ook. Het merk hangt ook af van je budget, uiteindelijk zijn de meeste schaven goed aan het schaven te krijgen.

jaap
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Bert, ik zou voor de Dick schaaf no 4 gaan en niet voor de peaktool van de Baptist, de peaktool is gewoon minder afgewerkt en iets duurder.
De dickschaaf kun je zonder tunen zo gebruiken, zelfs het schaafmes is al redelijk scherp.
Zie post Schaaf.

gr Roeland

- - - Updated - - -

Raymond, mijn Dick schaaf heb ik niks aan hoeven doen prima afgewerkt, heb wel het schaafmes geslepen, zool zijdes en keerbeitel zijn zo uit de doos perfect, deze schaafis echt vergelijkbaar met LN!
En ook bij LN zul je het schaafmes moeten slijpen.

gr Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.