Raam Shutters zelf maken....

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik sta op punt om zelf een partij shutters te gaan maken voor onze ramen... zijn er forumleden die dit wel eens hebben gedaan al en die nog tips hebben....?
 

arjan

Nieuw lid
1 mrt 2009
13
0
Hallo,

ben net een week bezig met raamshutters te maken.

Ik heb ze gemaakt van kwartiers eiken, welke een "white-wash" behandeling krijgen.

Frame van eiken gemaakt (24 x 50mm) en met domino's van 10mm verbonden aan 100 x 20 mm delen.

voor het vormen van de shutters heb ik een spilfrees gebruikt met een rechte freeskop. de frees-as onder 4 graden versteld. deze hoek geeft een mooi profiel en een perfecte aansluiting op de lamellen.

Normaal wordt voor het vastzetten van de "tiller bar" (de verstellat) nieten gebruikt, om ze met de lamellen te verbinden. Ik heb dit nooit mooi gevonden en heb dan ook ringogen van 3 mm gebruikt. even de oogjes open buigen en later weer vastknijpen en mooi resultaat.

succes ermee.
 

robert01

Nieuw lid
13 jan 2010
14
0
Arjan,

Ook ik wil zelf shutter maken en heb wel wat tekeningen gevonden. Plantation shutter geeft in google nog het meeste resultaat.
Ben wel benieuwd welk hout je voor de lamellen hebt gebruikt en welke maten?
Ook is het lastig een freestafel met een bovenfrees in een hoek te zetten, of heb jij daar een oplossing voor?
 

arjan

Nieuw lid
1 mrt 2009
13
0
Hallo Robert,

De maten voor de lamellen zijn voor mijn ramen uitgekomen op 78mm lang en 10mm dik.
Ik wilde de shutters in whitewash effect hebben en heb daarom gekozen voor eikenhout.
Het kwartiers gezaagde hout geeft met whitewash een mooi effect.

het maken van de lamellen ging als volgt:

- eerst duims (ongeveer 26mm) planken uitgezocht en met de lintzaag gezaagd tot ongeveer 12mm
- op de vlak-vandiktebank geschaaft tot 10mm.
- op zaagtafel tot 80 mm breedte gezaagd en vervolgens een keer over de vlakbank tot 78 mm gebracht.
-met een spilfrees (een freestafel met 30mm freesas) en een rechte freeskop de profielen gefreest. de frees stond onder een hoek van 4 graden en ik heb gefreest tot 25mm hout geprofileerd was. dit herhaal ik voor allen vier kanten. hierdoor krijg je rechte hoeken als profiel, die als je ze schuurt een mooi profiel opleveren. Er bestaan speciale shutter profielfrezen voor 8mm of 12mm freestafels, maar deze zijn moeilijk te vinden en zal waarschijnlijk een bestelling in engeland worden. Ik was zeer tevreden met het resultaat.
- met een boorkolom een 5mm gat aan beide kopse kanten gemaakt (even een aanslag maken van MDF of dergelijk)
- als scharnieren heb ik 5mm plankdragers gebruikt, van staal dus lekker betrouwbaar.
- in plaats van de gebruikelijke kramnieten, heb ik schroefogen gebruikt voor de "verstel-lat".

Ik hoop dat je hier iets mee kan.

Arjan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.