Industriële zware eiken tafel.

iewke71

Nieuw lid
28 feb 2014
15
0
Hallo,ik ben kei nieuw hier en vind het erg interessant en omdat ik bij een technische groothandel werk leer ik er veel van.
Zo ook mijn nieuwe hobby project,ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Er komt een massief eiken blad van 20x9 cm dik op hahaha goed voor de spierballen.......

word vervolgd,Groetjes Klussmurf.....DSC_0280.jpgDSC_0282.jpgDSC_0286.jpg
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik weet niet hoe dik die onderplaten zijn, maar wordt het met een zeer zwaar blad van 20x9 (dat zullen de balken zijn waaruit je het opbouwt) wel stabiel?

Als er iemand op leunt en die onderplaat verbuigt en het geheel kiept om, dan heb je toch wel een probleem, lijkt me.
 

iewke71

Nieuw lid
28 feb 2014
15
0
Hey hallo,ik had dat ook gedacht in het begin maar de ijzerverkoper verzekerde me dat de voetplaat van 1 cm dik niet verbuigen zal in het ergste geval moet ik er een iets grotere onder lassen,bijkomend voordeel ik laat mn vriendin het uitproberen hahahah....

Vandaag aan het frezen,mes en groef zowel boven en benden in de 9 cm dikke eik ik maak hem 5 cm breed (mes) lijkt me voldoende,dan komt de grote uitdaging de Ipe erin frezen!!!!!foto's volgen....

Fijne klusdag allemaal.....
 
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum! Je bent met een indrukwekkende start bezig, kan het nog niet helemaal visualiseren, maar dat maakt het spanend om het vervolg te zien.


Fons
 

iewke71

Nieuw lid
28 feb 2014
15
0
Sowlekker stofgehapt.....frezen....frezen......en nog eens frezen.......maaaaaaarrrr het resultaat mag er zijn ondertussen dat ik dit schrijf zit het blad gefreesd en wel in de lijmtangen maar wil jullie toch een sneak preview doen.......unnamed (1).jpgunnamed.jpgDSC_0300.jpgunnamed (4).jpg

blad word totaal 80 cm breed bij 175 lang......mooi stoer en keizwaar!!!!! hahahaha
 
A

Athanor

Guest
Kijk eens aan, nu wordt het al stukken duidelijker;)

Dan rijst inderdaad de vraag hoe je het onderstel en blad aan elkaar verbindt. Meen op de erste foto's ook een bout te zien die ergens aan moet worden vastgeschroefd

Mooi topic hoor!

Fons
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Mooi; wordt een "degelijk" stukje... ik neem aan dat je al een peloton vrijwilligers hebt geregeld om dat ding op z'n uiteindelijke plek te krijgen :D
 

iewke71

Nieuw lid
28 feb 2014
15
0
Het blad zit idd dmv een gelast draadeind door het blad en aan de onderkant een gat gefreesd waardoor ik er een m10 moer met grote ring op kan draaien en dus het blad vastzet,onder het blad komt een lip zitten die ik aan de Ipe las,ik kan dit pas doen als het blad klaar is en ik de definitieve hoogte van die lip kan bepalen.......detailfoto houden jullie tegoed........
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Gaaf design! en natuurlijk welkom alhier.

Vraagje: Hoe heb je de hele dikte van het blad in kunnen frezen? Zo diep gaat je dewalt niet dus daar is vast een mooie truc voor?
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ben heel benieuwd naar het eindresultaat. Vooralsnog ziet het er goed uit zeg !

Even heel wat anders... Je noemde "stofhappen". Wellicht is het in de praktijk wel wat meegevallen, maar... pas daarmee wel op. Zeker met eiken !
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Mooi ingefreesd dat profiel zo. Vrees je niet voor scheurvorming? Het hout kan zo niet werken in de breedte; en dat doet eiken.
 

iewke71

Nieuw lid
28 feb 2014
15
0
Idd ik had een frees van 8 cm lang,12 mm maar die trilde behoorlijk als hij zo diep in het hout moest,ik heb dus met een normale 12 mm wisselbeitelfrees eerst van boven gefreesd en daarna het blad(midden balken) omgedraaid en toen hetzelfde ging op zich 100% alleen is wat meer werk,en aangezien de Ipe profielen 12 mm zijn en dus echt geen mm meegeven moest ik ietsje ruimer frezen maar das geen ellende......hierbij het eind resultaat.......ben erg tevreden vooral omdat het mn eerste tafel is!!!!!DSC_0311.jpgDSC_0310.jpgDSC_0314.jpgDSC_0316.jpgDSC_0317.jpg

Idee voor een salontafel is ook al in de maak.......Btw......f$^^*((&%$ weegt ruim 140 kg!!!!!:cool:
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
hierbij het eind resultaat.......ben erg tevreden vooral omdat het mn eerste tafel is!!!

Daar mag je zeker tevreden mee zijn !!!

Mag ik een verzoek indienen ?? Kun je een (detail-)foto maken van de wijze van bevestiging blad aan de metalen constructie ? Ben erg benieuwd hoe je dat gedaan hebt...
 
A

Athanor

Guest
Ik vind het een heel mooie fusie van materialen, hout en staal verenigd!

Complimenten!


Fons
 

iewke71

Nieuw lid
28 feb 2014
15
0
Dank jullie wel.....wat het geheel weegt...... de poten wegen 34 per stuk....blad uuuhh schatting 75 kg.
wat betreft evt omkiepen....no worry's hahaha staat als een kluis.....
Montage van het blad werd gevraagd hij rust op 2 lippen die in de IPE gelast zijn,en word stabiel vastgezet dmv een m10 draadeind wat in het blad schuift en in de onderkant van het blad heb ik een gat gefreesd waardoor ik hem mbv aan dikke volgplaat en een zelfborgende m10 moer vast kan draaien....DSC_0319.jpgDSC_0321.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.