inkoop hout bij zagerij, Friezen?

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Bij de houtzagerijen kan ik onbekantrechte planken kopen (met schors) meestal vrij smal tot circa 10 cm, van welk deel van een boom zijn die nou eigenlijk?

Mijn eerste indruk lijkt dat ze gebruikt kunnen worden om parket te maken.
is het ook goed meubelhout?
Prijzen per M3 zijn erg redelijk.

Heeft iemand hier meer weet of informatie over?
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Bij de houtzagerijen kan ik onbekantrechte planken kopen (met schors) meestal vrij smal tot circa 10 cm, van welk deel van een boom zijn die nou eigenlijk?

We gaan er gemakshalve maar even van uit dat je het hier het over naaldhout (grenen, vuren, mogelijk nog iets als larix). Delen van het formaat zoals jij ze beschrijft zullen - zoals André ook al aangeeft - vrijwel zeker voor het grootste deel uit schors en spinthout bestaan. Niet aan te raden als hout voor meubelen, tenzij je iets wil maken met dezelfde looks als st**gerhout (sorry mannen...;)).

Onderstaand een voorbeeld waarbij ook wat bredere planken staan opgeslagen. Komt dit overeen met hetgeen jij aangeboden hebt gekregen / hebt gezien ??

Onbekantrecht.jpg
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Ja Ekko die foto is min of meer wat ik krijg aangeboden in esdoorn, eiken, essen, kersen, beuken (loofhout) gesorteerd.

Bolen-(onbekantrecht-plaathout-uit-één-stam)--Birch-(Europe).jpg

Andre het lijken me inderdaad buitendelen,maar brandhout? de zagerijen stoppen er arbeid in, het neemt ruimte in, maar wie koopt dat dan? wat maken ze ervan?
wellicht gebruiken de pallet boeren het nog? of 2de keus schroten, parket, karkas hout voor die goedkope bankstellen of inderdaad gewoon brandhout en de zagerijen wachten op een gek die binnen loopt.

Als voorbeeld zie ik 18/20 mm eiken parket aangeboden worden voor 20 eu per mtr2 ex btw.
Een bool eiken kost vlot per m3 1200 eu in de handel, met zaag verlies circa 30% en arbeidskosten, machines etc krijg ik het kostprijsplaatje niet rond.

kijk ik naar de arnhemse fijnhouthandel die vraagt 3500/4200 eu bekantrecht foutvrij A1 hout.
aan de andere kant van het spectrum wordt me aangeboden frans eiken onderstammen A1 doorsnede ca. 80cm gezaagd vers niet gedroogd voor 700 eu.

ik spreek over eiken maar je kan om het even welke houtsoort hier invullen.
kortom een nieuwe wereld waarin ik de bomen in het bos even niet meer zie.
 

Bijlagen

  • Resthout-(boules--ongekantrecht-hout--gesorteerd-en-in-bundels-gedaan)--Eik-(Europese).jpg
    Resthout-(boules--ongekantrecht-hout--gesorteerd-en-in-bundels-gedaan)--Eik-(Europese).jpg
    99,7 KB · Weergaven: 327
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Bij de bredere schalen zal het percentage spint (= brandhout bij loofhout), misschien 50 à 60% zijn, de smallere delen laten vlot 90% spint noteren, daar kan je dus echt niks mee bij Eik of Beuk. Fabrikanten van gevingerlaste plinten of omlijstingen kunnen er misschien nog wat bruikbaars uithalen als ze de zooi voor een klein prijsje op de kop kunnen tikken. Vermoedelijk brengt dat voor de zagerij toch nog iets meer op dan brandhout:p

Het grote probleem bij die buitenschalen is het soms extreem werken van het hout, niet alleen in de breedte maar ook in de lengte. Oorzaak is het grensvlak tussen spint en kernhout dat zich hier ook in de dikte manifesteert. Tel daar ook nog de mogelijke aanwezigheid van reactiehout bij en je hebt het perfecte recept voor problemen.

Het hout kan soms nog geschikt zijn om er een (punt)gevel mee te potdekselen of om een weide te omheinen, maar een kast ga ik er niet uit vervaardigen.

Vroeger dienden die buitenschalen om de drogende stam te beschermen tegen de regen, werd eens droog de stam verwerkt dan gingen die buitenschalen in de kachel.

Mvg,

André
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Ik heb ooit eens een partij Russische lariks planken gekregen en het zit nu al jaren en het houdt zich goed, er zit geen conservering o.i.d. op en ik vind het hartstikke mooi staan.
l 010.jpg
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Die buitenste schalen kun je, zoals Andre al zegt, goed gebruiken om te potdekselen . Mijn opa had vroeger een houtzagerij molen in ruurlo, daar heeft mijn vader toen al eens twee grote pakken schaaldelen gekocht. Daar hebben wij toen twee grote speelhutten van gemaakt. Perfect ervoor.
Ik geloof dat tegenwoordig die schaaldelen ook al aardig aan de prijs zijn...
Laatst ben ik nog in een groot eikenbos aan het zagen geweest, (amerikaans eiken). Waren mooi rechte stammen, diameter 40 tot 60 cm. Eerst zouden we al die stammen in lengtes zagen voor de pallet industrie. Dus dan word al dat mooie hout tot ruw hout verzaagd om er pallets van te maken.
Nu kon onze opdrachtgever 2 euro meer per kuub krijgen om diezelfde stammen te gaan verkopen als hout voor parket-industrie. Dus dan krijgt het hout in een keer een heel andere bestemming. (je praat dan over ongeveer 60 euro per kuub dat onze opdrachtgever krijgt....)
Dus de fabriek koopt het hout voor 60 euro, moet alles verzagen, drogen, schaven, profiel infrezen ed., en dan is de prijs behoorlijk gestegen. Plus de handelaren die dan nog weer tussen de fabriek en de eindgebruiker gaan zitten. (plus natuurlijk niet te vergeten al het transport)
Heb je echt mooie stammen, die vaak via een veiling worden verkocht, dan zijn de prijzen ook wel anders. Dan praat je al gauw over een gemiddelde prijs voor bv eiken van 450 euro per kuub, met uitschieters tot 1400 euro per kuub. Laatst nog een eik met een inhoud van 5,5 kuub die werd verkocht voor 3010 euro. Dat zijn dan mooie stammen waar je bijzonder mooi zaaghout.gebruikshout uit kunt halen.
Dus ik kan me wel voorstellen dat zagerijen elk stukje hout van een boom zo goed mogelijk proberen te verkopen.
Ze kunnen die schaaldelen ook verkopen als vezelhout of als brandhout, maar waarom niet aan mensen die er nog iets van kunnen maken en er ook nog (goed) voor betalen..?

Oh, dan nog wat over potdekselen . Ik was laatst nog een keer bij een kleine houtzagerij, heb daar gevraagd wat douglas kost om te potdekselen . Dus dosse gezaagde planken (vaak de buitenste planken, met meer spint.)
Daar was de prijs 9 euro per meter, dus al met de overlap. Duims dik. Dan heb je een beetje een idee wat die prijzen zijn.....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.