Groeten vanuit Zeeland

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Beste forumleden,

Na een zoektocht op het web naar kennis en info over hout en houtbewerking kwam ik dit forum tegen. Een bron van kennis en afgaande op de eerste posts die ik vandaag gelezen heb vol met aardige en behulpzame mensen. Dus vanmiddag heb ik me aangemeld en zal me hier gelijk maar even voorstellen.

Mijn naam is Ronald Verhage, 47 jaar en woon in Oost Souburg Zeeland. Vanuit mijn studie ben ik eigenlijk een werktuigbouwer, maar in het dagelijkse leven ben ik een ICT'er die zijn loondienst-dagen tussen de bits en bytes op virtuele servers en databases vul.

Op zoek naar een leuke hobby in contrast met het werk ben ik een paar jaar geleden begonnen aan de bouw van een CNC-portaalfrees. Van dit projectje heb ik een blog bijgehouden dus voor diegene die geïnteresseerd zijn : http://hobbycnc.vlindervanwalcheren.nl/ (pas op!, wel veel metaal en digitale dingen :p)

Nu de machine zo goed als klaar is ben ik op zoek naar een nieuwe hobby waarbij ik de portaalfrees ook daadwerkelijk kan gaan inzetten. Ik heb er al diverse materialen mee verspaand (o.a. kunststof, aluminium, MDF, hout) en ik kom steeds meer tot de conclusie dat het echte hout mijn voorkeur heeft. Het ruikt heerlijk, het leeft en is vergevensgezinder dan metaal. Van MDF heb ik mijn buik al vol (mijn longen ook) en aluminium en kunststof zijn zo "kil".

Een leuk voorbeeldje wat de machine heeft gemaakt (ik heb alleen maar de digitale tekening gemaakt en het hout en gereedschap ingespannen) is bijv. dit ornamentje in eikenhout.

IMG_0728 (640x427).jpg

Om nu gelijk de open deur maar verder in te trappen: dit is geen houtbewerking, maar volledig geautomatiseerd materiaal verspanen.

Ik loop echter met voldoende ideeën rond waarbij ikzelf de handen aan het hout moet zetten en waar de machine alleen maar gaat ondersteunen. Projecten voldoende, maar.... mijn kennis van hout is wel heel erg mager en daarom hoop ik dat ik af en toe eens een z.g. "facepalm"-vraag in dit forum mag plaatsen. ;)

Met vriendelijke groet,

Ronald
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Wauw, gaaf ding!
En dat houtsnijwerk ziet er mooi uit.
Op de een of andere manier zie je toch altijd wel of iets machinaal of met de hand gemaakt is.
Maar jouw freeswerkje ziet er modern uit. Ik vind het erg mooi.

Groeten, Raymond
 

Beens

Actieve deelnemer
23 feb 2013
63
0
Welkom! Mooi project!
Wel leuk om te zien dat er meer ICT'ers (net als ik) geïnteresseerd zijn in houtbewerken :)
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Ben wel te vinden voor zo een integratie van nieuwe technieken in het totale houtpakket. Zo een ornamentje als onderdeel / decoratie van een groter geheel = toppie (lees: zou ik ook wel willen kunnen)
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Welkom!
...Om nu gelijk de open deur maar verder in te trappen: dit is geen houtbewerking, maar volledig geautomatiseerd materiaal verspanen.
...
Ach ja, dat is maar net hoe je het bekijkt. Als je dit in het extreme door zou voeren, dan is alleen het gebruik van handgereedschappen ´echt houtbewerking´ en het gebruik van een bovenfrees met een profieltje al uit den boze?
Ik zou het eerder zo zien: hoe geavanceerder de techniek die je tot je beschikking hebt, hoe hoger de eisen die gesteld worden aan je creativiteit, die wordt dan de bepalende factor :)
Je kan nu misschien wel allerlei verbindingen etc. maken die anders pas na heel veel oefening haalbaar zijn, of zelfs onmogelijk.
Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar wat er allemaal van je CNC opstelling af gaat komen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.