nieuw gereedschap !

diedje1996

Nieuw lid
8 dec 2009
1
0
Hoi,

Ik wil nieuw gereedschap gaan kopen.

Dit is ong. alles

Schroevendraaier set
ratelring sleutel set
vijlen
raspen


alleen is dit een hout forum dus ik kan het alleen hebben over

de vijlen raspen en de schroevendraaier set


bij vijlen en raspen zat ik aan het merk bahco te denken het zijn fijne vijlen

alleen wat voor schroevendraaier set ( plat en kruis ) ik werk het meest met hout

en toch voor wat mensen

wat is een goede ringratel sleutel set 8 tot 16 of zo iets
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Vijlen van het merk Nicholson vind ik persoonlijk de fijnste, maar die van Bahco doen het ook.
Schroevendraaiers kun je het best van wera, stahlwille of hazet kopen. Ik raad je aan om geen gereedschap van de soorten die je zoekt van Stanley te nemen, dat is bijna allemaal goedkoop spul met bijhorende prijs. Vroeger was het een goed merk, tegenwoordig een goedkope meeloper die leunt op het goede imago van vroegere stanley gereedschappen.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Nog een opmerking,
het ligt er wel aan waarvoor en hoe vaak je dit gereedschap wilt gebruiken.
De merken die ik noemde zijn allen voor professioneel gebruik en voor (beginnend)hobby gebruik vind ik het zwaar "overkill"(ook wat betreffende de prijs ervan)
Voor de hobby voldoet bijna elke "bouwmarkt"set schroevendraaiers en sleutels. En als je 1 verslijt koop je de volgende keer alleen van die een betere.

Ik lees nu trouwens pas dat je het over ratelsleutels hebt, die zou ik zelf niet snel kiezen omdat (zover ik er ken) alleen de dure lang meegaan. een gewone sleutel daar in tegen (zelfs een goedkope) gaat jaren mee bij hobby gebruik. Dan zou ik eerder een goedkope doppenset erbij kopen.

Groeten
Frank
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Gezien de manier van posten gok ik dat het voor hobby matig gebruik is (correct me if I'm wrong).

Dan zijn eigenlijk alle merken gereedschap (de echte low budget daar gelaten) prima. Bijv. Lux (eigen merk van Praxis) is goed betaalbaar en 'prima' kwaliteit.
Ring/ratel set heb ik geen ervaring mee van de goedkope merken, daar ik zelf een dure (net als meeste van het gereedschap, ik heb graag goed spul :oops: ) set heb. Echter het is een absolute aanrader, het werkt zo ontzettend fijn.

Als je bijvoorbeeld ook een doppenset wil, zou je eens moeten kijken naar gereedschap van de gebrüder mannes mann. Hebben sets (doppen en sleutels) met een prima kwaliteit prijs verhouding.
 

WR1944

Oud hout
Ik zou niet voor al te goedkoop gereedschap gaan. Het Chinese koekdeeg gereedschap is vaak slecht kwa maatvoering. Als het al niet vervormd tijdens normaal gebruik heb je een kans dat je zeskanten en kruiskoppen doldraait. Dat kan ook nog aardige verwondingen opleveren. Er van uitgaand dat je bouten, moeren en schroeven van goede kwaliteit zijn. Anders maakt het totaal niet uit welke kwaliteit gereedschap je kiest.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Wat dacht je van onderstaande doppenset van Ironside? Ironside koopt zijn producten van gerenommeerde A-fabrikanten onder eigen label en verkoopt ze weer voor een zeer aantrekkeliijke prijs-kwaliteitverhouding. In de winkel kostdit setje 105 euro, maar ik heb er nog een liggen die je voor een redelijk bod kunt kopen.

Attached files
 

dreeez

Nieuw lid
15 dec 2009
1
0
Bij normaal gebruik koop je (sleutel)handgereedschap voor het "leven", dit in tegenstelling tot elektrisch (accu!) gereedschap. Daarbij is de investering in het door jou genoemde handgereedschap in relatie tot goed elektrisch gereedschap laag met een lange afschrijftijd.
Vooropgesteld dat je er gevoelig voor bent :D : waarom zou je iedere keer als je met slecht gereedschap werkt, je ergeren aan finish, maatvoering,lompheid, tijdverlies etc.
Ik ben niet merkblind, waarbij al mijn gereedschap van 1 merk moet zijn, maar koop wel in volgorde uit het rijtje: Hazet, Stahlwille, Facom, Belzer(Bahco) en Gedore. Ieder merk heeft zo zijn sterke punten, net zo als bij elektrisch gereedschap. Binnen een merk koop ik het liefst uit de hoofdseries; welke series gebruiken de leveranciers in hun karren, de omvang/compleetheid van de serie. Meestal hebben deze series een lange verkrijgbaarheid. Ik heb bijv. al dertig jaar Gedore 1b (steekring doorgezet) en laatst een SW24 bijgekocht. Gaat er toch iets kapot, meestal gewoon garantie.
Verder let ik natuurlijk op prijs. Ik kan mezelf meestal dwingen te wachten op de juiste acties: (online) actiefolders van toolspecial.nl (hazet), stahlwille, gedore etc., maar ook van Probin.nl/Provak.com, Ivana.nl, Laman, Gerritse.nl Voltreffers etc.
Als je gereedschap koopt van de genoemde premium merken is prijsverschil beperkt en blijft over de categorie subjectief:"vind ik het mooi?", "ligt het lekker in mijn hand" etc.
Naast de bovenstaande merken zou ik voor schroevendraaiers de merken Wera en PB en voor tangen Knipex willen toevoegen

Schroevendraaier set
Ik heb een grote set Belzer/Bahco Ergo's; voor mij geweldige ergonomie; erruug complete serie en goed beschikbaar, met leuke set aanbiedingen.
Verder de aanbieding (16EUR) met de nieuwe Stahlwille DRALL+ niet weerstaan; goed en uitbreidbaar net als de Gedore 3K’s
Van gedore heb ik nog dertig jaar oude "blauwen", van PB wat specials (ruimer, slangenhaak, de platte Zwitserse tip), van Wera de micro's.
Wera is goed en volledig, maar ik vind ze niet mooi en passen mij niet.
Geweldig zijn de nieuwe Facom's! Voor ratelschoevendraaier de nieuwe PB, Facom of bahco's
NB. Kleurcodering is erg handig op Facom, PB en Bahco Ergo. Ook zou ik nu componenten handgrip kiezen boven acetaat (zoals bij Gedore Blauw, PB Classic)

ratelring sleutel set
Een complete set steekratelring vind ik te duur en overbodig; alleen de din-maten 8,10,13,17(,19). De rest met een doppenset of gewone steekring (hazet 600N, Stahlwille openbox 13, gedore 1b, facom 440). Heb je toch nodig om iets tegen te houden ;)
Voor de steekratelring stond Hazet 606N bovenaan mijn lijstje, maar de Belzer/Bahco 1RM (10,13,17,19) was prijstechnisch beter (nog beschikbaar bij Gerritse voor 45EUR, alleen de SW19 kost al rond de 35EUR). Stahlwille heeft geen ratel, Facom net een nieuwe 467-serie in handige cassette.
Voor rechte steekratelring is gedore voor mij de keuze (40EUR). Zit in een leuk doosje met de belangrijkste maten. Ik werk persoonlijk echter liever met de ring onder een hoek.
Er zijn nu ook dubbele ring-ring ratels met 4 maten per steutel te koop van oa. bahco, facom, beta.
Voor een gewone steekring is de facom 440 in cassette heel handig.

vijlen/Raspen
Bahco/Oberg is prima voor mij, hoewel niet de beste.
Zoals zo vaak bij Bahco leuke setprijzen en compleet assortiment.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.