Excentrische

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Een excentrische schaal gerealiseerd uit Yellow Pine met een fijne laag notelaar in de midden. Het lijstwerkje in het gat is essenhout. De cirkels zijn in aframosia en eikenhout. De schaal werd met een schuurpapierkorrel 400 gedaan en achteraf met SHELLAWAX afgewerkt. Yellow Pine heeft een mooie tekening maar is heel moeilijk te draaien door zijn grove vezels. Yellow Pine kan heel gevoelig zijn van barstjes. Het is aan te raden om deze houtsoort heel goed te drogen op voorhand zodanig dat het kromtrekken heel wat achterwege kan blijven. De keuze van Yellow Pine was omdat ik een 2-tal redelijke blokken had liggen van een eerder gemaakte trap. Als Belg wil ik heel graag deel uit maken van de Nederlandse Forum en ik zal regelmatig eigen werkjes op plaatsen. Ik ben zelf lid in Belgïe van de Vlaamse Gilde van houtdraaiers. Een eigen website heb ik nog niet, maar ik zal er zo spoedig mogelijk werk van maken. Hopelijk kunnen jullie in Nederland van mijn werkjes genieten zoals ik van jullie Nederlands werkjes geniet.
 

Bijlagen

  • P2270754.jpg
    P2270754.jpg
    76,1 KB · Weergaven: 283
  • P2270755.jpg
    P2270755.jpg
    69,2 KB · Weergaven: 281

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Rudy, dit zijn 2 helften die aan elkaar gelijmd zijn met een tandvorm in het notenlaagje. Eerst moet je het excentrisch gat draaien door het middelpunt te verplaatsen. Opletten voor de slingerbeweging. daarna boor je de opvulgaten en plaats je de gewenste houtsoorten in. Daarna draai je van de 2 helften het binnenste uit en werk je af met bijvoorbeeld een SHELLAWAX of wat je ook wil. AAn de 2 helften draai je een tand en groef en lijm je ze aan elkaar. Achteraf draai je de buitenkant naar vorm. Het opgelegde lijstje is achteraf opgelijmd. Ik zal deze uitvoering nog met tijd op een website plaatsen, maar dit kan nog een tijdje duren omwille van tijdsgebrek. Hopelijk heb ik u wat raad kunnen geven.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.