Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Vlinderdoosje

  1. #1

    Vlinderdoosje

    Ik ben een complete newbie op het gebied van hout bewerken, maar raak er steeds meer in geïnteresseerd. Ik heb (te) veel ideeën en zit nog vol met vragen waarvan ik er straks een paar zal stellen.

    Eerst wil ik even laten zien wat mijn laatste projectje was.

    Het is een doosje uit mahonie en omdat ik een zelfbouw CNC portaalfrees heb wilde ik me gelijk wagen aan (voor mij) wat complexere vormen die nu mogelijk zijn.

    De buitenafmetingen zijn 13x9x4 cm, het ontwerp van het doosje is van mezelf, maar de jpg van de vlinder komt ergens van het internet.

    Eerst heb ik een tekening in Autocad gemaakt en deze vervolgens omgezet naar code voor de machine.

    Bakje.jpg

    Vervolgens heb ik het hout ingespannen en de machine het werk laten doen. (8 mm tweesnijder).

    IMG_2123.jpg
    IMG_2101.jpg

    Over het resultaat wat uit de machine kwam ben ik best tevreden. Het deksel past perfect zonder speling en de vorm kwam eruit zoals gedacht.

    Maar.. (en nu komen de vragen)

    - De kleine afronding van het deksel heb ik moeten laten varen omdat er tijdens het frezen een stuk uitbrak. Hierdoor is het een behoorlijke afschuining geworden. Ik heb het gevoel dat de voorzet iets teveel was (4 mm diep) . Ik vraag me af of er, net zoals voor metaal en kunststof richtlijnen voor toerental, aanzet, voorzet, snijsnelheden, etc. voor diverse houtsoorten bestaan? Wellicht is het een ervaringskwestie? Google gaf hier in ieder geval niet direct een pasklaar antwoord.

    - De zijkanten blijven zo dof en wat ruw. Ik had gehoopt dat ik geheel glad geschuurd zou krijgen, maar op de een of andere manier krijg ik dat niet voor elkaar. Heeft dat nou te maken met (mijn) schuurtechnieken of heeft mahonie nu gewoon de eigenschap dat je deze kanten niet glad gaat krijgen? Had ik hier beter een andere houtsoort voor kunnen gebruiken en welke dan?

    - De vlinder is gegraveerd met een 60 graden tweesnijder op een diepte van 0.7mm. Het resultaat valt me tegen omdat het hout zelf een nogal grove structuur heeft (in verhouding tot de graveerdiepte). Ook lijkt het hout nogal "droog" waardoor er soms tijdens het frezen stukjes wegspringen.

    Welk hout is nu het beste geschikt om een mooie "strakke" gravering in te kunnen zetten zonder dat het uitbreekt?

    Tja, het zijn de eerste stappen en hopelijk helpen jullie me verder op weg.

  2. #2
    Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Locatie
    Drenthe/Groningen
    Berichten
    286
    - Er zijn geen tabellen met snijsnelheden voor verschillende houtsoorten, mede omdat er zoveel verschillende houtsoorten zijn is dit al onmogelijk. Ik vind het niet raar dat google daar zo even geen antwoord op kan geven . Over het algemeen is voor hout een hoge rotatiefrequentie gewenst, alleen niet zo hoog dat er brandsporen achter worden gelaten op het hout. Dit zal je waarschijnlijk proefondervindelijk moeten vaststellen, en is dus inderdaad een ervaringskwestie.

    - Dat de zijkanten zo dof zijn heeft deels met het mahonie te maken en deels met de methode van fabriceren (snijsnelheid, scherpte vd beitel enz.) Het kops hout van deze soort is altijd lastig om mooi te krijgen, zeker als je het met een computergestuurde freesmachine wilt bereiken. Met de hand heb je de controle om te zien of je goed in het hout snijdt, een CNC machine houdt hiet geen rekening mee. Maar als je het hout goed schuurt en vervolgens met olie of dergelijke afwerkt zal het wel een mooi resultaat moeten opleveren.

    - Hout is Hout, er zal altijd een imperfectie zijn in ieder stukje hout waardoor het zich anders gedraagt dan een homogeen materiaal. Als je dit wilt vergelijken met metaalbewerking, dan zullen je resultaten inderdaad onverwachts kunnen uitpakken. Voor dit doosje heb je een houtsoort gekozen die op zichzelf een grove nerfstructuur heeft, een andere houtsoort met een wat fijnere nerf, en een minder splinterig karakter zal beter voor graveren geschikt zijn. Ik heb zelf nooit gegraveerd, dus kan geen specifieke voorbeelden van geschikte houtsoorten noemen, maar dit zou je gemakkelijk in de praktijk kunnen uittesten met een paar stukjes verschillende soorten.

    Ik zou ERG voorzichtig zijn met CNC houtbewerking . De meeste cnc machines hebben een koelvloeistofcircuit, als er houtdeeltjes in terechtkomen kan je de machine schade toebrengen (hout zet uit als het nat wordt en blokkeert geleidingen en andere onderdelen)

    Persoonlijk vind ik dit geen houtbewerking, een machine de opdracht geven een werkstuk te maken, is voor mij geen houtbewerking. Maar dat is mijn mening.... (bot gezegd, maar niet beledigend bedoeld)

    Al met al vind ik het eindresultaat mooi gelukt , misschien volgende keer proberen om met een contrasterende houtsoort inlegwerk te maken?
    Laatst gewijzigd door Douwe; 04-03-14 om 17:47.
    "Whatever the mind can conceive and believe, the mind can achieve"

  3. #3
    Mooi werkje, het mag zeker gezien worden? Proficiat.
    Perelaar en olijfhout zijn harde houtsoorten en fijn van structuur. Natuurlijk naar verbranding toe wat betreft freeswerk is iets anders. Niet te veel afnemen en stapsgewijs frezen. Snijdend gereedschap is zeker van belang.
    Wat beter zou zijn naar mijn idee is alle grove delen weg frezen en de laatste resten in meeloop frezen. Dat maakt een zuivere afwerking, maar dit moet je heel geconcentreerd doen en vraagt wat ervaring.
    Groeten uit België,
    Sirjacobs Didier.

  4. #4
    Bedankt voor de reacties.

    Ik hoef dus niet verder te zoeken naar tabellen met snijsnelheden en zo. Gewoon proberen dus.
    In ieder geval (heel) scherp gereedschap is me wel duidelijk. Proefje met mee- en tegenloopfrezen had ik inderdaad op de planning staan. Nu heb ik de frees gelijk met dieptes van 4mm naar de eindwaardes door het hout laten ploegen.

    Wat betreft het nog beter schuren en dan olie proberen zal ik zeker doen. Nu is het gewoon te dof en ziet het er niet mooi uit. Het is maar een proefje, maar zo vind ik het zonde.

    Het is inderdaad zo dat ik het niet met metaal moet vergelijken. Bij metaal kan ik de oppervlakteruwheid bepalen door een paar parameters aan te passen, dat moet ik bij hout gewoon uit mijn hoofd zetten.

    En wat betreft die CNC-machine en hout: dat is geen probleem hoor. Ik heb het ding zelf in elkaar geknutseld en er zit zelfs geen koelsysteem op. Als ik moet koelen gebruik ik WD40 uit een spuitbus ;-)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Douwe Bekijk Berichten
    Persoonlijk vind ik dit geen houtbewerking, een machine de opdracht geven een werkstuk te maken, is voor mij geen houtbewerking. Maar dat is mijn mening.... (bot gezegd, maar niet beledigend bedoeld)
    Deze opmerking had ik op dit forum al verwacht en vind hem helemaal niet bot. Een mening moet gezegd kunnen worden en daar komt bij dat ik het volledig met je eens bent. In mijn voorstel-post hier op het forum had ik daarom het volgende al gezegd:

    "Om nu gelijk de open deur maar verder in te trappen: dit is geen houtbewerking, maar volledig geautomatiseerd materiaal verspanen."

    Wellicht had ik deze post eigenlijk ook beter kunnen openen met "ik ben een complete newbie op het gebied van werken met hout" i.p.v. "ik ben een complete newbie op het gebied van hout bewerken". Van houtbewerken ben ik n.l. nog een heel eind af.

    Alleen wil ik wel graag leren werken met hout en dit echt niet alleen via CNC (al ga ik deze wel heel veel gebruiken). Het is voor mij alleen heel erg lastig om vragen over hout(bewerken) aan vrienden en kennissen te stellen omdat de meeste metaalbewerkers of ICT-ers zijn met dezelfde kennis van hout als ikzelf.

    Verder ken ik nog wat mensen die meer "van dik hout..." types zijn. Regels, tengels, panlatten en dat soort werk, maar niet echt de fijne afwerking.

    Ik hoop dan ook dat ik af en toe hier op het forum wat dingen kan laten zien en wat raad mag vragen. Verder zal ik de komende tijd heel veel fouten gaan maken om er van te leren.

  5. #5
    Ik vind het wel een grappig doosje.

    Mahonie moet wel glad te krijgen zijn met schuurpapier hoor. Voor de vlinder heb je misschien niet het meeste geschikte freesje of freestechniek gebruikt of was de vlinder misschien niet zo geschikt voor het hout. Kwestie van uitproberen.

    Als ik zelf zo'n apparaat had zou ik denk beginnen met lindehout of berken (mijn kennis van hout is wel wat beperkt), versieringen heel ondiep frezen en verschillende freesjes uitproberen.

  6. #6
    Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    6.103
    Blog Berichten
    1
    Gaaf !! Ik zou ook wel een cnc apparaat willen hebben....dromen moet je houden he !!

    Mahonie is goed mee te werken en kan je echt strak afwerken.

    Probeer anders eens perenhout ,beuk of kersenhout...
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top