Stofzuigerij M-klasse; Starmix

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Allemaal,

In mijn zoektocht naar een nieuwe stofzuiger in de werkplaats, ben ik inmiddels bij Starmix uitgekomen.
Voor houtstof/mdf (zagen frezen en schuren) ben ik op zoek naar (meest ideaal) een M-klasse zuiger.

Veel merken leveren dezelfde machine in meerdere klasses (L M H).
Echter websites zijn niet altijd even duidelijk.
Zo heb je verschillende Starmix ISP's (=toch zo'n beetje de zuiger van dit moment), alle hebben de M-klasse maar voor zeer uiteenlopende bedragen.
Waarbij slechts de duurste een plaatje heeft met een "echte" M-sticker erop.

Nu ben ik wat verder gaan zoeken, en nu blijken eigenlijk alle ISP's (behalve de H-klasse) hetzelfde filter te hebben namelijk de FKP4300, welke van "M" niveau is.
Het enige verschil met de echte M-zuiger, wat ík zo zie, is de mogelijkheid om met een plastic (PE) stofzak te werken. Zodat je op deze manier ook bij openen van de machine tot M-niveau beschermd bent.

Voor mij als hobby-ist/knutselaar/meubelmaker zou dit een welkome kostenbesparing zijn.
Ik ben namelijk nogal een tijd bezig voordat ik zo'n machine vol heb. En als die vol is red ik het met de normale zak en ingehouden adem ook tot aan de vuilnisbak (kliko in noorden des lands :p)
Ik snap dat je als pro, zo niet kan (en mag) werken, maar hoe denken de mede niet-pro's hier over?

Kan iemand bevestigen of het inderdaad zo is, zoals ik het zeg? Aangaande de filters, stofzak en klasse?

Thanks!

N.B. Veel mensen werken sowieso zonder stofzak in de zuiger, dan zou je in dit geval mét fancy M-zuiger nl. niet beter beschermd zijn als met dezelfde zuiger zonder M-certificering toch?
 
Laatst bewerkt:

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Ik meen mij te herinneren, dat er eerder naar deze klassering is gekeken hier op het forum, destijds echter naar de festools.

En voor zover wat ik mij kan herinneren wat het verschil bij de festools tussen de M en L klasse was, een metertje dat vaststelde als de zuiging minder werd, de filters voor bijde klassen was ook gelijk.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Ik kan alleen over Festool spreken en daar is het verschil tussen L en M in principe dat de M klasse de filterwerking zal bewaken. Dus doe je dat zelf op tijd dan zijn beiden gelijkaardig. De filtering van de ene is niet geavanceerder dan bij de andere.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
hmm dat is interessant, bij de ISP's van Starmix worden idd alle modellen de zuigkracht bewaakt en springt de filterreiniging aan indien er ergens drukverlies is.
Meen dat de Hepa versie idd ook een lampje had.
Ik zal nog eens proberen uit te zoeken kijken hoe dat zit.

In zo'n geval kan ik idd beter bij het M-filter blijven, eens in de 2/3 maanden de ketel legen is dan gewoon voldoende.
Mijn stofhap probleem ligt vooralsnog bij de afvoer aan de machine zelf en daar gaat een PE-stofzuigerzak van flink veel euros niks aan verbeteren.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Het stofhap probleem bij de afvoer is er niet als je de papieren of vlies stofzakken gebruikt.
Hier heb ik bij mijn ISC-ARD 1625 al geen last van, stofzuigerzak eruit, klepje dicht en je hebt geen last van stof.

Overigens vind ik dit een hele fijne stofzuiger, in gebruik met de festool invalzaag heb je nagenoeg geen last van stof ( die 35 mm slang heeft zijn voordelen), en bij de festool EB 70 met beschermkap en de dubbele afzuigslang die rechtstreeks in de starmix stofzuiger past werk je ook stofvrij. Verder is hij met de bijgeleverde passtukken op bijna alle merken machines te gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.