Teststukje complexe hoekverbinding

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Op het internet was ik een juwelenkistje tegengekomen met dubbele zwaluwstaartverbindingen. Ik was meteen door de methoden van verbinden gefascineerd, alleen leek mij een dubbele zwaluwstaart wel wat lastig om mee te beginnen :p. Dus heb ik maar even een teststukje gemaakt van een ietwat simpelere verbindingen, en het resultaat mag er wezen! Ik denk dat deze verbinding al door iemand is uitgevonden, alleen heb ik geen idee welke naam eraan gebonden is, informatie is welkom :D Voor het maken van deze hoek heb ik enkel een zaag en een vijl gebruikt, om te bewijzen dat je met weinig gereedschap ook iets moois kunt maken!

IMG_0219.jpg

Hieronder staat nog een ander juwelenkistje wat ik tegengekomen ben, heeft iemand een idee hoe deze onmogelijke hoekverbinding in elkaar steekt???

DSC02599.jpg
 
Laatst bewerkt:

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Ik vind het zeer mooi, en jij bewijst dat je met simpel gereedschap ook iets moois kan maken.
Respect daarvoor.
 

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Ik heb het idee dat in de tweede foto, de U-vormige delen niet met de vingers verbonden zijn. In de verbinding onder midden op de foto lijk je te kunnen zien dat het donkere hout niet strak doorloopt.
Werkwijze zou dan kunnen zijn: lichte vingers maken, donkere U-stukjes inleggen (of massieve plank en dan uitzagen), vervolgens de witte U-stukjes eraan en tot slot dan de donkere vingers.

Andere suggesties?
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ik heb het idee dat in de tweede foto, de U-vormige delen niet met de vingers verbonden zijn. In de verbinding onder midden op de foto lijk je te kunnen zien dat het donkere hout niet strak doorloopt.

Ik geloof dat je gelijk hebt, als je op de foto inzoomt kan je ook lijnen zien waar de U vromige stukken van de rest gescheiden zijn. Dat houdt dus in dat je voor deze hoekverbinding minimaal 3x een samenstelling moet verlijmen voordat je het uiteindelijke resultaat hebt bereikt :p (en dat dan herhalen voor iedere hoek...)
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Mooi gedaan. Echt handwerk. Mocht je geen zin meer hebben in dit handwerk kijk eens bij incra. Gaat als je alles onder de knie hebt veel sneller. Maar een mooie handgemaakte verbinding geeft veel meer voldoening.
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Netjes gemaakt. De dubbele zwaluwstaart is niet veel moeilijker om te maken met de hand. Heb hier al verschillende voorbeelden van laten zien. Ook heb ik vrij uitgebreid mijn werkwijze daar van beschreven.

Groet Jos
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Tof !!! Joppe (jos) heeft al lange tijd geleden zo'n mooi kistje gepost....toen ben ik ook zelf aan het proberen gegaan...erg leuk om te maken. Tot op heden alleen nog maar met de hand gedaan maar incra heeft daar inderdaad een mooi systeem voor bedacht..
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Mooi gedaan. Echt handwerk. Mocht je geen zin meer hebben in dit handwerk kijk eens bij incra. Gaat als je alles onder de knie hebt veel sneller. Maar een mooie handgemaakte verbinding geeft veel meer voldoening.

Voldoening geeft het zeker! :) Ik denk dat het systeem voor mij niet uit kan, het geld is er niet en bovendien heb ik nog geen freestafel (alleen een losse bovenfrees). En als ik bekijk hoeveel tijd ik over houd voor houtbewerking naast mijn studie zal er ook niet veel van terecht komen :(
Ik heb in mijn tuin al wel geldbomen geplant, maar het groeit zo traag...

Netjes gemaakt. De dubbele zwaluwstaart is niet veel moeilijker om te maken met de hand. Heb hier al verschillende voorbeelden van laten zien. Ook heb ik vrij uitgebreid mijn werkwijze daar van beschreven.

Hallo jos, dan wordt het toch tijd om die ook eens te proberen :p heb net even door jouw posts heen gebladerd, een indrukwekkende verzameling houtbewerkingsprojecten!
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hee Douwe,

Dat is een tijdje geleden.
Mooi werkstuk!
Ik ben benieuwd naar je dubbele zwaluwstaart. :p

Groeten, Raymond
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.