bevestiging eiken palen op de grond

tantie

Nieuw lid
31 jan 2014
2
0
Beste,

Project: eiken carport, waarbij men eiken palen van 150mmx150mm gebruikt, het geheel staat 300mm van de grond, in totaal 12 palen, 10 op een gemets muurtje staan van 150mm breed op 250mm hoog, dus dit maakt nog 2 vrijstaande palen.
vrijstaande palen worden voorzien van een arduin (blauwsteen) koker op de draadstang te verbergen.
Het over 3 volwaardige garages waarvan 2 open en 1 volledig afgeschermd is.

Nu heb ik verschillende ideeën waarop ik dat kan verwezelijken althans qua verankering met het beton:
* betonplaat ong. 20cm) en na uitdroging hiervan, gaten boren voor montage van een draadstang M24 + chemisch anker. maar dan is de betonplaat groter dan verwacht, waardoor het optisch ook niet meer mooi lijkt. Rekening houdend dat het chemisch anker de beton niet kapot trekt.
* RVS draadstang plooien en deze verankeren aan het betonnet van de vloerplaat (ong. 20cm), dit alvorens beton te storten. Kans op verschuiving bestaat. Maar nadeel, draadstang van 8.8 mag men niet plooien waardoor men lager dient te gaan. lager gaan in sterkte... ik vrees er een beetje voor :eek:
* of pitzl paaldragers, maar kan ik me niet vinden qua hoogte... dus brute pech :(

Ik ben er echt niet uit voor dit... misschien jullie "praktijk" input aanvullen voor dit...
Of zelfs compleet andere ideeën zijn welkom
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Is het een optie om de stukken beton voor optie 1 dieper te storten dan de betonplaat? Dan heb je de lelijke uitstulpingen niet. Succes trouwens met de gaten van 24mm. Heb dezelfde constructie gebruikt maar dan met 20mm draadeind en die gaten in beton boren ging niet bepaald van harte :p
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
[...] RVS draadstang plooien en deze verankeren aan het betonnet van de vloerplaat (ong. 20cm), dit alvorens beton te storten. Kans op verschuiving bestaat. Maar nadeel, draadstang van 8.8 mag men niet plooien waardoor men lager dient te gaan. lager gaan in sterkte... [...]

8.8 treksterkte slaat op stalen bouten/draadeinden (t.w. 800n/mm2 treksterkte / 640 N/mm2 rekgrens). Dit slaat niet op RVS, daar wordt de sterkte aanduiding A2-70 of A4-70 gebruikt. (waarbij de A2/A4 de materiaalkwaliteit aangeeft, RVS304 vs RVS316). 70 is iets lager dan 8.8.

Let goed op dat je de juiste draadstangen zou kopen, van draadstangen in de bouwmarkt is de kwaliteit vaak minder dan 8.8

Overigens heb ik altijd begrepen dat roest juist goed is voor de hechting met beton (betonijzer laten ze bewust eerst verroesten voordat het in het beton wordt gestort).
Dat zou dus voor gewonen stalen draadeinden pleiten ipv RVS..
Maar wellicht zijn er mensen die hier meer over weten, het instorten van draadeinden in beton is niet mijn dagelijks werk..

Volgens mij is het meestorten van draadeinden een prima manier. Evt kun je ze een klein hechtje met een lasapparaat geven als je bang bent dat ze verschuiven..
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Volgens mij is het meestorten van draadeinden een prima manier. Evt kun je ze een klein hechtje met een lasapparaat geven als je bang bent dat ze verschuiven..

Ik zou ook voor meestorten gaan. Als je de draadeinden met een tijdelijke maar stevige constructie 'bovengronds' fixeert gaat er ook niets verschuiven tijdens het storten. En dan inderdaad het beton iets minder hoog storten, zodat de betonplaat kan worden afgedekt op dezelfde manier als de rest van de vloer. Zie je die betonplaat nooit meer terug ;-)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
je kan ook een bout en een trekplaat of ankerring toepassen met 8.8 draad en deze mee instorten in de beton als alternatief voor het buigen van het anker.
 

tantie

Nieuw lid
31 jan 2014
2
0
Is het een optie om de stukken beton voor optie 1 dieper te storten dan de betonplaat? Dan heb je de lelijke uitstulpingen niet. Succes trouwens met de gaten van 24mm. Heb dezelfde constructie gebruikt maar dan met 20mm draadeind en die gaten in beton boren ging niet bepaald van harte :p

Ik zit eigenlijk met het volgende:
=>fundering
=>opmetsen van de fundering met betonsteen, omwill van hoogte verschil
=>beton plaat van ca. 18.5cm
=>start hout-constructie

idee was om RVS-draadstangen te plooien en deze te verbinden met het betonnet van de eigenlijke vloerplaat, zodat ik geen hoogte verschillen heb in de constructie, en visueel ik 1 betonplaat zie met 15 draadstangen (ongeveer 300mm boven de plaat)...

@Roekie, boertje125:
ik zou niet graag de carport laten kapot gaan alvorens de betonplaat... Daarom RVS, het is duurder, maar de kost kan men wel winnen op termijn.

Ik heb dus een combinatie van draadstangen die:
* omringd zijn door bakstenen (muurtje ca. 250mm hoog)
* vrijstaande draadstangen. die worden afgewerkt met een arduin sokkel.
 
Laatst bewerkt:

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Wat ik mij wel afvraag is wat de functie van het draadeind wordt?
Ikzelf heb een vergelijkbare constructie (20mm draadeind in beton geboord, chemisch anker wel gebruikt maar niet nodig), dan natuurstenen blokken eroverheen:
IMG_5970.jpg

Vervolgens op het draadeind 15x15 palen geschroeft welke op deze platen waren gemonteerd:
x9iz5.jpg


Uiteindelijk is de functie van het draadeind met name tijdens de bouw rechtop houden van de palen en dadelijk als de boel rechtop staat, alleen maar voorkomen dat er zijdelingse beweging in de palen zit. Het hoeft dus niets te dragen, kan niet buigen oid. Daarom heb ik ook geen hele zware eisen aan het ijzer van het draadeind gesteld.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Draadeind kan de functie hebben van opwaaianker, de koppeling van je staander met de fundering. Ook is het wel prettig dat er horizontaal wat belasting opgenomen kan worden, dan staat het niet op wrijving als er tegen de kolom geduwd wordt.


Ronald
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
ik zou eens bij de plaatselijke aannemer informeren(of wellicht zijn er hier forumleden in die richting); qua maatvoering heeft hij vast wel een idee en qua materiaalkeuze vast ook wel. Ik weet het niet zeker nogmaals, maar ik gok dat rvs weinig tot niet wordt toegepast hiervoor. Als je verzinkte draadeinden neemt dan duurt het wel even voor dat dat doorroest :).

Overigens nog over het verlies aan sterkte door plooien waar je het over had; ik denk niet dat je daar bang voor hoeft te zijn; het gebogen deel zit ver in het beton gestort en heeft daar nauwelijks tot geen krachten te verduren.
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Als je een voorgefreesd cnc pakket koopt wordt dit gedaan dmv 1" buis
Die dan onderin de balk gefreesd wordt en door de arduinen sokkels gaat.
2007-01-26 17.48.26.jpg
mvg
stefke
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Nog een paar kanttekeningen: Het is al een aantal keren genoemd, RVS wordt niet vaak (of helemaal niet) gebruikt in deze toepassing. Ik zou er zelf ook niet voor kiezen.
Ik zou warmgegalvaniseerd staal nemen, dat gaat echt een tijd duren voor het roest.

Ander puntje: gewoon staal en RVS tegen elkaar monteren is normaliter geen goed plan. Door de twee materialen samen krijg je een elektrolitische verbinding waardoor het gewone staal heel snel gaat oxideren.
In het beton zou normaliter geen lucht zitten, dus zou het (volgens mij) theoretisch niet van toepassing zijn. Maar er zal maar toevallig een luchtbel zitten op dat punt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.